Laddomat suger ut solvärme

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Laddomat suger ut solvärme

Inlägg av johblo »

Hej
Jag har en liten pellets laddpanna (mini-Q) som laddar min tekniktank med en Laddomat 11-30. Har också, sedan i somras, 100st vacuumrör på taket som dumpar sin värme i solslingan i nedre delen på acktanken (en 500L Effecta teknik tank).
Installatören valde (mot mina invändningar) att sätta in en Laddomat rökrörstermostat fast med givaren i panntoppen. Detta ger en ganska rejäl hysteres mellan start- och stopp-temp.
Problemet jag ser nu är att när pannan kör med pellets på morgontimmarna och sedan solen går upp, så stannar inte laddpumpen eftersom solvärmen håller temperaturen uppe. Pumpen stannar så småningom när tempen i acktanken sjunker, men då är det ju oftast beroende på att värmen vädras ut genom pannan och inte förbrukas i huset.
Nu i skrivande stund kom jag på att en lösning skulle kanske vara att styra pumpen på rökgaserna i stället...?
Någon som har erfarenheter kring detta?

Mvh.
Johan
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Laddomat suger ut solvärme

Inlägg av Jonas O »

Laddomaten skall styras av rökgaserna ja, inget annat!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Laddomat suger ut solvärme

Inlägg av danei »

Helt klart bör den styras av rökgastempen. Men den borde ändå inte kyla tanken.
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Laddomat suger ut solvärme

Inlägg av johblo »

Nja, eftersom varmare vatten cirkulerar tillbaka till pannan så fortsätter ju pumpen att gå (eftersom givaren fortfarande sitter i panntoppen och ej på rökgas) och vad jag förstår så har laddomattermostaten då ingen anledning att strypa hetvattenflödet till ack.tanken. Jag brukar i alla fall se att panntempen följer med acktankens bottentemp ända tills pumpen stannar (vid c:a 65-75grader). Så en solig dag kan laddpumpen gå ända till kvällningen.
Men ska testa att flytta givaren till rökgas i helgen. Dock har jag ganska låg rökgastemp (mellan 100-130 grader vid full drift) men det ska väl inte utgöra något hinder.
Jooodå, jag vet att det kan bli lite kondens i skorstenstoppen men det har inte utgjort något problem hos mig under de 8 år jag kört med pellets och jag föredrar värma huset istället för att bidra till en varmare utemiljö. :)
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Skriv svar