Brännarskiten funkar inte...

Skriv svar
ClabbeBula
Prima virke

Brännarskiten funkar inte...

Inlägg av ClabbeBula »

Hej.
Jag har en Pellx.
Allt har funkat ganka bra, nåt eller några stopp i veckan har det väl varit.
Nu städade jag ur förrådet för ca 2 månader sen innan eldningssäsongen.
O då började Hel****t bråka, den stannade ca 5 ggr /dag. Varenda morgon innan man sticker till jobbet går man ner o finner att pannan går på el, o brännarn stannat o larmar för att den inte fått pellets..
Testar o kör pellets skruven, o då kommer det inget, förens efter en liten stund, sen funkar den o kör igen..
Dessutom så är det ganka mycket sot kring pannan.

Min tanke efter mycket om och men, var att den fick för mycket pellets o det blev gengassmällar, som i sin tur sköt ner pelletsen i transportskruven, vilket gjorde att det inte kom fram något.

Sagt o gjort började jag dra ner lite på pellets matningen, funkade fortfarande inte då såg jag här på forumet att ni brukar rekomendera ca 3 - 3.5 dl start dos, o ca 500gr/10 min. Kollade vad jag hade, o det var nästan dubbelt, så jag drog ner till ca 300-340gr/6min o startdosen till ca 3.2.
Detta gjorde jag en kväll o det funkade på första försöket, när jag går ner till pannrummet morgonen därpå, så funkar pannan( SÅååå lycklig). Kommer till jobbet för första gången i vinter jätte glad allt funkar, sen ringer frugan ( pannan har stannat) *Suck*

Men nu för tiden så stannar den hela tiden med 3gröna dioder o en röd. Vilket skulle vara att triacenheten blir över 70grader, eller att flamvakten dör ut.. Sotat o sotat men nu går jag snart in i väggen.
vad skall drift dosen vara på denna sortens brännare, och hur många volt skall fläkten stå på, kan säga att pelletsen har ett energi värde på 5.2kwh påstås det.
Tacksam för vad F jag skall göra... annars åker pannan ut. Hade varit bättre med olja.
Tegelvilla 100kvm boyta+100kvm biyta.Byggår -65, Karlskrona. 3glas fönster.
CTC 1100 famliy 25. -99a.
Tigex 25.
PellX p21. 20kW (Gordic Enviroment) -04 eller 05a.
ESBE Series 90c, shunt inne o ute givare.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jodå 3-3.5 i startdos skall det vara..Men om du har dålig matning av pellets ibland så kanske du får endast 2 dl ena ggr och då tänder den ej :wink: ... Tips iaf..Vid rengjord brännare lägg in näve pelle"i brännarröret :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
velund
Entusiast!

Re: Brännarskiten funkar inte...

Inlägg av velund »

ClabbeBula skrev:
Min tanke efter mycket om och men, var att den fick för mycket pellets o det blev gengassmällar, som i sin tur sköt ner pelletsen i transportskruven, vilket gjorde att det inte kom fram något.
Kabooom! Gengassmällar. Se till så inte hela huset brinner upp.
Jag hade två smällar och det räckte.
Bytte brännare och håller nu på att justera in efter röken så förbränningen ska bli bra. Riktigt kul att justera. Den gamla PX21 vet jag inte om den gick att justera.
För tidigt att säga än, men jag hoppas jag blivit av med smällar och stopp.

Släng inte ut pannan, byt brännare. Inte så svårt.
Pannan ska vara riktigt effektiv sägs det.
Olja är snart tre gånger så dyrt som pellets så olja vill du väl inte ha.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

Jo justera kan man.
Både fläkt o pellets mängd både vi lågfart o högfart o startdos..
4vred för det...

o ett för start temp.
Vill inte investera för mycket heller, den har ju funkat innan.. Nåt måste ju bara stå väldigt galet...
Eller så är det fotocellen o fläkten som börjar bli slitna eller så..
Kan man komma väldigt billigt undan med en ny BRA sak som aldrig stannar. Kan man få nån sorts garanti för antal stopp/dag typ
Tigex 25.
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

Jo jag slänger alltid in en näve vid ny sotat..
Brukar alltid funka... Men frågan är om det är vid starten den dör eller under drift eller ifall det blir över 70grader när den väl stannat..
Har liksom inte hunnit sitta där nere preics i det ögonblicket den dör..
Då det ibland kan ta 4timmar innan den dör..
Inte roligt o sitta o titta på den kanske går ett dygn om man har riktigt otur innan den dör.. O då lär man vara så seg i skallen så man inte fatta vad som hände än då.
Tigex 25.
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

En sak till. kan det hjälpa o chippa??? Men vad jag hittar så vet jag itne om det finns nån senare verision än v.2.0 till min.. Den har itne bara ett litet chip, utan man byter ut ett kretskort på ca 5*5cm. med chippet på.
Tigex 25.
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Jovisst kunde man justera helt i blindo på 4 skruvar. Inte särskilt smart tänkt då det är ytterst små förändringar man ska göra.

Ekonomiskt tjänade jag 400 på brännarbytet. Folk verkar desperata och köper vad skit som helst.
Såg igår en Viking Bio brännare 3 år gammal som någon ville ha 10000 för på Blocket! Vad säger man om det.

Tur man inte är envis av sig. Annars hade man stått där och vridit på 4 skruvar. Tror att man tjänar rätt mycket pellets på att brännaren är enkel att justera.

Räknade ut att det kan bli hur dyrt som helst att börja kosta på en gammal uttjänad brännarmodell med chip och annat. Hur mycket man än kostar på en Fiat Ritmo -86 så lär man inte vinna finska rallyt.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jorå det går att vinna Finska-rallyt...Om konkurrenterna sitter kvar i bastun.. :wink:
Men har man köpt eller ärvt en riktig gamling till P-20/ pellex brännare..så har man!! Det är som datorer gradera upp måste man om man vill hänga med.. Alla brännarmärken som har några år på nacken har ju sin förlaga ... Px-21 har ju nu sin NYA"digitala brännare "PX-22 tex...
Sen är det ju valfritt att byta eller kosta på VP eller nåt annat gött!..

Clabbe! Skit i lågfarten kör bara högfarten Ca 14 kW:wink: Lär ju stanna därför att den inte får tillräckligt med pellets vid lågfart=Dålig matning so du verkar ha...

Ang processorn:Är det 20 C hysteresen processorn du menar med V2.0?Här är dom senaste iaf:Kostar som en "Stock snus " :wink:
http://www.pelletsbilen.se/butiken/30-t ... 10cb6.html
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

LÅgfart kör jag inte med. Aldrig gjort...
Så det är det inte heller :(
kan det vara så att den får för mycket luft, kan jag käna på att ställa ner luften??
20graders hysteres... Njea.. med min utomordetliga brännare så kan jag ställa in om jag vill köra 10 eller 15 eller 20 graders hysteres.

Verkar som man kan ställa in det mesta, men vad gör det när det inte funkar..
Tigex 25.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Vilken fin brännare ru`har :) lyllo"
Visst kan det vara för mycket fläkt eller matning!
Hur ser askan ut?S-stens rök?För du har väl inte Mät-analysprylar kan tänka?
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

Ska hem o kolla askan idag.. då den gått mot ljusare o ljusare... Men man brukar nästan kunna se sina pelletsbitar kvar som aska...
röken ser la fin ut..
Innan den strulade, hade jag en med riktigt insrument. o han sa att det var sketansbra..
Tigex 25.
PPG
Entusiast!

Inlägg av PPG »

Om matarskruv som ibland för lite och för mycket pelletsen som skruvar in för mycket i brännarinställning blev stora problem skulle tänka att den skruvmotor kondensator behövs bytas för jämnare pellets dos varje start hela tiden.

Lycka till
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Nu vet jag inte vad du kör på för effekt?
Men går mot ljusare/Ljusast1..Prova höj P-matningen liiite ..
ClabbeBula
Prima virke

Inlägg av ClabbeBula »

vilken färg o konsitens skall askan ha...?
inte hunnit springa ner än, då det e massa gäster här... = gratis energi ;)
huset e varmt o skönt ;)
Tigex 25.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Min aska är lite som mjöl: torr, sätter sig på fingrarna men kan borstas av utan att lämna kvar speciellt mycket färgande.

Den exakta färgen på askan beror på vilken pellets man gör, vilka material de är tillverkat av men antrazit-grå är min till stor del, lite mörkare och lite ljusare.

Flygaskan är nästan vit.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar