Dåligt tryck på varm o kallvatten CTC1100

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Ante_K
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 20:08

Dåligt tryck på varm o kallvatten CTC1100

Inlägg av Ante_K »

Hej

Jag har en CTC 1100 Ekonomi Panna som har varit lite konstig ett tag nu. Först har kallvattnet krånglat på ovanvåningen. När man börjar tappa kallvatten så tar det ett lite tag innan trycket kommer i kranen. I börjar rinner det bara lite grann sen efter några sekunder utan att man vridit på kranen ökar trycket jätte mycket.

Nästa problem började igår kväll när jag duschade. Då märkte jag att det inte blev något tryck när man blandar varmt o kallt vatten. Provade sen att öppna kranen i vasken och märkte att det inte blir något direkt tryck på varmvattnet. Märker också att i dem andra kranarna att det inte heller blir något ordentligt tryck.

Tips?
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Nu vet jag inte hur det ser ut på en 1100, men om den har värmeväxlare med cirkulationspump för varmvattnet så kan det ju vara flödesvakten som bråkar med dig.

Annars är ju frågan om du har bra tryck på inkommande vatten, ingen av grannarna som lider av samma problem ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Börja med att kolla skräpfilteret som sitter på ingående kallvattenrör till värmeväxlaren om det är gensatt. Är det fallet, så behövs ingen ytterligare åtgärd. Är det inte fallet, så kan ändå plattvärmeväxlaren ha satts igen av till exempel kalk eller annat som inte fastnar i filteret. Kanalerna inuti denna växlare är rätt så trånga, så efter en del års bruk, händer det att oftast kalk, järn eller humus eller en blandning av sådana saker får kanalerna att täppas till. Då är det byte av växlaren som gäller eftersom det är svårt att få rengjort dessa trånga kanaler. Den är inte speciellt dyr, och det är inte svårt att byta den i fall det behövs. Den borde ligga kring knappa 2 000 kronor.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Kallvattnet har väl inte något med pannan att göra, det går ju direkt till kranarna från inkommand vatten ledning, i alla fall i mitt hus
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Håller med. Det är nog inte pannan som är problemet.
Skriv svar