DIY - Loggning/Styrning(?) [Projekt]

Skriv svar
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

DIY - Loggning/Styrning(?) [Projekt]

Inlägg av JothaR »

Nybliven husägare som man är så har jag under den senaste tiden försökt att sätta mig in i värmesystemet och hur det fungerar... Blir till stor del bara mer och mer snurrig ju mer jag läser :? Men samtidigt mer och mer sugen på att få koll på hur det fungerar och vad som faktiskt händer!

Hur som helst, kåken som är en 50-talsvilla i 2 våningar à ca50m2 samt källare, värms upp med en Focus PE-20 och en VikingBio (Värmebaronen). För varmvatten över sommaren har vi en VVB som enbart körs på el! Ingen eldning under sommaren alltså!

För ett par dagar sedan snubblade jag över lite information här på "webben" om 1-wire och temperaturövervakning och shuntstyrningar mm, mm...

Grymt intressant var min första tanke...

Nu en knapp vecka senare så har jag gjort en beställning från ELFA, prylarna för att börja löda mitt första mätsystem ligger i en låda här på jobbet och egentligen vet jag väl för stunden inte alls vad det är jag ger mig in i :shock:

Så detta är ett totalt läroprojekt där jag börjar från absoluta NOLLPUNKTEN!!!

Skall påbörja projektet enligt detta:
The Mad Modders - hemmabygge

Det är där vi börjar, sen får det byggas ut med några temperatursensorer för att därefter ev. utökas med tiden... Just nu har jag 50m kabel och 10sensorer och undrar VART jag egentligen vill mäta :?:
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Inlägg av JothaR »

Kul att jag istället för 50m kabel fick 50m12mm krympslang levererat :shock:
*SUCK*

Blir inte något grejande med detta i helgen då inte...
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Hehe det är inte alltid det blir rätt, sitter själv med lite samma funderingar, vad och hur ska det mätas...
Mina delar ligger tryggt i sin låda och väntar på att jag ska få tiden.
Jag valde dock att köpa ett usb interface då jag vill mäta värden över 85grader(pannan)
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Spännande :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Såg en informativ film http://www.youtube.com/watch?v=1mvZHN5e ... Q&index=12 för självprogrameraren. Hur man får snabbare resultat från givarna.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Inlägg av JothaR »

psau skrev:Hehe det är inte alltid det blir rätt, sitter själv med lite samma funderingar, vad och hur ska det mätas...
Mina delar ligger tryggt i sin låda och väntar på att jag ska få tiden.
Jag valde dock att köpa ett usb interface då jag vill mäta värden över 85grader(pannan)
Har inte riktigt fattat det där med interfacen? Måste man köra USB för att kunna mata spänning över dem? För det är väl det som egentligen krävs för mätning över 85gr eller?

Vad är det för typ av sensorer som du använder för att mäta pannan???

Jag tänkte bygga ihop det så här till att börja med, med en serieport, delarna kostar mig bara några enstaka prover och jag kan då enkelt kolla hur det funkar och om jag klarar att få ihop grejerna... Tänkte börja i pannrummet och mäta ut och retur på värmesystemet och sedan utveckla mitt system utefter det första testet =)

Men som sagt, man har en hel del att lära och få grepp på innan man är i land med detta tror jag ;)
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

I beskrivningen från "Madmodders" parasitmatas kretsarna och det funkar finfint om man vill mäta max 85 grader vill man mäta högre temperaturer, upp till 125grader måste man spänningsmata nätet.
I ett parasitmatat nät är det bara två trådar som används och i ett spänningsmatat nät använder man tre trådar.
I mitt fall vill jag mäta temperaturer på pannan därav är jag intresserad av spannet upp till 125grader....

Sen har jag även beställt en probe för at kunna mäta rökgastemperaturen och en räknare för att kunna logga elmätaren...

Det finns en massa kul saker man kan ha koll på om man har ett lätt kontrollbehov.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
JothaR
Prima virke
Inlägg: 43
Blev medlem: tor 24 feb, 2011 22:20
Ort: Lysekil

Inlägg av JothaR »

Är lite sugen, i förlängningen, på samma saker faktiskt... Vart köper du grejerna?
Panna: CTC 265B (1970)
Brännare: VikingBio (2006)
Bostad: Villa (1950) : 1½-plan 112kvm + kallkällare
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Inlägg av psau »

Lite blandat, både från Elfa och från temperatur.nu's shop https://www.m.nu. Elfa har fördelen att man kan hämta det mesta samma dag som man får ett infall men deras 1-wire sortiment suger...
På wiki.temperatur.nu finns en del matnyttig information.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar