Passande brännare till Comet?
-
- Späd planta
Passande brännare till Comet?
Hejsan alla, jag undrar om någon har erfarenhet av värmebaronens panna Comet i kombination med någon annan brännare än den i mina ögon fullkomligt usla Viking Bio. Jag tänkte byta ut brännaren till någon som annan brännare som inte kostar tusenlappar varje år i reparationer och hade först tänkt mig TB Mini som jag har goda erfarenheter av...men den tycks inte funka så bra, enligt tillverkaren själv, tillsammans med Cometpannan från värmebaronen.
Någon som kan bistå med lite fakta av egen erfarenhet?
Någon som kan bistå med lite fakta av egen erfarenhet?
Re: Passande brännare till Comet?
Till cometpannan måste TB Mini ha en lågriktare och gärna också en extern termostat för att hysteresen inte ska bli så liten.
Skulle själv välja en Viking 16 från Energibiten om jag köper bättre brännare. Läs om den i Bionordic tråden.
Den har allt man behöver. Enkla digitala inställningar, egen termostat, automatisk uraskning, underhållseld och inte minst billiga reservdelar.
Eurofire fungerar också bra men har ingen uraskning och ingen underhållseld.
Reservdelar till Eurofire är dyra. Brännarroster 2600, kåpan till den 1100.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 2808.78161
Skulle själv välja en Viking 16 från Energibiten om jag köper bättre brännare. Läs om den i Bionordic tråden.
Den har allt man behöver. Enkla digitala inställningar, egen termostat, automatisk uraskning, underhållseld och inte minst billiga reservdelar.
Eurofire fungerar också bra men har ingen uraskning och ingen underhållseld.
Reservdelar till Eurofire är dyra. Brännarroster 2600, kåpan till den 1100.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 2808.78161
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jag sitter i samma båt. Brännare med trasigt brännarrör lagat med diskbänksplåt håller inte i längden.
Din panna fungerar efter samma princip som min Nibe City. Säckeldning så att de varma gaserna återvänder mot brännaren innan de försvinner upp i tuberna.
Varför TB Mini inte skulle fungera bra förstår jag inte.
Det tillkommer för TB Mini också termostat från Ekontroll och lågriktare.
Min undersökning tidigare visade att TB Mini var bästa (billigaste) köp för en enkel brännare och Viking 16 bästa (billigaste) köp för en mer avancerad med automatisk uraskning.
En medlem Joakim kör med roslagsbrännare i en Värmebaronen panna och är mycket nöjd.
Har tittat efter dessa 3 brännare och Iwabo Villa S1 begagnat men inte fått något napp än.
Din panna fungerar efter samma princip som min Nibe City. Säckeldning så att de varma gaserna återvänder mot brännaren innan de försvinner upp i tuberna.
Varför TB Mini inte skulle fungera bra förstår jag inte.
Det tillkommer för TB Mini också termostat från Ekontroll och lågriktare.
Min undersökning tidigare visade att TB Mini var bästa (billigaste) köp för en enkel brännare och Viking 16 bästa (billigaste) köp för en mer avancerad med automatisk uraskning.
En medlem Joakim kör med roslagsbrännare i en Värmebaronen panna och är mycket nöjd.
Har tittat efter dessa 3 brännare och Iwabo Villa S1 begagnat men inte fått något napp än.
Nibe City. Eurofire
-
- Späd planta
TAck för de inläggen. Det var en hantverkare som avrådde mig från TB Mini eftersom det tydligen inte skulle gå att köra på mer än effektsteg 3 eftersom pannutrymmet var så litet. Sen behövdes tydligen en speciell luckinsats och den sålde tydligen inte Torsbyugnen, märkligt nog. Var man får tag i de delar som behövs har jag ännu inte lyckats utröna.
Effektsteg 3 är nog bra för den pannan så var låg problemet för honom. Värre då med brännare som inte har några effektsteg.
VB luckan se helt plan ut på bilderna så det borde vara ett enkelt jobb att ta upp ett fyrkantigt hål med tigersåg eller vinkelslip och sedan på luckan montera brännarens monteringsplåt.
Detta gör man rätt enkelt själv.
Kostnad för en termostat tillkommer om man vill ha lång hysteres och långa gångtider. Å andra sidan brukar TB Mini vara billig begagnad.
VB luckan se helt plan ut på bilderna så det borde vara ett enkelt jobb att ta upp ett fyrkantigt hål med tigersåg eller vinkelslip och sedan på luckan montera brännarens monteringsplåt.
Detta gör man rätt enkelt själv.
Kostnad för en termostat tillkommer om man vill ha lång hysteres och långa gångtider. Å andra sidan brukar TB Mini vara billig begagnad.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Vad är det som är så uruselt med Viking Bio?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det som drar ner Viking Bio är materialvalet i innerröret. Jag har haft min i 4,5 år, och är inne på mitt tredje rör. Jag eldar den med omsorg så det är inte vanskötsel det beror på. Viking Bio har förvisso en del fina finesser, men den är nog inte förstavalet när det kommer till byte, inte

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Men det är väl löst med det nya, tjockare röret?
Har inte alla brännare någon form av förslitningsdetaljer?
Jag tyckte frågan kändes aktuell då trådstartaren verkar vara helt färsk här på forumet..
Har inte alla brännare någon form av förslitningsdetaljer?
Jag tyckte frågan kändes aktuell då trådstartaren verkar vara helt färsk här på forumet..
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag fick ett nytt, tjockt rör av VB 2009, och nu i vår var det sönderfrätt igen. Jag googlade fenomenet och det kallas korngränsfrätning. Alla legerade stål har en viss temperaturgräns. och när den överskrids eller man hela tiden ligger och balanserar på den gränsen, så sönderfaller vissa av de strukturer som gör stålet rost, syra och eldfast så att du får en elektrokemisk nerbrytning som kallas korngränsfrätning - ett högtravande ord för att stålet tappar sina förmågor och sin styrka. MA 253 kallas en stålkvalitet som klarar av högre temperaturer än de som blir i en pelletsbrännare, och de flesta idag använder denna kvalitet. Frågan är: Vad gör Värmebaronen? Flera har frågat, och bara fått flummiga svar som att det är åtgärdat. Jag tycker det är synd att VB inte lägger mer tonvikt på att förbättra Viking Bio därför att den har ju många fina lösningar - men när man hela tiden måste vara på sin vakt för att inte få genombränning och påföljande deformering av rören, då blir man efter hand villig att ta en brännare i stället som kanske är mer rudimentär, men som klarar några vintrars eldning mellan varje gång förslitningsdelar måste bytas. Jag menar: Det ÄR skillnad på förslitningsdelar med: Om du behöver byta ett roster till en femhundring var femte vinter, så är det billigare och bekvämare än att behöva byta ett rör till 1700 kronor var annan vinter. Skillnaden är som när de asbestfria bromsarna kom på bilarna: Ett bussbolag i Norge sparade flera tiotals tusen kronor per år kring 1980 - 82 genom att köpa de dyrare asbestfria bromsarna. De var dubbelt så dyra, men höll 5 - 8 gånger så långt. Ungefär så stor är skillnaden i varaktigheten mellan olika materialval i förslitningsdelar på pelletsbrännare med.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hur varmt blir det i brännarröret? Är det över 1000°C?
I min hobby-bil har jag kolvar med coating-beläggning på, även grenröret är coating-behandlat för att tåla 1000°C konstant.. (ligger dock på ca 825-850°C)
I min hobby-bil har jag kolvar med coating-beläggning på, även grenröret är coating-behandlat för att tåla 1000°C konstant.. (ligger dock på ca 825-850°C)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Egenkonstruerad TVA
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Röret blir under drift kring 900 grader på utsidan, inuti skulle jag tro att det kan komma närmare 1000 grader. Skadorna på röret uppträder mest där som gasflödet träffar och bildar en kompressionszon. I dessa zoner kan temperaturen sannolikt komma upp en bra bit över 1000 - 1200 grader tidvis. Orsaken är att rostret är utrustad med en kant som styr gasflödet uppåt samtidigt som det på vägen upp späds med sekundärluft. På vardera sidan om denna zon är korngränsfrätningen försumbar - inte ens framkanten av röret där tertiärluften tillsätts för efterbränningen, är det sådana skador.
Här har jag gjort ett försök på att visa hur det ser ut i en Viking Bio under drift:
Där pilen pekar är det att problemen uppstår
Här har jag gjort ett försök på att visa hur det ser ut i en Viking Bio under drift:

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det låter ju riktigt illavarslande..
Jag har faktiskt varken hört eller läst om någon som har bytt det nya röret.
Såväl jag som mina svärföräldrar kör med nya röret, utan några noterade tendenser till förslitning som det uppkom på de äldre, tunnare rören.
Jag vill påstå att det nya röret är gjort av en särskild stålkvalité. Minns dock på rak arm inte vilken.
Jag har faktiskt varken hört eller läst om någon som har bytt det nya röret.
Såväl jag som mina svärföräldrar kör med nya röret, utan några noterade tendenser till förslitning som det uppkom på de äldre, tunnare rören.
Jag vill påstå att det nya röret är gjort av en särskild stålkvalité. Minns dock på rak arm inte vilken.
Blir det över 1000°C så är det nog bäst med keramik men jag hade nog fan provat att lämna iväg för coating på ett brännarrör.
Läs mer:
http://www.weirdperformance.se/weirdper ... /main.nsf/
Läs mer:
http://www.weirdperformance.se/weirdper ... /main.nsf/
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad TVA
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag hittade efter lite letande tråden jag skrev i samband med att jag bytte svärföräldrarnas rör:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=9673
Tyvärr saknas bilderna eftersom länkarna inte längre fungerar.
Det var i mars 2009, och det röret har som sagt inga synbara förslitningar än, och det har i alla fall passerat 10-11 ton pellets genom brännaren.
Gällande materialkvalitén så använde man då ett sömlöst rör i speciallegerat rostfritt stål, med beteckningen EN 10217-7 1.4835 TC, och ska tåla temperaturer upp till 1150°C.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=9673
Tyvärr saknas bilderna eftersom länkarna inte längre fungerar.
Det var i mars 2009, och det röret har som sagt inga synbara förslitningar än, och det har i alla fall passerat 10-11 ton pellets genom brännaren.
Gällande materialkvalitén så använde man då ett sömlöst rör i speciallegerat rostfritt stål, med beteckningen EN 10217-7 1.4835 TC, och ska tåla temperaturer upp till 1150°C.
Har också kört med nya röret sen julen -08 och det syns inget på röret.Kör bara på lågeffekt och en
hystes på c:a 18° vilket ger lång gångtid.Har gjort av med 2 orgninal roster till i våras,kör med Lars-Eriks roster på test sen i våras.
//Lövet
hystes på c:a 18° vilket ger lång gångtid.Har gjort av med 2 orgninal roster till i våras,kör med Lars-Eriks roster på test sen i våras.
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.