Pelletssäck tömmare

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Pelletssäck tömmare

Inlägg av bergatorparen »

Jag hittade den här manicken på http://www.atmos.se

Bild

Frågan jag ställer mig: Är detta till hjälp, eller är det bara att krångla till det värre än fallet redan är?Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
petmal
Prima virke
Inlägg: 52
Blev medlem: ons 18 okt, 2006 22:03
Ort: Norrtälje

Inlägg av petmal »

Skulle nog hellre lägga dessa pengar på en pall pellets.
Bio-Sol Panna med KMP PX22
Bulkförråd
1 1/2 hus från -37
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Att begära 1995:- för den där mojängen, vilken i grund och botten verkar vara en lysande pryl, måste vara till att skjuta sig själv i foten... Kan tänka mig att de flesta tackar för tipset och bygger en egen...
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Inlägg av CPMS »

Ideen var ju bra men priset var lite i överkant. :shock:

Hade jag kört med säck och haft en låg dagbehållare hade jag nog byggt en hylla i överkant/insidan av behållaren lika stor som en liggande säck, upp med säcken, sprätta den med kniven längs hela säcken och sen bara hällt ner pelletsen.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Alltså... på vilket sätt hjälper den?

OK, den ger en skjuts på den fyllda pelletssäcken men sedan är säcken ju tom och man måste trycka ner denna mojäng...

Det blir inte mindre kraft man använder, kraften byts bara från lyft till tryck. Och säcken ska ändå upp på ställningen och dit ska den lyftas.

Så som jag ser sekvensen blir det MER jobb med en sådan mojäng och det är ju en stor hjälp - INTE!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Du lyfter och tömmer DIN pelletssäck med pekfingret
Står det ju, dom utlovar bara att man underlättar att tömma en säck, dom säger inget om flera säckar eller att lägga dit nästa säck :D

För egen del så använder jag en gammal regnvattentunna och jag slänger bara upp säcken horisontellt över hålet, tar en kniv och delar den på mitten, rullar runt säcken så trillar alla pellets rätt ner i tunnan, kan inte se att det skulle kunna bli så mycket lättare än så, men visst om förrådet är högt så blir det ju mera komplicerat men då får man väl bygga en liten trappa.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Inlägg av deasstore »

Helt utdömd är den ju inte.

I de fall där veckoförrådet är högt:
Alla tunga lyft över axlarna är oftast mer slitsamt än till nytta. Där
hjälper nog denna till väldigt mycket. Det finns många där ute som lyter sina säckar över axelhöjd och när de sedan ska hälla ner säcken över kanten måste de hålla emot med axlarna. Många gör nog detta i fel ställning/vridning av kroppen än vad den är skapt för.
Axeln är oftast en svag länk och blir lätt trött. Oftast så fortsätter man även fast axeln säger ifrån.

Sedan kan man ju inte räkna med att alla är lika starka och vältrännade som vi är. Många gamla som har svårt att orka med. :D

Men jag håller med om att det är billigare att bygga något annat. tex en liten trappa och så en hylla att lägga säcken på och sprätta upp.
Men det finns ju alltid någon som inte orkar eller har lust att vara kreativa och bygga själva utan köper allt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Man får ha bra takhöjd i källaren om man skall ha glädje av denna pryl. Går i alla fall inte i min. Och nog skulle jag svetsa ihop en lika bra av lite skrot, koppla till en elmotor och det skulle bli en arbetsbesparing. Men min takhöjd räcker som sagt inte. Men en liten tömmningsstation på utsidan väggen och en matarskruv in till veckoförådet skulle jag nog kunna fixa för nästan samma pengar och då skulle jag slippa källartrappan, det skulle spara mina knän och ryggen...Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Inlägg av Ola Häggström »

Låter ju som en kanongrej för klena pensionärer.
...tills de halkar och bryter lårbenet på spillet som trillar ur (taggarna som hindrar påsen att kana med ner i förrådet).

Snart dyker väl Pelletslift Deluxe upp med en krage med inbyggd kniv på toppen...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

En liten el eller tryckluftsstyrd kolv skulle inte vara fel för att slippa dra ner hållaren. (För de som har problem med att lyfta.)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Men då blir den redan dyra lösningen ännu dyrare..... om man skall blanda in en el- eller luftstyrd cylinder.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag kan inte låta bli att fundera lite här. Jag anser att grejen är ganska värdelös men problemet är väl i grunden att bulkförråd är besvärligt!

I mitt fall har jag ett rum i källaren där jag staplar säckar, det går smidigt och enkelt via ett källarfönster.

Men jag ville heller använda samma yta till ett större förråd så jag kan spola veckoförrådet men transporten mellan detta rum och brännaren är svår att få till.

Jag har kollat olika lösningar men ingen fungerar bra, jag har kanske också ganska höga krav?
* Stoppar inte i onödan!
* Transportera pellets i lagom takt till att faktisk kunde fylla internförrådet innan larmet utlösas. (Detta utesluter en del system)
* Man ska fylla förrådet och resten är automatisk. Ingen öppning/stängning av uttag eller liknande!
* Lågt ljudnivå, pojken har rum i källaren.

Men dessa krav verkar vara svåra att få uppfyllda.

Men om det blev klart kunde jag sätta en tratt i fönstret, skära upp säckarna direkt och låta innehållet glida ner i storförrådet direkt. Storsäck skulle vara möjligt också.

Såklart ska man kunde bygga valfri storlek förråd, att skotta har jag ingen större problem med men jag har lite idéer där också.

Själva förrådsdelen är inget större problem, det finns massor av lösningar med tömning och allt, det svåra är ett enkelt, stabilt och "snabbt" system från utmatningen till brännaren eller ett doserings-mellanförråd (finns ju inbyggt i min brännare).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletssäck tömmare

Inlägg av FRS05 »

Är det någon som har den här historian? Fungerar den? Grejen är den att jag håller på mitt projekt att förenkla allt med pelletsen här hemma. När det kommer till mitt förråd så har jag ett mafa midi och det är rätt högt och sliter rätt bra på axlar efter ett gäng säckar. Sedan orkar inte tjejen fylla på heller vilket hon kanske behöver göra någon gång. Så trots att ni sågar den här lösningen totalt så är jag lite sugen:).

Dock hittar jag inte vem tillverkaren är eller något produktblad på den. Jag har 470mm från toppen av behållaren upp till taket och jag antar det blir tajt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pelletssäck tömmare

Inlägg av Icecap »

Med den brist på frihöjd lär du inte kunde använda denna pryl.

Men frågan är vad du behöver.
En möjlighet är ett enkelt sätt att fylla på påsar i det befintliga förråd.
En annan är att ha ett stort förråd som sedan kan fyllas ordentligt ett fåtal gångar per år.

Min åsikt är att man ändå lagrar pelletssäckarna någonstans och varför då inte ha dom liggande i ett förråd.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Pelletssäck tömmare

Inlägg av FRS05 »

Min tanke är att köpa hem hela årsbehovet på än gång när de förhoppningsvis har någon sommarrabatt. Samtidigt som det är roligare att fylla förrådet när det är plusgrader istället för minus. Pelletsliften var väl egentligen sista biten för att göra det väldigt smidigt att fylla på pellets. Den här lösningen kanske inte är så smidig men alltid värt att kolla upp. Det hela är egentligen ett i-landsproblem men mitt mål är att påvisa hur lite skötsel det kan bli med pellets om man gör på "rätt" sätt:).
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Skriv svar