Avstånd framför CTC EcoFlex V

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
cederbusch
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 10:14
Ort: Örebro

Avstånd framför CTC EcoFlex V

Inlägg av cederbusch »

Ska beställa en EcoFlex eftersom min CTC 1100 från endast -93 läckar och har rostat sönder kring elpatronerna. Är det ett vanligt fel för de modellerna?

Iaf, jag har satt igång ett litet pannrumsprojekt eftersom jag vill flytta in pannan till ett gammalt badrum i källaren. Rummet är ca 1,5 X 1,7 meter. Har rivit nu två kvällar. Så imorse slog det mig att jag läst att det ska vara ett minsta avstånd om 1 meter framför pannan!

Suck! På ena hållet får jag som bäst knappa 50 cm och andra knappa 70 cm. Enda chansen är att ställa den på diagonalen, men det är varken snyggt eller praktiskt.

Beror detta avstånd på att man måste kunna svänga ut brännaren? Skulle det gå med kortare avstånd?

Idag kommer man ner i "pannrummet" direkt från övervåningen vilket inte känns jättekul.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Googlar man på pannrum,så får man fram bl.a.detta.
http://www.akehuss.se/installationsfakt ... ggapannrum

Det handlar mest om brandskydd,det där med avstånd.

Hör med sotaren innan du går vidare med bygget.Förargligt om du får underkänt när bygget är klart.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har mindre än en meter framför pannan. Pannrummet är ca 1 * 2 meter totalt. Men eftersom jag kan öppna en ytterdörr i den riktningen har jag obegränsat med utrymme då den är öppen.

Som jag förstår det är det sotarens arbetsutrymme det är frågan om. Brännaren är mkt lätt att lyfta bort och ställa på en brandsäker plats under sotningen.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
cederbusch
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 10:14
Ort: Örebro

Inlägg av cederbusch »

Tja, det vore ju en variant förstås, att ställa den framför dörren. Men då går värdefullt utrymme till spillo på båda sidor tyvärr. Pest eller kolera... :(
Skriv svar