Behöver hjälp, med installation.

deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Kolla denna länk på sidan 23 där har du schemat hur du ska koppla termostaten. http://195.198.92.151/ariterm/Bequem15_gammal.pdf

Verkar som att du ska bygla mellan den blåa kabeln som går till maxtermostaten och till driftstermostat.

Drifttermostaten är den där du har den runda vita plattan.(det har du säkert räknat ut)

Om jag inte förstått detta fel så ska den blåa kabeln (brännaren) kopplas till där den svarta sitter nu.
Sedan ska en liten kabel (bygla) kopplas mellan den blåa kabelns infästning och där den blåa från oljebrännaren sitter idag.

Den bruna från brännaren ska du sätta där den brunna sitter idag.

Den svarta från brännaren ska sitta där den gula sitter nu.

Givetvis ska alla tidigare kablar bort innan de från pelletsbrännaren kopplas in. Tänk på att dessa är starkströmmare. 230v så att du inte får rejäl kyss.

Är det någon som kan bekräfta om jag har tänkt rätt. Vill ju inte förstöra för dig bmwpatrik.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Ytterligare en sak att tänka på: De elkablar som nu är inkopplade i din termostat är helt slut. Demontera dem och släng sedan dessa.

Isoleringen är helt söndertorkad, du kommer att märka detta när du rör vid dem..... inget att återanvända. Nu kan de iofs var lite bättre längre in i kabeln men jag tycker att dessa skall tas bort eller ev. bytas om du hade tänkt använda matningen till något annat.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bmwpatrik hur har det gått??

Är det inte en separat givare (driftstermostaten) ser ut som en tändhatt o är 5-6 mm o ca 30 mm lång?? denna stoppas in i dykrör/under isoleringen på pannan/acktank om man kör mot sån..
Ser likadan ut rökgastermostaten/givaren som man ska borra hål på rökröret o stoppa in..

Det går inte stoppa in brännaren i mittersta luckan på vedsidan?
Med tanke på askutrymme skulle/bör de blivit kanon
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

du har ju en nästan ny eryl!! :D jag har en dubbelpanna från 1957 och satte bquemen i "oljedelen" längst ner, motsatt sida från shunt,är väl en halvmeter från brännaren till panntak ungefär.fungerer bra och får plats ca 15 liter aska innan ögat på bqem blir igensotat och dax för sotning. tog en 10mm plåt med hål för brännaren och svetsa på glidskenan och borra hål och ersatte orig luckan med.satte även en liknande stålplåt på brännaren med spännen på sidorna och fästen på plåten på pannan typ som janfire har då jag blev trött på bqems orig lösning(som de i modern tid dock har ersatt.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

De har inte gått nå vidare faktiskt, brännaren sitter på plats och förråd är byggt och klart.

Däremot så har jag stopp i skorsten, förmodar att de är nå skatbo, nån som tips på hur man får ur de?

Sen tänkte jag provköra brännaren en minut eller så för att se att de funkar, men den tänder inte? den matar in pellets så de blir massa i botten på pannan men ingen eld?

Skulle gärna vilja veta va de är för fel, skulle funka felfritt sa han jag köpte den av.

Har gjort ren optovakten utan resultat.

MVH
Eryl T1 med Thermia Bequem L4
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Hur vet du att et är stopp??
Är det inte bara det att skorstenen är kall så att det är mottryck i den.

Prova att elda lite tidningspapper. Se om det blir bättre.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

Jodå de är stopp, skulle nämligen sota ur den innnan jag började elda med pellets, men kom inte ner med lod och sotviska, har även försökt med ett tyngre lod med mera.

MVH
Eryl T1 med Thermia Bequem L4
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Testa tidningspapper i rökröret som sagt för är skorsten kall kan det bli uselt drag..

Det går gå in i effektmenyn genom att hålla in båda pilknapparna så man kommer in, blädra med höger pil tills du kommer till test utgångar..
Då kör du igång fläkten på 40% sedan blädrar du fram till tändelement o startar detta med + knappen o väntar nån min så ska det tända annars är elementet paj o då måste du tända manuellt med lite tändvätska först
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

har bara 2 knappar på min, av/på och sommar/vinter, antar att min är äldre, finns de annat sätt att kolla tändelementet?

Känns som den tror den brinner redan eftersom den bara fortsätter mata in pellets, kan de ha med optovakten att göra?

MVH
Eryl T1 med Thermia Bequem L4
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Japp. det låter som att det är optovakten.
Annars så skulle väll den inte fortsätta mata på pellets om det inte brinner. :shock:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

Ja känns som att de kan vara den.

Nån som vet hur brytarna ska stå på kretskortet, tänkte om de var nå tok där, är bara 1 och 2 som står på on resten står på off?

Fick ur stoppet alla fall efter många om och men, skapligt bo de var i, men nu är de fritt, så nu är de bara att få ordning på brännaren.


MVH
Eryl T1 med Thermia Bequem L4
bmwpatrik
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 11 jan, 2011 21:43
Ort: Norrhyttan, Vikmanshyttan.

Inlägg av bmwpatrik »

Ingen som vet hur mikrobrytarna ska stå?

MVH
Eryl T1 med Thermia Bequem L4
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Aha de är den äldra analoga du har, Det finns en tråd om detta nånstans under Thermia fliken

Om optovakten är paj slutar den mata in pellets efter en viss tid då den inte ser låga, Men testa att tända manuellt o slå på strömmen då gör den en varmstart.. Denna brännare har endast eldning med underhållsglöd så det är bara efter sotning/rengöring av brännaren den ska tända..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

jaha..

Viss information som kan va bra att vet är vilken årsmodell av pelletsbrännare du har.

Antar att du kan läsa en del här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2982
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

bmwpatrik skrev:Ingen som vet hur mikrobrytarna ska stå?

MVH
0000 ger ca 11 kW
1110 ger ca 13 kW iaf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar