Rördragning panna / ackar

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Rördragning panna / ackar

Inlägg av Mccoy »

Ska installera ny panna och nya ackar och det är ofrånkomligt att jag måste dra rören till pannan i taket, både matning och retur (om jag inte vill kliva över röret förstås, vilket jag inte vill!)

Vilka blir bieffekterna och går det att minimera/förhindra dessa?

Och hur lägger man in bilder? Lättare o förklara med en bild.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Ång/luft fickor,pannan kokar innan du har laddat acktank.Kan du inte bila ner retur röret i betong golvet?
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Jag gjorde hål i golvet! :shock:

Jag har fem tankar i serie, de står utplacerade i rummet som ett "U", i öppningen till detta "U" är ingången i rummet. För att få till så kort rördragning som möjligt så bilade jag upp golvet innanför dörröppningen, där lade jag ner returen som går till sista tanken.

På vardera sida om öppningen ligger röret i våg ca 10cm ovanför golvet, för att komma ner under golvet använde jag en 45gr böj ner, sedan 45gr för att bli i våg under golvnivå, sedan på andra sidan 45gr upp och så 45gr för att bli i våg ovan golvet igen. Röret i golvet ligger i tjock isolering och därpå inlindad i plast, alltihopa ingjutet i golvet. :)
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Njo, visst "går" väl det. Men nu har jag lagt ner golvvärme i pannrumsgolvet, går väl iofs att fräsa ner ett spår och fylla över, nackdelen är att jag har fall på golvet där röret ev. ska läggas ner.

Ang luftfickor så tänkte jag designa en "luftfälla", pga att de automatiska avluftarna inte hinner få ur luften. Blir en prototyp, får se om det funkar.

Att pannan kokar innan tankarna har laddats beror väl på luft i systemet? Och löser jag det så borde kokningen inte vara nåt problem? Vad mer finns det för nackdelar förutom att självcirkulationen uteblir vid strömavbrott mm?

Vill försöka undvika att fräsa upp ett spår i golvet, blev så j*kla bra gjutet, blank som en spegel :D
saabdea
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 28 jan, 2009 13:38
Ort: NordÖstra Skåne

Inlägg av saabdea »

Ska du köra med öppen expansion eller sluten, om du kör med öppen så kan du ju bygga det så du får luftningen genom den.
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Nej, det blir 2 x 300 L slutet.
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Såhär är layouten tänkt.

Bild
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Första tanken som slog mig var att dra röret via väggen andra sidan runt rummet, men såg då att du har en garageport där..

Grannen gjorde iordning sitt pannrum för några år sedan, utökade antalet acc-tankar osv och då bilades golvet upp och rören gjöts in, mycket snygg lösning!

Antar att du har vv-slingan i tanken och inte i pannan?
Isåfall så borde det väl inte vara några större problem, enda är väl att självcirkulation upphör vid strömavbrott/elfel.
Laddomaten tar ju hand om skiktningen i tanken. :thumleft:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Ja, jag hade kunnat gjuta ner röret i plattan men allt var inte klart med vad jag skulle köpa när den gjöts i somras. Nu har jag allt hemma förutom rör o kopplingar för att göra klart pannrummet.

Blev:

Calmarpanna V65 med pelletsbrännaruttag höger sida (mot porten)
1 Strömsnäsack 1800L tom
1 Strömsnäsack 1800L 15m sol, 9,5 kulvertslinga, 9,5 förvärmn.sl, 15m vvs
2 st slutna exp.kärl á 300L
5,5m isokern dia 150mm


Laddomat mm tar jag från befintliga anläggningen då den inte är så gammal, max 5 år. Ska rita upp luftfällan som jag tänkte prova montera o lägga upp här så får ni se hur jag har tänkt mig.
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Laddomaten är max 5 år alltså, inte gamla anläggningen :shock:
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Inlägg av KB-U »

Hur vore det att köra anslutningen mellan pannbotten-tankbotten runt väggen, men du bilar ner den precis förbi dörröppningen - direkt innanför tröskeln i rummet. Längden torde bli ungefär den samma som att gå upp från pannbotten till taket, över, ner till tankbotten.

Panntopp-Tanktopp kör du under taket, helst med lutning så att luft åker från panna och upp i tanktoppen.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Ja, det är ett alternativ. Det enda som gör det bökigt med det du beskriver är att i hörnet "framför" dörren kommer kulverten upp, färskvattenmatningen, ett antal elrör dia 50mm för trädgårdsbelysning, styrning/com mm. Det blir trångt o komma förbi.
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

En sån här kanske skulle kunna funka? Har sett den i nån annan tråd här på forumet.

http://www.retherm.se/html/spirovent_lu ... ljare.html
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Är det bara luft du är orolig för så är den alla tiders det vill jag lova. Den skall sättas på pumpens sugsida för bästa effekt. Kostar 700 - 1000 spänn skulle jag tro.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Mccoy
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 11:36
Ort: Uppsala

Inlägg av Mccoy »

Vilken dimension på ledning mellan panna/tankar skall man ta? Räcker det med 35mm rör eller ska man gå upp till 42? Blir en skaplig prisskillnad, vissa rördelar i 35 ligger på under halva priset mot 42.

Och ska man använda sig av gamla laddomaten;

http://www.termoventiler.se/index.php?s ... addomat_21

eller köpa en större som rekommenderas till Calmar V65? "För lite större pannor som Calmar V65." Saxat från www.billigtvvs.se

http://www.termoventiler.se/index.php?s ... mat_21-100
Skriv svar