Svart sot vid 9 Turbulatorer, Vit vid 8...

Skriv svar
oXydex
Prima virke

Svart sot vid 9 Turbulatorer, Vit vid 8...

Inlägg av oXydex »

Hej Jag har rätt rökgastemperatur (150 grader) med 9st turbulatorer i min panna men då får jag en lite tjockare svart sotbeläggning på alla tuber samt locket (antagligen inne i pannan oxå men det går inte enkelt komma åt och se i en 1200)

Om jag istället kör med 8st turbulatorer så får jag en fin vit beläggning på locket samt 2/3 delar av turbulatorerna och som jag hört så är det en mer korrekt förbränning men nackdelen är då att rökgaserna sticker upp mot 220grader

Vad ska jag justera för att få till det så det blir mer korrekt med alla 9 i rören. Mer/mindre luft eller mer/mindre bränsle?

/Stefan
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

När du tar bort en turbulator blir det mer drag genom brännaren. Samma effekt som om du skulle öka fläkten.
Ska du minska sotmängden med alla turbulatorer i bör du minska matningen lite. Det är inte onormalt med sot så länge det inte är poröst och fluffigt. Längst ned på turbulatorerna där det är varmast borde du få en bit med vit saltbeläggning. Blir skorstensröken svart med alla turbulatorer i nu så är det för mycket matning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Tack jag går ut och kikar när den går igång nästa gång och sen får jag testa sänka matningen
PellX P21, cTc 1200 Ekonomi 40kW, 9 turbolatorer, 7.8 meter skorsten, 100+100kvm, Bulk, Tigex 25 motdragslucka, Böta-Kvarnpellets
oXydex
Prima virke

Inlägg av oXydex »

Nu har pannan kört en stund och går på fulleffekt. Gick ut och kikade och ser ingen rök alls vilket i sig bör vara positivt. Vi har 0 grader ute nu och ingen vind så om det rök så borde det synas.

Ska jag ändå sänka matningen något?

Ska tilläggas att med tidigare skeppning pellets så stod matningen på ca 18kW och jag har sänkt den nu efter jag bytte märke till vad jag tror är 14kW nu utan att ha rört fläkten något. De som sålde pelletsen tyckte jag skulle ha det på 12-13kW men då orkade den inte med i vintras när det va som kallast (vilket iofs va innan jag fick rörmokaren på plats och drog rören rätt vid pannan)

Vad tror du?
Skriv svar