CTC 1100 förslag på brännare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Castrol
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 23 jan, 2007 17:34

CTC 1100 förslag på brännare

Inlägg av Castrol »

Hej, har en CTC 1100och vill sätta i en brännare. Har förstått att framåtriktad är viktigt. Skulle tacksamt ta emot konkreta förslag på vad jag skall söka efter. Gärna med namn och modell.

Stort tack på förhand
Anders82
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 27 nov, 2010 10:29
Ort: Lund

Inlägg av Anders82 »

Kan rekommendera Baxi eurofire 20 kw. Kör själv med den och det fungerar bra.
Dock värt att tänka på är att askan samlas i botten, precis under brännaren så man får aska ur efter ca 7, max 10 dagar. Iaf här hemma :)
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Jag kan rekommendera Bionordic Viking 16.
Köpte en sådan begagnad för snart 3 år sedan och har inte haft ett enda problem. Installerade den själv. Tändelement har jag ett liggande i reserv.
Passar bra i ctc1100 då den angivna effekten är 16 kW. Flesta andra brännare är på 20 kW och det är för mycket för pannan.

Förutom "standardbrännare" har man också fördelen av digital styrning, underhållseld och automatisk uraskning.
Underhållseld är bra i ctc1100 då den innehåller liten vattenmängd.
Spolar man i ett badkar går brännaren igång direkt från underhållselden och varmvattnet räcker då till. Ska brännaren hålla på i 6-7 minuter och starta först så räcker inte pannans 130 liter till att värma ett badkar.

Garanti på brännaren gäller också om man installerar själv.

Här säljs demoexemplar för 1000 kr billigare.
http://www.blocket.se/sodermanland/VIKI ... ?ca=10&w=3
Här fullpris exemplar.
http://www.blocket.se/sodermanland/Pell ... w=3&last=1

I priset ingår både 2 meter skruv och veckoförråd. Svårt att få mer brännare för pengarna!
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: CTC 1100 förslag på brännare

Inlägg av bergatorparen »

Castrol skrev:Hej, har en CTC 1100och vill sätta i en brännare. Har förstått att framåtriktad är viktigt. Skulle tacksamt ta emot konkreta förslag på vad jag skall söka efter. Gärna med namn och modell.

Stort tack på förhand
Framåtbrinnande är tvingande nödvändigt eftersom takhöjden i brännkammaren inte medger uppåtbrinnande brännare. Jag håller med Anders82 om att BAXI Eurofire nog är den bästa brännaren för denna pannan - i synnerhet om det är en 25 kW modell med endast 6 konvektionstuber. Annars, om du vill behålla originalluckan på pannan, så kan du använda en NyMo 150. Där behövs inga modifieringar på pannan alls: På med packning, 2 bultar och kör.

http://www.nymoenergiprodukter.se/PDF/NYMO-150%20sv.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Castrol
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 23 jan, 2007 17:34

Inlägg av Castrol »

Tack för alla snabba svar, super.

Hur är det med montering av Viking bio alt. Eurofire vad krävs för att få dessa att passa i öppningen? :?:
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Viking Bio ska du hålla dig långt bort från. Omodern konstruktion med potentiometerinställningar och känsliga brännardelar.
Eurofire är bättre. Dock har utveckingen av den brännaren stannat sedan Baxi tog över.
Begagnat kan det vara ett bra köp om den svindyra brännarkassetten som det brinner på inte är skadad. Man eldar pellets på brännarens dyraste detalj och inte på ett roster.

Ny är Eurofire för dyr att köpa då den enda finessen är digital styrning. Betyder en hel del att greja med pannan varje vecka eller varannan vecka som pannan klarar om du har automatisk uraskning.

De äldsta Eurofire med ett knallblått fallrör har inte PLC styrning. Förekommer ofta i Blocket annonserna. Den är för gammal att fundera på.

Ska du ha billigast möjliga begagnade brännare så är TB Mini och Iwabo Villa S1 hållbara och byggda av tjock plåt. Då behöver det följa med en lågriktare till CTC1100 pannan så du slipper köpa den extra.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Ja Iwabo är förvisso hållbara och driftsäkra. Har själv en sådan. Skulle ändå inte ha något emot en modernare brännare med uraskning.
VikingBio och Eurofire tillhör ungefär samma generation som Iwabo.

Tycker länken som Abene gav till demobrännare av Viking B16 är fyndet om du ska köpa nytt.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Castrol
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 23 jan, 2007 17:34

Inlägg av Castrol »

Jag vill hitta något begagnat helst.

Har jag uppfatta er rekomendationen korrekt att en Eurofire med plc styrning är det bästa valet, men ev. något dyrare än tb mini och iwabo som jag bör välja om jag söker billigast möjliga lösning?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Castrol skrev:Tack för alla snabba svar, super.

Hur är det med montering av Viking bio alt. Eurofire vad krävs för att få dessa att passa i öppningen? :?:
Till Viking Bio finns en fix färdig lucka att köpa från värmebaronen som passar i svängarmen på pannan, Till den satsen ingår två metallrattar som ersätter som muttrar som är originala på pannan, samt temperaturavkännare som skall sänkas ner i dykröret på pannan.

Eurofire behöver en förlängningsstos, samt en dockningsplåt som båda finns som originaltillbehör till brännaren. Infästningen är lite annorlunda än för Viking Bio.

Annars går det att använda IWABO Villa S2 om man vill ha automaturaskning - men det är i grund och botten overkill för en panna du kommer att få aska ur efter varje eldad veckoförråd - för mer aska än så ryms inte i brännkammaren.

Viking Bio har testats ihop med CTC 1100 med goda resultat, så i så måtta är det ingen risk att satsa på denna brännaren, men den har endast två effektsteg att välja på. Detta kan ställa till det lite med för korta gångtider, så BAXI är ett bättre och smidigare val i så måtta. För pannor med värmeväxlare vore en brännare med underhållsfyr idealisk. Bionordic Viking B16 GL har det. Den är inte hellre svår att montera på pannan. Så vad du väljer beror på vilka krav du ställer på varmvattenkomfort. Uppvärmningskomforten skiljer det inte på för någon av alternativen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Castrol skrev:Jag vill hitta något begagnat helst.

Har jag uppfatta er rekomendationen korrekt att en Eurofire med plc styrning är det bästa valet, men ev. något dyrare än tb mini och iwabo som jag bör välja om jag söker billigast möjliga lösning?
TB mini kan vara krånglig att montera på denna pannan om man inte har den versionen som är gjord för CTC 1100/1200 särskilt. I så måtta vill IWABO vara det billigaste alternativet eftersom den är förhållandevis enkel att montera och få att fungera i pannan. Kom bara ihåg flamriktare. Lågan måste vara horisontell i en CTC 1100.

Annars har du uppfattat rätt att Baxi Eurofire är den brännaren som fungerar bäst i denna pannan. Som ny är den billigast av de nämnda brännarna. Begagnat tror jag det kan vara svårt att få tag på den. Både Eurofire och IWABO är sådana trotjänare som folk inte slänger ut förrän de är slut :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Hej Tittar efter bättre begagnad brännare till brorsan som har en riktigt gammal apparat. Rena fantasipriserna på Blocket nu och i somras kunde man få en fin brännare för 5000.
Ska du köpa begagnat så vänta ett par månader så kommer det ut användbara brännare. Ingen verkar sälja det som fungerar bra just nu.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Anders82
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 27 nov, 2010 10:29
Ort: Lund

Inlägg av Anders82 »

bergatorparen skrev:
Castrol skrev:Tack för alla snabba svar, super.

Hur är det med montering av Viking bio alt. Eurofire vad krävs för att få dessa att passa i öppningen? :?:
Till Viking Bio finns en fix färdig lucka att köpa från värmebaronen som passar i svängarmen på pannan, Till den satsen ingår två metallrattar som ersätter som muttrar som är originala på pannan, samt temperaturavkännare som skall sänkas ner i dykröret på pannan.

Eurofire behöver en förlängningsstos, samt en dockningsplåt som båda finns som originaltillbehör till brännaren. Infästningen är lite annorlunda än för Viking Bio.

Annars går det att använda IWABO Villa S2 om man vill ha automaturaskning - men det är i grund och botten overkill för en panna du kommer att få aska ur efter varje eldad veckoförråd - för mer aska än så ryms inte i brännkammaren.

Viking Bio har testats ihop med CTC 1100 med goda resultat, så i så måtta är det ingen risk att satsa på denna brännaren, men den har endast två effektsteg att välja på. Detta kan ställa till det lite med för korta gångtider, så BAXI är ett bättre och smidigare val i så måtta. För pannor med värmeväxlare vore en brännare med underhållsfyr idealisk. Bionordic Viking B16 GL har det. Den är inte hellre svår att montera på pannan. Så vad du väljer beror på vilka krav du ställer på varmvattenkomfort. Uppvärmningskomforten skiljer det inte på för någon av alternativen.
Nja, förlängningsstos är egentligen inget krav. Jag använder inget i min panna :)
Får se om det är någon nackdel i slutändan :shock:
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är Baxi som rekommenderar förlängningsstosen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Inlägg av danei »

Nu kommer bergatorparen att ge mig mothugg.
Biona

Men den passar bra i pannan. Jag kör den kombinationen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Bilddanei: Vad är det folk har gjort dig för ont eftersom du vill dem så illa?Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar