Acktanksvolym

Skriv svar
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Acktanksvolym

Inlägg av Pocca »

Hej!

Har en liten fråga angående ackumulatortanksvolym. Har blivit tillsagd att skall man koppla ihop flera tankar bör de vara av samma volym för "skicktningens" skull. Stämmer detta och gäller det även mig som pelletseldare (har ingen aning om vad de ens menar med skicktning)?

Har en tank på 750 liter och kan "få" två på 500 liter var. Kommer den kombinationen att fungera eller skall jag skaffa 1-2 750 liters tankar till istället?
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Varför så stor ack volym med pellets räker inte 750 liter??

Men de går bra att koppla ihop tankar med olika volym men om jag va du skulle jag "tok" isolera 750 liters tanken i stället.. Minst 30 cm isolering.. 8)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Tack för svaret.

Hade tänkt komplettera med att köra vedeldning parallellt med pelletsen och därmed behöva en större acktanksvolym.

För pelletsen bör 750 liter räcka antar jag så at man kan köra för fullt även på sommaren då och då och spara vattnet i acktanken.

Nån annan som har koll på ihopkopplingar av olika volymer?
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

höjd

Inlägg av snillet »

Tankarna bör ha på ett ungefär likvärdig höjd.
Om inte så har jag förstått att tanktoppen skall ligga lika på dem för att man skall få så liten förlust som möjligt mellan tankarna.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar