250:-

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

HansJ skrev:
Jo, du har nog rätt.
Jag ska se över isoleringen av alla rör i pannrummet. Nu är det en blandning av gammalt och nytt. Det ser ut att ha varit en del glada amatörer i farten under årens lopp.
Upptäckte att röret som förser pannan med kallvatten blir riktigt hett när man inte har tappat vatten på ett tag. Det är inte isolerat alls, så där försvinner nog en del.
/Hasse
Där har du en hel del förluster.. :wink: Läste om de (tror de va stem el äfab :? ) Rören stod för 25% av förlusterna trots att dom använde korta o isolerade rör.. :shock:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Re: Sommarpellets...

Inlägg av wertok »

André skrev:
bamyl skrev:Hej hoj !

Pannan med laddning och allt till, drar inte mer än 2-3 kw/vecka

/Bamyl
Min angivna el förbrukning är för hela huset.. Så i juli gick de 5 kWh/dygn.. :D Juni gick det 5,7/dygn då de va sämmre väder va man mer inne å ungen hade på tv´n hela dagarna + att de va mer klädtvätt..
Hujj vi ligger på 15 kwh/dygn och ändå försöker jag snåla. Inga el-element eller el-vvb... :(
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sommarpellets...

Inlägg av André »

wertok skrev: Hujj vi ligger på 15 kwh/dygn och ändå försöker jag snåla. Inga el-element eller el-vvb... :(
Hade jag haft gammla kyl o frysen hade det gått 4,6 kWh extra/dygn..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
olle67
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 12 apr, 2005 19:17
Ort: Oskarshamn

Re: Sommarpellets...

Inlägg av olle67 »

wertok skrev:
Hujj vi ligger på 15 kwh/dygn och ändå försöker jag snåla. Inga el-element eller el-vvb... :(
Jag har kollat elförbrukningen några år och inte kommit ned i lägre förbrukning än 11 kWh/dygn och körde då med olja och var säkert bortrest en vecka den månaden. Vi har också nya vitvaror.
De som kommer ned i så låg förbrukning kanske har nå´n billig pizzeria i närheten så de slipper laga mat och diska och använder levande ljus. :wink:
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Vi har också nya vitvaror det enda vi har "extra" är två datorer som är igång dygnet runt alltid.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Sommarpellets...

Inlägg av André »

olle67 skrev: De som kommer ned i så låg förbrukning kanske har nå´n billig pizzeria i närheten så de slipper laga mat och diska och använder levande ljus. :wink:
Nää men Frasses.. :D Men det blir max 1 gång i månaden.. :(

Har för övrigt diskmaskinen kopplad till vv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Ett tips till er som vill spara energi
vet en som bott i sin lägenhet i ja minst 5 år och när hans bror skulle komma å laga mat så fick han bränna rent spisen först från alla oljor mm som finns sedan tillverkningen, inte heller kylen anväder han.
att tillägga är att han bor nära mamma.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar