Tips emottages!

Berzelius11
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 11 feb, 2011 15:42

Tips emottages!

Inlägg av Berzelius11 »

Har sedan årskiftet köpt ett "nytt" hus (byggt 1933). Har eldat med pellets i vårt "gamla" hus (byggt 1951) sedan 2005 och varit helnöjd med det. Nu är visserligen vårt "nya" hus lite större , men jag tycker att förbrukningen av pellets är enormt hög. Huset är bara 30 kvm större men på 1 månad har den slukat i sig 2,5 pall pellets!!!! Huset har en boyta på 150 kvm fördelat på 2 våningar. Källaren värmer jag inte upp mer än till 8-10 grader. Har kollat upp hur många säckar den drar i sig per dygn å det ligger på 3-4 säckar. Håller en innetemp på 20-21 grader. Utetempen har legat mellan -10 och -15. I det "nya" huset sitter det en Pellx brännare från 1998 i en Albin kombi panna från 1976. Det jag har reagerat över är att jag inte kan reglera panntempen....det brukar man ju kunna göra på panntermostaten men ratten för det är borttagen. Nu jobbar den ända upp till 90 grader inna den bryter , för att sedan sjunka ner till 58 grader innan den går igång igen. Det "spannet" tycker jag själv är alldeles för stort , plus att panntempen inte behöver vara 90 grader. Så att byta panntermostat är nåt som jag ska åtgärda snarast. Frågan är hur hög panntemp bör man ha? Och hur lågt ska den sjunka innan den slår till igen? Kan jag "tjäna" nåt på att byta chip i brännaren? Det sitter idag ett chip som är märkt: 5,3 D20. Sen har jag funderat över en motdragslucka , är det nåt att fundera över? Alla tips emottages!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Panntemperaturen har mycket minimal betydelse för besparingar, det är helt enkelt inte där du kan spara något!

Med den skillnad måste termostaten i övrigt vara lite i hästväg eller bestå av 2 st termostater.

En sak du definitivt sparar in ganska snabbt är en dragregulator! Den är ett måste om du har någon föreställning om att ha en optimerat förbränning utan att skruva på brännaren 24 timmar/dygn.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Inlägg av velund »

Pannans temperatur brukar ligga mellan 70-85 grader eller liknande om man har en bra termostat.
Men vad du gör börja inte kosta på en Pellx sedan 1998 med chip och uppgraderingar. Skaffa en bättre i stället innan du sitter fast i uppgraderingsträsket.
Jag köpte ett hus i oktober som Pellx var nära att sätta eld på. Brandfarlig konstruktion. Jag bytte till en annan begagnad bränare för ny hade jag inte pengar till. Fungerar mycket bra och pelletsförbrukningen i ett 165 kvm hus med dålig isolerig ligger kring två säckar om dagen.

Pannan borde inte ge dig en så enorm förbrukning om du hade en brännare som gick att justera enkelt så du kunde justera in en lämplig effekt för pannan.

Finns det ingen panntermostat alls så brännaren kör på överhettnigsskyddet i pannan. Då är det en farlig konstruktion.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Den kan definitivt inte köra mot överkokningsskyddet! Det kan bara återställas manuellt.

Att ratten är borta kan även bara betyda att det fanns pillfingrar hos den förra ägare...

Glömde en sak: min panna kör mellan 60°C och 88°C, alltså mycket likt det din panna kör på, fungerar bra och har kört det intervall i en del år.

Ska du spara är det först och främst dragregulator som gäller, annars kan du justera dig blodig utan att komma i mål.

Därefter gäller det att kolla rökgastemperaturen så att den inte är sinnessjuk hög, är den det kan det vara för att brännaren kör på alldeles för hög effekt, något som verkar ganska normalt med okunniga installatörer.

När sedan det finns dragregulator och ett vettigt effektnivå kan det vara dags att kolla resten, såsom isolering osv. Finns det ingen termostatventiler på alla element kan en shuntstyrning ge en märkbar besparing, finns det redan termoventiler på alla element sparar man inte ett skit med shuntstyrning.

Brännaren har väl inte det bästa rykte och att börja uppgradera den skulle jag känna tveksamt men det får du/ni klura ut själva, det är ju en budget-fråga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Tror inte att det funnits någon ratt för tempen.Jag har aldrig haft någon.
Du får ta bort ev.gummiplutt och ta en liten mejsel för att justera ner tempen på brännartermostaten.Vrid ytterst lite motsols.Det är stopptempen som du styr med denna.Annars är det chippet som styr när den sen skall starta(hysteres)
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Berzelius11
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 11 feb, 2011 15:42

Inlägg av Berzelius11 »

Den har jag redan kollat , den är vriden i botten motsols....
Berzelius11
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 11 feb, 2011 15:42

Inlägg av Berzelius11 »

Ska prova byta panntermostaten , har en liggandes. Har suttit och stunderat pannan en kväll....sambon tyckte jag va helt sjuk i huvudet....tycker att upp till 80 grader går det ganska fort men sen , mellan 80 och 90 grader får den jobba ganska länge för att komma upp i temp. Så vi får väl se.... Men en dragbegränsare låter onekligen intressant oxå. Men hur kan man mäta upp hur stort drag man har i pannan , är det nåt man kan göra själv eller måste man anlita nån?
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Här har vår interna expert lagt in en tråd.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11088
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Hur beter sig brännaren när den slår av?Går fläkten ca 3 minuter och kyler?
Eller är det pannans överhettningsskydd som bryter strömmen?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

3-4 säck om dygnet är ju inte extremt på något sätt vid 10-15 minus..iaf inte om du värmer en hundra kvadrat eller mer.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Draget behöver du inte mäta på något vis. Det vore helt poänglöst.
Varierar upp och ner. Det är därför du måste ha en dragbegränsare som ger en jämn luftström genom brännaren så att förbränninge blir lika hela tiden.
Nog tycker jag att förbrukningen är extrem. Har hus 65+75 kvm med bara plankväggar och tvåglasfönster i Uppland som förra vintern var sveriges köldhål nummer ett. Vid - 25 grader hade jag en förbrukning av 3 säckar men vid normal vinter och -5 grader omkring 2 säckar om dagen.
Om Albin kombi är liknande uppbyggd som CTC:s kombi så kan det löna sig att se över brännarens effekt. Går den på 20 kW så kanske pannan inte tillgodogör sig värmen. Läckage i pannluckor kan också vara lönsamt att se över. Kanske finns det också någon baffel som borde sitta i pannan som har försvunnit. Kalix Pannprodukter kan allt om pannan och har reservdelar. [/b]
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag har 143m² + 73m³ källare, full värme i allt. När det blir kallt drar huset väldigt mycket värme - fram till att backen runt huset torkas upp (eller har blivit värmd upp, vet ej), då sjunker energibehovet mycket kännbart.

Innan är ~3½ säck/dygn vid 0°C ute helt normalt och vanligt! Blir det kallare går det åt mer såklart.

När backen sedan är torkat upp (efter 2-3 veckor) sjunker energibehovet till runt 2-2½ säck/dygn under samma förutsättningar.

Men jag saknar en analys av lite saker. Gå runt huset och kolla om några rum är varmare än de ska vara (kom ihåg källaren!), om det drar in (ett värmeljus är bra på att fladdra med lågan) osv.

Vilken isolering finns på vinden? Vad stod det i energideklarationen?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Ja! Berzelius...Chipet du har är ett 20 hysteres så du kör den nu mellan 70-90 C...(ner till 60 C blir det när frugan eller nån drar igång duschen/fyller badkaret när tempen på din panna är 70 C så då sjunker det 10 C till) :wink:
Och graddagarna har väl inte varit så här på 150 år gällde hela Sverige hörde jag...(Jag har själv aldrig varit med om liknande förbrukn nån vinter tidigare...OK har byggt ut 30 m2 och långduschare osv...Men har rejält med isolering i nya utbyggnaden och 3 glasfönster you name it!

Med den lilla skruven på brännaren ställer du vilken temp som brännaren skall stanna...Hmm min kan man max ha 80 C...Måste vara dålig kontakt på din Termgivare" om den skall stanna på 90 C :?
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Nu är du löjlig Torsten, det är väl inte extremt med 3-4 säck/dygn i januari om man ska värma upp 150kvm 30-tals hus med källare med en 35-årig panna??

Det är bara att titta igenom trådar både här och på andra forum och se vad folk har för förbrukningar i verkligheten. Grattis att du personligen har rejält låg förbrukning säger jag.

Det finns säkert saker att förbättra marginellt men att påstå att det skulle vara extremt är att prata ren strunt.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Och sedan kommer det som alla nykomlingar inte vet:
de 3 kallaste månader av året kostar runt 50-55% av årets pelletsförbrukning.

Tyvärr har vi denna vinter fått 4 kallaste månader (än så länga) så denna vinter är en dyr vinter helt enkelt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar