Albin pannan 720 de luxe, val av brännare?

ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Albin pannan 720 de luxe, val av brännare?

Inlägg av ason »

Hej, var länge sen man var här på forumet, har skaffat mej fjärrvärme sen ett par år tillbaks,

Men nu är det så att en släkting måste skaffa sej en brännare och undrar om det är någon som har tips på vad som är lämpligast till en sån här panna:

Bild


PS.
Ang. förbränning så har jag gjort styrsystemet till en fastbränslepanna på 2MW under hösten
Riktigt lärorikt.
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Utifrån vad jag kan se, har den haft oljebrännare monterad på svängarm till övre luckan, så jag skulle nog vilja rekommendera en framåtbrinnande brännare typ BAXI Eurofire. Men även den stokerinspirerade brännare Polar PA 12 borde vara av intresse. Killarna på Polarpellets kommer på offertbesök och kollar att det går att anpassa deras brännare till pannan innan de lämnar offert. På så sätt slipper man obehagliga överraskningar både på kostnads och driftssidan :wink:

http://www.polarpellets.se
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Albin Villacombi 720 var en effektiv panna för sin tid med långa vägar för rökgasen att gå. Askutrymmet räcker till för flera veckors eldning.
Som upplagt för riktigt bekväm pelletseldning.
Som framgår av den här tråden så är en 20 kW brännare i minsta laget för att slippa kondens i skorstenen.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... villacombi

Nu framgår inte om pannägaren ska ha en ny eller begagnad brännare.

Framåtbrinnande i övre luckan bör det vara för att få nytta av askutrymmet.
Av vanliga begagnade brännare så tror jag TB-Mini har högsta maxeffekten, 25 kW.

Som ny brännare skulle jag ta en 30 kW brännare med automatisk uraskning så blev det enkelt att sköta.
Eurofire är inte så mycket modernare än min gamla Iwabo och den funderar jag på att byta ut. Ingen uraskning och ingen underhållseld.

Polarpellets har haft hemsidan om sin brännare uppe i 5 år men har dom lyckats sälja någonting? Ingen eltändning och modulerande drift mellan 1 kW - 20 kW är vad som erbjuds.
Till den här pannan behövs det nog fullt skaft 25-30 kW för att få rökgastemperaturen normal och slippa kondens.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Ok tackar för era svar,
det blir nog en ny brännare vad dom har sagt.

Men om man nu kör med en 25-30kW brännare,

Då blir det en massa start stopp, tappar man verkningsgrad på det.

Går det inte att få rakare rör på den pannan och kunna köra med lägger effekt?

Ska läsa igenom den tråden du länkade till..
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

Att det blir start och stopp ska en brännare tåla. Ska pannan få bra verkningsgrad borde den eldas med något i närheten av sin märkeffekt.
Annat är det med en panna som min där röken åker rakt ut i skorstenen.

Med för låg effekt blir verkningsgraden dålig, rökgastemperaturen för låg och det blir kondens i skorstenen som kan förstöra bruket mellan stenarna.

65 grader en halv meter ned i skorstenen är rekommendation och det är egentligen det som avgör hur lågt ned i effekt man kan gå.
Jag måste ha 165 grader minst ut från pannan för att klara kondensen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

msh16 skrev:Att det blir start och stopp ska en brännare tåla. Ska pannan få bra verkningsgrad borde den eldas med något i närheten av sin märkeffekt.
Jo det ska dom tåla, men en brännare har dålig verkningsgrad vid uppstart & nedeldning.
msh16 skrev: Med för låg effekt blir verkningsgraden dålig, rökgastemperaturen för låg och det blir kondens i skorstenen som kan förstöra bruket mellan stenarna.

65 grader en halv meter ned i skorstenen är rekommendation och det är egentligen det som avgör hur lågt ned i effekt man kan gå.
Jag måste ha 165 grader minst ut från pannan för att klara kondensen.
ason skrev: Går det inte att få rakare rör på den pannan och kunna köra med lägger effekt?
Är jag åxå med på,
där för undrade jag om det fanns möjlighet att ändra i pannan för att få lägre effekt på den
Typ sätta igen tuber eller nåt?
och med det kunna köra brännare på lägre effekt och då blir det mindre med start/stopp

Vilka nya brännare rekomenderas som är på
30 kW brännare med automatisk uraskning?
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag tycker msh16 sågar Polarpellets brännare utan att ha på benen. Mitt råd är: Ring företaget, och få reda på vad som gäller. De kommer över och kollar din anläggning - sedan kommer de att offerera den brännare som passar din panna och inte något som helst annat.

För egen del är jag jättesugen på en sådan brännare eftersom den verkar ha löst de sidor vid andra brännare som det häftar osäkerhet vid såsom hållbarhet på material i brännkammare, såsom matning av pellets och mycket annat.

Dessa brännare kan beställas med automaturaskning, och då skulle vara konstigt om de inte var utrustade med elektrisk tändning.

Jag skulle aldrig rekommendera andra att köpa en brännare jag inte skulle vilja ha själv. :wink:

Att dra ner märkeffekten på en panna är så enkelt som att man gör en plugg av cortenstål som man sätter igen en eller flera tuber med. Då stiger temperaturen i övriga tuberna och avgastemperaturen blir högre. Vill man säkerställa att man har "rätt" temperatur och rätt drag efter driftsförhållandena, skall man förse skorstenen med en insatsslang som man isolerar runt med vermakulit. Då sjunker temperaturen mycket mindre per meter skorsten, så då har man de önskvärda 60 - 70 graderna 1 meter ner i skorstenen. Detta förutsätter att slangens kapacitet är rätt uträknat i förhållande till pannans effekt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

bergatorparen skrev:Att dra ner märkeffekten på en panna är så enkelt som att man gör en plugg av cortenstål som man sätter igen en eller flera tuber med. Då stiger temperaturen i övriga tuberna och avgastemperaturen blir högre.
Tackar för det tipset!
Så rent tekniskt så skulle man kunna strypa ner pannan till 10kW på det sättet och köra med en brännare som inte ger mer än så.
Fast då blir det nog problem med draget i pannan istället.

Har nu titta ordentligt på polarpellets sida men det är inte mycket info om tekniken på brännaren.
Skulle va trevligt med en sprängskiss och lite elscheman..
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Inlägg av msh16 »

SKA du absolut köra med en effekt som är för låg för pannan så kan du knappast komma ifrån lägre verkningsgrad och större förbrukning.
När du nu en gång har en effektiv panna till skillad mot oss som eldar fast pannan är rätt usel.
Hur skulle du göra om du köpte en liknande effektiv pelletspanna som Nibe Pellux som också har långa rökgångar? Köra på låg effekt och tappa verkningsgrad där också.

Är man så envis att man både demolerar pannan och sätter i ett insatsrör för att köra på låg effekt får man inte heller värmen från skorstenen som så väl behövs i gamla hus med självdragsvenilation.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
ason
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: tis 21 dec, 2004 23:24
Ort: Sandviken
Kontakt:

Inlägg av ason »

Nu är det inte jag som är ägaren till den här pannan utan en släkting.

Sedan har jag inte sagt hur saker och ting kommer att göras,
utan bara håller på att spekulerar lite då det inte är bra att ha för låga temperatur i skorsten,
och då är det bra att veta hur man kan tackla det med

Försöker bara att samla lite fakta och se vad det finns för förutsättningar med den panna som sitter där idag.
Så lite tips på lämpliga brännare mottages gärna.

