Kan vi ha annat fabrikat på skruv till TB-mini????

Skriv svar
Tias1980
Prima virke
Kontakt:

Kan vi ha annat fabrikat på skruv till TB-mini????

Inlägg av Tias1980 »

Är pi planeringsstadet av att bygga om lite i pannrummet.
Kommer att bli ett nytt pelletsförråd i rummet jämte pannrummet.
Men då kommer vi till problemet att skruven vi har blir för kort :S
Komer inte bli bulkstorlek på förrådet utan använder den gamla oljetanken på 2,5 kubik, då den står på plats och inte går ut ur huset utan att skära ner den i bitar.

Kan vi ha ett annat fabrikat än TB eller måste vi hålla oss till det, för att det ska fungera med styrningen till brännaen??
Tänkte leta efter en begagnad skruv därav frågan...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag menar att den skruv sköter doseringen och därför vill jag ge ett hett tips: Bygg ett litet mellanförråd som originalskruven doserar ifrån. Det behöver inte vara stort eller så men det kommer att ge en stabil dosering, något en längre förrådsskruv kan ha mycket svårt vid.

Om det passar bäst så kan ni korta originalskruven.

För att styra påfyllningen av doseringsförrådet kan ni använda en kapacitiv givare (t.ex. ELFA 37-577-70, finns helt säkert billigare annanstans) i mellanförrådet och styra den nya skruven på det vis.

Kombinerar ni med ett tidrelä kan det fungera så att när doseringsförrådet har lågt nivå sluter den kapacitiva givaren att vara påverkat. detta aktiverar tidreläet som är på en viss tid, under denna tid matas pellets i doseringsförrådet med den nya skruv.

Och som jag skrev: sensorn och tidreläet finns helt säkert billigare än hos ELFA. Doseringsförrådet kan t.ex. vara en bit spirorör, kanske hängd upp lite om det passar bäst. En volym på kanske 3-5L duger fint, kan vara större men bör nog inte vara mindre.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Hur mycket längre skall den nya vara?
Jag förlängde min 1,7 m skruv med 60 cm och det funkar fint.
Fixade ny spiral och skarvrör som jag satte en klammer emellan.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Tias1980
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av Tias1980 »

det skulle nog kunna räcka med ca:60cm förlängning tror jag. Får mäta detta när vi kommit lite längre med anläggnignen.

Tack för tipsen.

Var hittade du delarna till förlängningen Taxen???
Wahligula
Prima virke

Inlägg av Wahligula »

För att återgå till orginalfrågan; kan man ha olika fabrikat av skruv till TB-brännaren.
Har alla fabrikat samma stigning och hastighet på skruven? Förutsättning samma typ av skruv
95m2 tvåplans dåligt isolerat -50tals hus med källare.
Ulma laddpanna, TCA2000.
Laddar mot 500l acc.
3-vägsshunt, innegivare och fastärgade radiatorventiler..
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nej, det är inte lika skruvar hos alla tillverkare. De kan vara lika men då är det slumpen som gör det. De doserar också olika av samma orsak.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar