Mer tappvarmvatten från CTC1100 -- vad göra?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Mer tappvarmvatten från CTC1100 -- vad göra?

Inlägg av thomasa »

Hej

Installerade en Roslagsbrännaren på min CTC1100 Family-oljepanna i augusti och allt funkar alldeles utmärkt, utom att pannan har väldigt dålig kapacitet vad gäller tappvarmvatten.

Tycker det är lite märkligt att att panntempen sjunker så otroligt snabbt när pannan håller en temp på 80 grader och man tappar varmvatten på 40-45 grader.

Någon som har ett tips vad man kan göra? Kan man göra något åt den befintliga värmeväxlaren? Byta ut den? Installera ack-tank? (inte eluppvärmd, vill köra med pellets), något annat?


Thomas
Roslagsbrännaren, CTC1100 family, 120+70 kvm villa från -65.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Uppgradera till Roslagsbrännaren med underhållseld. Då är brännaren igång hela tiden och ger värme så fort du tappar vatten.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
thomasa
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 05 sep, 2010 08:05
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av thomasa »

Tack för snabbt svar!
Tycker mig märka att panntempen sjunker rätt snabbt även om brännaren är igång just när man tar mycket varmvatten. Som om brännaren/pannan inte riktigt orkar med. Tempen sjunker inte lika snabbt som om brännaren är av och måste ta sina 7-8 min för att tända, men sjunker gör den. Det är därför jag funderar om man kan göra något åt själva värmeväxlaren e dyl.
Thomas
Roslagsbrännaren, CTC1100 family, 120+70 kvm villa från -65.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Du är inte ensam om detta problem med den pannan.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar