vilken rökgastemperatur i TMV Attack

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

vilken rökgastemperatur i TMV Attack

Inlägg av croytos »

Hej
Efter 7 veckors eldande kan man då konstatera att det här med pelletseldning varken var jobbigt eller krångligt.
Folk man pratar med drar historier om pannrumsrök, explosioner, blinkande varningslamor och kalla hus och tycker inte man är riktigt klok som börjar med pellets.
Min teori är att det är frågan om skötselfel.

Vill fråga er som kör med den här brännaren i TMV Attack vilken rökgastemperatur ni har och vilken effekt ni har då.
Har ju varit på taket och mätte temperaturen en halvmeter ned i skorstenen och där var bara 47 grader när brännaren gick.
Rökgastemperaturen från pannan var då 135 grader och effekten hos brännaren 10 kW.
Har nu dragit upp effekten till 12,5 kw och blev då rökgastemperatur 170 grader med inte helt nysotad panna.

Hur mäter man förresten verkningsgraden på pannan när man gör rökgasmätning. Kan man räkna ut verkningsgraden mha. mätvärdenas fördelning?
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Man mäter vanligen rökgasen 1 meter ner i skorstenen, och beräknar ett temperaturfall om 20 grader per meter, så i ditt fall vill temperaturen vara 57 grader en meter ner, vilket är helt okej :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Inlägg av broberg »

Va trött man blir på alla hemgjorda regler som temperaturfall på 20 grader per meter och "nattsänkning 3 grader sparar 20% pellets".
Det är för lite med både 47 och 57 grader en bit ner i skorstenen för att slippa kondens. Jag hade väl 55 grader förra vintern och det är inte bra.

Ökade på brännaren lite då men har inte mätt i skorstenen senare.
Innan jag ökade var effekten 11,5 kW och rökgasen från pannan 160 grader. Nu kör jag på 12.5 kW och rökgastemperatur 170 grader.

Är förvånad att det kan fungera så bra som det gör i en panna där askan lägger sig för i rökutloppet.
Jämför man med de fina Nibe City som andra har är ju våran panna rena hemsmidet.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Inlägg av Stroker »

Jag kör idag med högeffekt 10.04kw (enligt effekberäkningen) detta ger en temp på 140-170 grader beroende på sotningen.
Efter dragbegränsaren har jag 100 grader i skorstenen men har satt insatsrör så jag tror inte det är så viktigt. 7 meter skorsten har jag i alla fall.
Kör med stängt spjäll (det är ju inte stängt helt och hållet men i stängt läge alltså.
Min konstruktion med en svetsad trekantig baffel som skyddar nästan 70% av bakre väggen samt plåtar nästan ända fram på bottenjärnen samt utflyttad brännare 80 mm verkar idag finka bra. Sotar efter 10 säckar.

En sak jag labbat med är hur pelletsen trillar ner i schaktet så att de spricer sig jämt i koppen och inte lägger sig på endera sidan. Tror det är viktigt.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

broberg skrev:Va trött man blir på alla hemgjorda regler som temperaturfall på 20 grader per meter och "nattsänkning 3 grader sparar 20% pellets".
Det är för lite med både 47 och 57 grader en bit ner i skorstenen för att slippa kondens. Jag hade väl 55 grader förra vintern och det är inte bra.
Den regeln är inte hemsmide, men jag har faktiskt läst den här på forumet, och det var om jag inte minns fel en person som arbetar med skorstenar som tagit reda på det. Nattsänkning skall vi undvika att diskutera därför att det har försökts med föga framgång.

Att NIBE Attack fungerar bra med pellets, är i och för sig inte konstigt eftersom rökgaserna har en lång väg att gå ut ur pannan. Nackdelen är, som sagt, att man får sota ofta - fastän det får man med många andra pannor med. Jag sotar efter 10 - 12 säckar, och samma lär vara fallet med Värmebaronens omdresserade oljepannor Comet, Joker och Star. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar