har nyss istallerat en bio viking brännare köpte den begagnad .
Nu är de som att tempgivaren inte funkar , har ställt tempen på brännarn på 70 men den kör bara på tills överhettningsskyddet löser ut , har kortat av tempgivar kabeln om de nu hade varit nå brått på kabeln men den gör samma sak . är det kretskortet eller tempgivaren eller nå annat snälla hjälp en nybörjare
Använder du pannans termostat (typ oljebrännartermostat).
Om du inte har en säsrkilld tempgivare på brännaren (med givare som ska in i eget dykrör på pannan) utan använder oljebrännarens termostat (som vanligtvis sitter på gamla olje/kombipannor) så spelar det ingen roll vad "potten" på brännaren är inställd på.
Använder du panntermostaten skall nollan gå direkt från termostaten till N direkt fas ska in på L och ledaren från termostatetn (den som styrs av termostaten) ska in på B4. Först ska överhettningsskyddet ligga i serie med termostaten så att överhettningsskyddet bryter innan termostaten. Dirketfas och nollan ska gå obrutna detta för att fläkten ska få ström för avkylningen.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Nollan är INTE skyddsjord och ska strax och omedelbart kopplas på nollan! Det är förenat med livsfara att koppla nollan till skyddsjord av en mängd anledningar!
Vanligen kopplar man så att nollan ska till nollan, alltid!
Sedan kommer fas in till överkokningsskyddet (ÖK).
Från andra sidan av ÖK går driftfas till brännaren och på dom brännare som använder termostaten på pannan går den även till termostaten (TS).
Från andra sidan av TS går det sedan in till brännaren.
Vissa brännare ska ha en aldrig sinande ström för nedkylning vid utlöst ÖK, de får då fasen från innan ÖK.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ska man hårddra så krävs behörig installatör för att ansluta brännaren. Hon eller han kan läsa kopplingsschemat som medföljer brännaren och vet hur det ska anslutas.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Nollan är INTE skyddsjord och ska strax och omedelbart kopplas på nollan! Det är förenat med livsfara att koppla nollan till skyddsjord av en mängd anledningar!
Vanligen kopplar man så att nollan ska till nollan, alltid!
Sedan kommer fas in till överkokningsskyddet (ÖK).
Från andra sidan av ÖK går driftfas till brännaren och på dom brännare som använder termostaten på pannan går den även till termostaten (TS).
Från andra sidan av TS går det sedan in till brännaren.
Vissa brännare ska ha en aldrig sinande ström för nedkylning vid utlöst ÖK, de får då fasen från innan ÖK.
ska nollan ha spänning ? så man ska inte koppla brun å svart tillsammans på överhettningsskydet de är en äldre albin kombi panna jag har .
Jag har ingen samvetskval över att jag har kopplat själv men jag har jobbat med sånt och vet vad jag gör, är man osäker har man helt enkelt inte nödvändigt kunnande och ska, för sin egen säkerhet, lämna över jobbet till en kunnig.
Men reglerna är så att om det är fast inkoppling (alltså inte till vanligt uttag) ska en behörig elektriker utföra jobbet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
1: Sluta citera hela tiden, vi är alla läskunniga. Läs gärna reglerna där detta är tydligt.
2: Vad förstår du inte?
3: Den fungerar jättebra men den fungerar inte? Vad menas?
Jag har ingen aning om vilken färg ledning som är vad på din brännare men det bör verkligen stå i manualen!
Och jag anser att jag var mycket tydlig i min beskrivning, punkt för punkt och då kommer punkt 2: vad är det du inte förstår?
Om du inte har manualen kan det vara dags att kolla på nätet eller kontakta tillverkaren eller återförsäljaren, kan du följa det schema som finns (bör finnas iaf.) där är det bara att göra rätt, kan du inte är det höga tid att ringa efter en kunnig och behörig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ta det inte som illa menad men det är nog bäst så.
Hade det varit en 12V lampa ville det inte vara lika kinkigt men det rör sig om grejer som har potential att döda på mer än ett sätt (ström och/eller gengasexplosion) och är man inte tvärsäker är det bäst att få någon säker till det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Då måste du få tag på en temperaturavkännare från Värmebaronen som du placerar i antingen ett dykrör på pannan, eller fäster mot pannkroppen under isoleringen - den är märkt med (5) på schemat. Den skall så pluggas i den vita kontakten som sitter mellan kontakten för matarskruven och den sjupoliga Eurostecker kontakten på brännarens vänster sida.
Om du inte har en panntermostat så måste du ha en givare som kopplas till brännaren. "Avkännardelen" på Givaren ska då dessutom ned i ett dykrör i pannan.
Var sitter överhettningsskyddet? För gamla oljebrännare är det ganska vanligt att överhettningsskyddet är ihopbyggt med termostaten. Typ en grå liten låda med ett vred och en knapp på.
Vredet är graderat och den ställer man önskad frånslagstemperatur på. Knappen är återställning för överhettningsskyddet.
Den typen av termostat fungerar att koppla brännaren till även om den inte är optimal då "hysteresen" skillnaden mellan avslgstemp och påslagstemp är liten (6grader). Det gör att gångtiderna på brännaren minskar och antalet start och stopp per dygn blir flera. Det medför högre slitage och högre förbrukning.
Som du förstår är det svårt att berätta hur du ska koppla in elen på din brännare eftersom vi inte vet hur det du har idag ser ut. Dessutom krävs åtminstånde grundläggande kunskap för hur elen fungerar för att förstå och kunna tillgodogöra sig instruktionerna.
Gör man fel kan det gå mycket illa med dödsfall eller brand som följd och därför är det lite vanskligt att instruera över ett forum.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.