Egen kedjekonvertering

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Egen kedjekonvertering

Inlägg av thomasx »

Efter 15500 driftstimmar börjar kaststjärnan bli väl sliten, och eftersom priserna på ombyggnadskit inte verkar helt rimliga så funderar jag på att göra min egen kedjekonvertering. Som nån sa så är man inte så sugen på att slänga pengar efter thermia/ariterm för att rätta till ett fel dom konstruerat in.

Det borde inte vara så svårt, det är väl "bara" att dra en kedja från slussaxel upp till doserskruven, samt sätta på ett kugghjul till eftersom de roterar åt olika håll, så doserskruvens kugghjul får ligga på utsida kedjan.

Eftersom slusshjulet har fyra piggar och kaststjärnar åtta tappar, så roterar doserskruven med halva hastigheten, samma förhållande på kugghjulen alltså. Jag noterade i forumet att någon skrev att med "orginal" kedjedrift har kugghjulen 24 resp 18 kuggar, men det kan ju vara nåt mer som skiljer, typ stigning på matarskruv eller så.

Har jag missat något väsentligt?

Jag noterade också att det skrivits i tråden att om man har den gamla drivmotorn så måste man byta till den nya (SPG) om man går över till kedjedrift, men varför då?

Mvh Thomas
Skriv svar