Julas VP (fabrikat Anslut) eller annan lösning?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Tompamannen
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 07 feb, 2006 21:36

Julas VP (fabrikat Anslut) eller annan lösning?

Inlägg av Tompamannen »

Kör idag VV i VV-beredare hela året, kostnad 7-8kr/dygn och det är jag nöjd med. Värmen, halva året, står 15kbm ved i panna med acc-tankar för. Samt lite myseldning i kamin. Jag funderar nu på att hitta ett alternativ till värmekälla på höst och vår då det inte behövs så mycket effekt, samt att jag tycker 15kbm staplad ved varje kräver så mycket jobb.
Har kikat lite på Julas värmepumpar. Antingen en luft-luft eller en luft-vatten. Jag är helt nollställd när det gäller pumpar, men mitt sunda förnuft säger att en luft-vatten kopplad till en av acc-tankarna borde vara det smartaste. Men det skiljer ganska duktigt i pris, typ 25 för luft-vatten och 5 för luft-luft.
Hur ska man resonera? Är det förkastligt med värmepump om den bara ska jobba typ sept-okt och mar-april varje säsong?
Min tanke är alltså att elda med ved under dom kallaste månaderna enbart, nov-feb, och då klara mig på under 10kbm, vilket jag gör. Så vad är då bästa alternativ för höst och vår-värme med inte alltför stor ekonomisk investering? Huset är 1plan med källare, vattenburet värmesystem.
Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Luft/vatten kan du värma huset inkl vv en stor del av året billigt :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Göran.W
Prima virke
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 26 okt, 2007 00:05

Re: Julas VP (fabrikat Anslut) eller annan lösning?

Inlägg av Göran.W »

Jag har luft\luft som går höst och vår samt när elen håller tillräckligt lågt pris att jag inte kan motivera ved eldning.
Det är väldigt skönt att slippa elda med ved dom månaderna värmepumparna får stå för värmen.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Skriv svar