CTC 265B och ev Pelletsbrännare

MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

CTC 265B och ev Pelletsbrännare

Inlägg av MF 165 »

Jag har bestämt mig för att byta från olja till pellets men tänkte i första svängen behålla den gamla pannan. Jag står och velar mellan Biona, Eurofire och Pellx. Är det någon här som kan råda mig i valet av brännare. Det kanske finns någon annan än de tre som jag funderar på som är mer passande i en CTC 265b
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Det fungerar bra med uppåtbrinnade brännare också som ger mindre underhåll på brännaren.
T.ex EcoTec A4 och Thermia

Vad du än väljer så är ett tips är att förlänga vinkeln som sitter löst mellan oljedelen och vedsidan med 15-20 cm för att öka verkningsgraden.
/MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Inlägg av MF 165 »

Tack för svaret!

När Du skriver "mindre underhåll på brännaren" menar Du längre intervall innan man behöver ta ut aska eller rengöring/allmänt underhåll på brännaren?

Jag hade även tänkt installera och driftsätta brännaren själv, är de ovan nämnda brännarna likvärdiga med tanke på installation och inställning?
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

En undermatad producerar lite mindre aska än en övermatad, men det är själva brännaren som behöver ett mindre underhåll.
Ca 1g/mån skall brännkoppen rensas.

Uraskning blir nog varannan vecka(under vintern) på din panna oavsett brännare.

EcoTec och Thermia vill att de skall installeras av Återförsäljare, men oftast kan man få göra själva montaget själv och sedan få hjälp med inställningarna med hjälp av ett rökgasinstrument.

Personligen tycker jag att man alltid skall trimma in sin brännare med ett rökgasinstrument oavsett hur man köper sin brännare.

//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Thermia Bequem 15D funkar tydligen riktigt bra med din panna enligt äfab´s test..

Läs detta http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf

Köp inte Bionan...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Inlägg av MF 165 »

André skrev:Thermia Bequem 15D funkar tydligen riktigt bra med din panna enligt äfab´s test..

Läs detta http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf

Köp inte Bionan...
Varför inte Bionan?
MF 165
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: fre 22 jul, 2005 10:09
Ort: Handen

Inlägg av MF 165 »

Läste någonstans att Bequem kan styras/avläsas via internet. Är det någon som har erfarenhet av det eller vet var man kan hitta mer info om det?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag har haft 2 st o ingen av dom gick få att fungera..
Tvingades köpa rökgasfläkt för att mbio trodde att det va för dåligt drag eftersom att de flamade eld upp i fallröret.. Men inte blev det någon skillnad förutom att börsen blev ändå tunnare.. :x
Sen så va de ett satans liv av kvarnen..
Blev även otroligt mycke aska med bionan.. pannan va full av aska efter 150 kg pellets.. Nu med thermian så är det mindre aska efter 660 kg pellets.. Sen så va den även dyrare än thermian..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

MF 165 skrev:Läste någonstans att Bequem kan styras/avläsas via internet. Är det någon som har erfarenhet av det eller vet var man kan hitta mer info om det?

Jupp stämmer fast det kostar en del då denna ligger online via ett GPRS modem konstant. Vi har pratat om det här : http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1152
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

En undermatad producerar lite mindre aska än en övermatad, men det är själva brännaren som behöver ett mindre underhåll.
Ca 1g/mån skall brännkoppen rensas.

Uraskning blir nog varannan vecka(under vintern) på din panna oavsett brännare.
MatsH. Kan du utveckla det lite mera angående underhåll.
Menar du uraskning i själva brännaren?
För när det gäller det mekaniska underhållet och slitaget på sikt så måste det ju bli mycket mer omfattande på en undermatad brännare med alla axlar, kedjor och hjul som finns på en undermatad men ej på en övermatad.
Se tidigare inlägg från ROLI vad som kan hända när en liten del går sönder.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inte alla

Inlägg av snillet »

Det är inte alla som har problem med Bionan :wink:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

MatsH skrev:Hej

Det fungerar bra med uppåtbrinnade brännare också som ger mindre underhåll på brännaren.
T.ex EcoTec A4 och Thermia

Vad du än väljer så är ett tips är att förlänga vinkeln som sitter löst mellan oljedelen och vedsidan med 15-20 cm för att öka verkningsgraden.
/MatsH
Förstår inte vad du menar med att ex: EcoTec A4 skulle kräva mindre underhåll än Pellx ..själv har jag en PX21 och grannen har just en EcoTec och hur som så måste han pula mer med sin EcoTec än jag med min PX21á ..hummm jag ser att du är försäljare ..ähumm jag misstänker att du säljer inte Pellx därför den stora okunskapen om Pellx :shock:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

notti skrev:
MatsH skrev:Hej

Det fungerar bra med uppåtbrinnade brännare också som ger mindre underhåll på brännaren.
T.ex EcoTec A4 och Thermia

Vad du än väljer så är ett tips är att förlänga vinkeln som sitter löst mellan oljedelen och vedsidan med 15-20 cm för att öka verkningsgraden.
/MatsH
Förstår inte vad du menar med att ex: EcoTec A4 skulle kräva mindre underhåll än Pellx ..själv har jag en PX21 och grannen har just en EcoTec och hur som så måste han pula mer med sin EcoTec än jag med min PX21á ..hummm jag ser att du är försäljare ..ähumm jag misstänker att du säljer inte Pellx därför den stora okunskapen om Pellx :shock:
Menar du att du bara askar ur din Pellx 1 gång i månaden ? :?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Inte alla

Inlägg av André »

snillet skrev:Det är inte alla som har problem med Bionan :wink:
Kanske de.. Men jag kan då inte rekomendera den till någon efter att man haft 2 st o den ena sämre än den andra (ojämn kvalite).. Kvarnens oljud o att det small som f-n från skruven då pelletsarna kom i kläm..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Det jag menade var uraskning/rengöring av brännaren

Tycker inte att jag pekat ut Pellx som att den skulle vara dålig, men däremot är det så att en undermatad brännare inte kräver
lika mycket underhåll(rengöring) som en övermatad brännare. Det finns inget brännarrör som fylls med aska, utan askan matas ur brännkoppen
när den nya pelletsen matas in underifrån.

Vad gäller service så skall ju kedjan smörjas en gång om året samt att slussvingar bör bytas efter ca två år.
Internmotorn är ju av liknande typ som till matarskruven som de flesta brännare har, så det blir ju två motorer att se över istället för en.
Kedja, axlar och kedjehjulen går ju väldigt sakta så det slitaget är försumbart.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
Skriv svar