Manual fråga

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rogerwwww
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 13:18
Ort: Knisling Skåne

Manual fråga

Inlägg av Rogerwwww »

Hejsan!
Monterade in en eurofire i min bonus 30 i fjor o allt har funkat bra!
Satt dock häromkvällen o läste lite i manualen till pannan. Det står att vid pelletseldning så ska man ta ur eldstaden? Menas det att man ska ta ur stenarna i denna då eller?
Själv har jag ju då missat denna info o kört med eldstaden intakt.:oops:
Vad är nackdelarna med detta?
Möjligtvis enda jag märkt är ju att askan kanske kommer högre upp
Hoppas någon vet o kan svara!
Mvh
Roger
Baxi bonus 30
Baxi Eurofire brännare
Tigex 25
Hemma pulat pellets förråd på hjul
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jo, du får lite mera plats för aska, annars finns det nog ingen fördel direkt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är enbart flammbaljan som skall ut, allt övrigt kan sitta kvar. På BAXI' s hemsida finns en instruktionsfilm - inte speciellt bra, men dock, som visar hur det går till. Flammbaljan är den keramikmanicken som sitter precis framför där du har pelletsbrännaren. Den skall sitta så att du bara drar den mot dig. Inga verktyg skall behövas :wink:

Syftet med att ta bort den, är att få mindre mottryck mot brännaren och slippa metallstress i huv och brännarkassett.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rogerwwww
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 13:18
Ort: Knisling Skåne

Inlägg av Rogerwwww »

Hmm Konstigt! I manualen står det ta ur eldstaden, då kunde dem ju lika gärna just sagt ta ur flamm baljan! Vilket man i vilket fall som helst måste. Annars går det ju inte ens o stänga luckan igen. Då röret på pelletsbrännaren tar i. Dock så är min så kallade flamm balja inte gjord av keramik! Det är en halvrunt rör i stål. Funktionen är ju att få flammorna att ta en viss väg när man eldar med ved, då den sugs ut med en fläkt. Men är det det som menas är det ju inga problem då det är gjort :D
Tack för snabba svar!
Mvh
Roger
Baxi bonus 30
Baxi Eurofire brännare
Tigex 25
Hemma pulat pellets förråd på hjul
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Då har jag missförstådd filmen och manualen. Har man verkligen en flammbalja av stål? :shock: På andra fabrikat är den i keramik beroende på de helvetiska temperaturer som uppträder just där lågan kommer ut. Om man måste ta ut eldstaden när man skall elda pellets, så är ju inte denna pannan så lättvindlig att växla bränslen i som BAXI påstår.

Man lär sig nya saker ständigt. En utav dem är att det kan vara viss skillnad på hur saker framställs i marknadsföringssyfte, och hur det funkar i verkligheten.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rogerwwww
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 05 sep, 2011 13:18
Ort: Knisling Skåne

Inlägg av Rogerwwww »

Tja måste, måste man ju inte då jag kört över ett år med att bara ta ur den så kallade flamm baljan.
Var när jag satt o slö läste i manualen härom dagen då jag såg att det stod man skulle ta ur eldstaden. Men vet inte vad dem menade med det. Kollade med på den filmen som bergtorparen pratade om o visst är det bara så att dem tar ur flamm baljan. Så verkar som stenen ska vara kvar.
O det stämmer den är gjord i stål. Men måste vara någon special sort. Den är öppen i ena änden o på min ville den gärna vika ihop sig där. Så jag svetsa på en rör bit för o hålla formen. Den rör biten försvann på ett par dagar. Så nog är där hett :P Dock så håller själva baljan. Bara att den har slagit sig en aning i den öppna änden. Pannan är insatt 2004 o det är kört med ved tills förra året. Då det blev pellets istället. Så materialet till stålet till flamm baljan verkar ju vara bra i alla fall
Baxi bonus 30
Baxi Eurofire brännare
Tigex 25
Hemma pulat pellets förråd på hjul
Skriv svar