Tack o hej! 8)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Markus Andersson
__________________________
Fjärrvärme & Nyligen stugägare, dags att elda igen =)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det beror på vad pannan har för märkeffekt och hur många tubrören är, och hur grova. Men realistiskt skall man kunna dra ner märkeffekten såpass mycket att man kan köra med en brännare som ger 15 kW åtminstone. Min panna har 40 kW märkeffekt olja, det ger 20 kW pelletseffekt. Pluggar jag 1 tubrör, så minskar märkeffekt pellets med 2,2 kW till 17,8 kW, 2 ger 15,6 kW och 3 ger 13,4 kW - och då skulle jag vara vid en gräns där det börjar bli farligt. Stryper man för mycket kan det bli svårigheter för pannan att andas ordentligt, och då kan det uppstå fruktansvärda gengasexplosioner. Exemplet ovan bygger på något jag vet fungerar i praktiken. CTC 1200 kommer i två utgåvor: 25 och 40 kW märkeffekt olja. 25:an har 6 tubrör, 40:n har 9, så att pluggar du 3, så bygger du bara om 40 kW pannan till en 25 kW. Det man måste ha för ett sådant jobb, är en dragmätare. Det får inte bli under 5 Pascal undertryck i eldstaden för då finns risk för problem. Pannor som Viessmann Vitoligno 300-P har ett system där man pluggar rör automatiskt för att anpassa pannans konvektionssystem till den aktuella effekten - som även den justeras automatiskt. Om Albinpannan har 3 rör, och 30 kW oljeeffekt, så behöver du inte plugga något rör, för då är märkeffekt pellets 15 kW. Skall du ha 30 kW pelletsbrännare, så måste pannans märkeffekt olja vara minst 60 kW - och för pannor över 60 kW gäller särskillda, och strängare regler än för de under - i synnerhet vad beträffar pannrummets utformning och brandsäkerhetsåtgärderna så måste tas.

Mitt råd är att ta hem någon att titta på anläggningen, göra mätningar av drag och se på vad pannan har för kapacitet och offerera en brännare utifrån det. Jag måste nog säga att jag tror inte Albinpannan har så stor märkeffekt som 60 kW, mer sannolikt 40 kW och då räcker en 20 kW "normalbrännare" till. Det finns allt fler brännare som kommer med automatisk uraskning numera inom 20 kW segmentet:
  • IWABO Villa S2
    Janfire NH
    Effecta Supra Aero
    KMP PX22 Aero
    Polarbrännaren
    Viking B16 GL
    Viking B30 GL
... och säkerligen finns fler, men detta är de jag vet om. Och de är bra alla ihop. Man har lärt av de tidiga årens dumsnålhet inom materialval och man insett att dagens pelletseldare inte längre är idealister som eldar på bökigt vis för miljön, men folk som tänker ekonomi av ren nödvändighet.

Det finns två brännare jag vill varna för: Värmebaronen Viking Bio: Jobbar bra, men förbrukar inre brännarrör för snabbt. 17 - 18 pallar pellets som livslängd på ett rör duger inte.
Den andra är ULMA brännaren - av precis samma orsak.

Prismässigt så skiljer det förhållandevis lite mellan brännarna, den största källan till prisskillnader ligger hos ÅF och var i landet man bor. Därför bör man, om möjligt, ta hem minst 3 offerter och granska dem nöggrannt - inte bara för pris, men även försöka bilda sig en bild av firman bakom offerten. För billigt bör få larmklockor att ringa. En rimlig pelletsinstallation utförd af ÅF, bör ligga i området 25 - 35 000 kronor, och företaget skall ha tid att svara på dina frågor. "Affären full av folk", är en utsaga som bör få dig att stryka den ÅF:n från listan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Med för låg effekt blir verkningsgraden dålig, rökgastemperaturen för låg och det blir kondens i skorstenen som kan förstöra bruket mellan stenarna
Med fel effekt händer antingen:

pannverkningsgraden för BRA = för LÅG rökgastemperatur

eller

pannverkningsgraden för DÅLIG = för HÖG rökgastemperatur
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Av länken längre upp så ser det ut som en 20 kW kunde bli i minsta laget.
En chansning kunde gå hem men kunde också bli ständiga problem med låg rökgas och kondens.

I panna av den här typen där röken går ut längst ned skulle jag passa mig för brännare med startdosproblem, andra startförsök och framhoppande pellets: Effecta Supra Aero, KMP PX22 Aero. Vilka smällar det skulle kunna bli. :P
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Tror du inte att man har åtgärdat tändningsproblem i Supra och PX22 vid det här laget då, Torsten? PX22 har ju sprillans ny PTC tändning och uppdaterad styrprogram.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Japp, PellX ligger numera på omkonstruerat tändsystem nummer FEM! Förr eller senare så...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Skriv svar