luft i returen?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
astor
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 17:06

luft i returen?

Inlägg av astor »

skall koppla laddomat till min vedpanna och 3 tankar

tänkte dra stig och retur till tankarna upp över och ner förbi en dörr, någon som gjort detta?

får man mycket luft i rören?

vill inte ha returen i dörr öppningen som man skall gå å snubbla över,

använda omvandlare till bilbatteri som ska driva pumpen på laddomaten vid strömavbrott?
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Inlägg av Jonas O »

Det bör väl inte vara några problem igentligen.

På rörens högsta punkter sätter du en automatisk avluftare, eller annan lämplig ventil för avluftning.

Grannen har sitt returrör nerlagt i golvet, hackade upp betongen och gjöt in röret, klart bästa alternativet.

Ett dilemma är ju vid ev strömabrott, händer ju inte särskillt ofta precis men man kan ju ge sig fan på att det gör det när det är som bäst ös i pannan..
Jag hade grävt ner röret i betongen, men om du inte ska göra det så satsa på någon form av batteribackup med omformare som har ren sinusvåg och någon form av elektronik som håller batteriet laddat och kopplar in automatiskt.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
KB-U
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 08 feb, 2009 13:48
Ort: Umeå

Re: luft i returen?

Inlägg av KB-U »

Har fem (japp, 5 st) tankar i serie utplacerade efter tre väggar i tankrummet, på fjärde väggen är dörröppningen. Jag bilade upp golvet inne i acktanksrummet precis innanför dörröppningen och där lade jag ner och gjöt in röret som går mellan pannbotten och tankbotten på sista tanken. För själva rördragningen använde jag 4st 45 graders böjar. Röret från pannan ligger över golv, viker sedan ner 45 grader och går ner i golvet, sedan 45 grader för att ligga plant i gjutningen och så 45 grader för att komma upp på andra sidan och slutligen 45 grader för att ligga plant över golv igen.

Lösningen att gå upp med röret över dörröppningen funderade jag inte ens på för jag ansåg att risken för luftfickor var för stor. Att gå runt med röret efter de tre andra väggarna skulle inneburit ca 6 meter mer rör och ett par 90 graders böjar till.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: luft i returen?

Inlägg av Jonas O »

Det var ett bra val KB-U. :)

Och det var väl igentligen inte så mycket jobb med det heller?


Jag hade gjort likadant :)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Skriv svar