Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av Doc »

Har nu haft denna panna i ett drygt år nu och tycker den fungerar utmärkt. Vilken skillnad till Economen där man hela dagarna sprang förbi pannrummet och lyssnade om den inte fått stopp. Hittills inte ett enda pann/brännarrelaterad stopp :D
Har dock haft lite svårt med att få till den perfekta förbränningen. Dels klurar jag på hur man skall justera rökgasfläkten på bästa sättet. Den är nämligen väldigt effektiv och räcker gott och väl för att kunna få till en bra förbränning vid AVSTÄNGD brännarfläkt. (Har testad under startfasen när brännarfläkten stängs av) Pannan går även med helt avstängd rökgasfläkt men då uppstår ett lätt övertryck i brännkammaren (ryker ut om man tar bort synglaset) det ryker dock inget genom brännaren då slussen håller tät.
Kör fn med rökgasfläkt 15%. (Inställd med målet att få en lätt undertryck så att luften sugs in genom det borttagna synglaset, har dock ingen möjlighet att mäta upp detta) Manualen ger inga svar hur den skall ställas, inte ens någon angivelse av tryck i brännkammaren vilket borde vara den parameter man försöker optimera genom rökgasfläktens verkan. Installatören hade inte heller någon vettig svar, tyckte tom att jag kunde skippa dragregulator eftersom rökgasfläkten skulle "regulara" detta ?!? :roll: Hursomhelt såg stod på mig och installerade en Tigex.

Pannan går och det röken ser fint ut, men tendens till oförbrända kolbitar och synglaset blir sotig så fn håller jag på att öka brännarfläkten långsamt. Känns dock man provar lite i blindo.

Hur som helst efter allt svammel ska jag komma till punkt. En lambdasond för kontinuerlig övervakning av förbränningen vore smidig. Någon som har erfarenhet av detta med denna panna? Får man till en fin och effektiv förbränning? Vad kostar kalaset? Kan man montera själv? Det ser inte så komplicerad i instruktionsboken men kanske krävs elbehörighet?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av bergatorparen »

Jag kan inte svara på det med lambdasonden, men rökgasfläkten kan jag ge dig ett hum om: Den skall ställas in så att undertrycket i brännkammare ligger på det värdet Ariterm anger som "bör"värde för denna pannan.Du behöver en dragmätare för att injustera detta rätt. Det ända jag kan säga om lambdasond är att om jag skulle köpa en Biomatic+ 20, så kom jag att vilja ha detta. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av Doc »

bergatorparen skrev: [rökgasfläkten] skall ställas in så att undertrycket i brännkammare ligger på det värdet Ariterm anger som "bör"värde för denna pannan
Just det, vad anger Aritherm??
doc skrev: ... Manualen ger inga svar hur [rögasfläkten] skall ställas, inte ens någon angivelse av tryck i brännkammaren vilket borde vara den parameter man försöker optimera genom rökgasfläktens verkan...
Någon som kan tillföra någon insider information?

Det som jag kunde hitta rent allmänt är att bränkammartrycket vid pelletseldning bör ligga vid -10 till -15 Pa. Går dock att läsa väldigt lite om detta på nätet. Att många får bakrök med trasiga slussvingar borde tala för att det i många anläggningar föreligger övertryck.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av AnaMatronic »

Jag har efterlyst pris av en ÅF men han ville inte lämna pris till mig då han inte ville rek. den. Han tyckte inte att den fyllde sin funktion nämligen.

Edit: Jag har mätt upp undertrycket i min eldstad och fick rätt undertryck vid 31% på rökgasfläkten. Det står angivet i manualen på en av de första sidorn.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av M.Lindskog »

Doc skrev:Just det, vad anger Aritherm??
Se Ariterms hemsida:
Drift- & skötselanvisning sid 3 (alt. sid 6, sid 10 eller sid 14):
Drift- & skötselanvisning skrev:Konstruktions- och inställningsvärden - Rekommenderat undertryck i eldbox - 8-15 Pa
I Produktbladet anges dock något annat:
Produktblad skrev:Rek. dragförhållande mm vp 0,5-2,0
= 5-20 Pa.

Intressant att det inte är konsekvent. Men en inställning som ryms inom det snävare intervallet 8-15 Pa borde väl vara OK då...?

Dock reagerar jag på att man för denna generation av pannan anger 8-15 Pa. För den föregående (se sid 7) anges att det ska vara exakt 20 Pa. Hade för mig att brännaren är densamma (BeQuem 20D) & det borde väl främst vara dess funktion som påverkas av vilket undertryck där är...?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av AnaMatronic »

Jag kör 20. Jag tycker att det funkar bra.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av Doc »

:oops: Där står det ju.
Till mitt eget försvar måste jag erkänna att jag läste endast i den tryckta manualen som följde med pannan och där står inget om eldboxundertrycket. Version på den 04.12.2009.
Att det nu står på tre ställen i den nya manualen som refereras här (Version 30.08.2011) undertstryker det jag misstänkte: DET ÄR VIKTIG FÖR PANNANS FUNKTION! Läste lite hastig över och det finns mer nyheter som t.ex. nya menyer för att styra laddpumpen osv. Skall sätta mig i lung och ro och läser mer noggrant framöver.

Sedan är det nog inte konstig med olika värden för dragförhållande (=vid skorstensanslutning) och eldboxtryck (=där brännarhuvuden sitter).

Tycker inte att det är märkvärdig att förra generationen Biomatic krävde mer undertryck i skorstenen då den saknade rökgasfläkt. Här anger min gamla manual förresten 18-25 Pa. Verkar som om den var inte helt uppdaterad till den nya pannan.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av Doc »

Kan börja med att ger mig egna svar. :roll:
I den nya versionen av manualen finns bilder och anvisning hur man installerar lambdasond. Då enheten är försedd med egen nätadapter får man tydligen göra det själv.
Har även nu första gången hittat ett pris på lambdastyrningen på nätet. 6600 SEK hos forco.se inte direkt billigt alltså.
Såg att Ekontrolls O2 mätare ligger i precis samma prisklass, där kan man läsa att sonden håller för 10000 värmetimmar. Det stunder det byte om ca 4 år :( . Frågan om den har då hunnit bespara en ton pellets :roll:
10000 timmar verkar ganska kort men jämfört med billambda så skullen den har kört 60000 mil eller mer på den tiden...
@ AnaMatronic: Har din ÅF utvecklad mer än att han tycker att den inte fyller sin funktion? Fungerar den dåligt? Fungerar inte regleringen, eller menar han att det är helt enkelt inte värt priset? En ÅF kan ju inte blir helt opartiskt när kunder skaffar sig utrustning som förhoppningsvis minskar behovet av regelbundna besök framöver...
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av AnaMatronic »

Han tycker inte att den fungerar. Den sotar igen fort bla. Jag kommer ihåg dåligt då det är ett år sedan jag pratade med honom om det.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av Icecap »

Nu har jag inte den brännare men jag har lambdastyrning.

Det fungerar i min brännare - men det är inte helt smärtfritt! Sonden sotar/askar igen och man ska hålla efter den. Min sond är inte helt ung och den verkar ha börjat degraderas.

Frånsett det fungerar det ganska bra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av André »

15 pa bör man ligga på. det går fint med lägre oxå men har upplevt det som att det blir typ grus i koppen med lägre.. Har varit upp förr på forumet o de finns mätare för ca 500:- men hittar de inte nu :(
En sån mätare bör annars sotaren ha som du antingen kan få låna alt att dom mäter vid sotning..
Sen bör det bara va att få fläkt/matning justerad o mäta upp pelletsförbrukning så behöver man bara kolla förbrukning o ev justera matning vid byte av pellets..
Hade inte installatören en sån mätare föresten?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av André »

Jo ang lamda så har jag förståt de som att man ändå måste göra en justering sen ser lamdan till att göra mindre justeringar som krävs för optimal förbränning, Inte bara o koppla in så justera den sej själv alltså :(
Sen så vete fan om jag skulle lägga närmare 7000:- utan hellre då skaffa mätare själv då det bara är vid byte man behöver ändra nått ändå, Med egen mätare kan man ju hjälpa andra oxå o få bidrag till mätaren.
Tror vi gav 3600 + moms -06 hos comfort controll (tror dom heter så)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av Icecap »

I min brännare kan jag ställa önskat O2-värde vid de olika effekter varefter lamdastyrningen justerar doseringen till det blir rätt. Styrningen är med flit gjort med en del "glapp" i och jag har haft en hel del problem med att ställa in rätt önskat värde pga. det lilla tjuvluft som finns i min gamla kombipanna.

Har haft problem med att mängden tjuvluft ändrade sig när jag askade ut eller bara hade haft en lucka öppen men nu har jag tätat allt som går att täta och det är mindre variation numera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Någon som har lambdastyrning på Biomatic+20 ?

Inlägg av Doc »

Tack för alla svar och synpunkter.
För min del kommer jag att avvakta med lambdastyrning. Dels för att det blir dyrare än jag hade räknad med och dessutom verkar som att det blir en hel del extrapyssel. Hållbarheten av lambdasonder är ju en klart minuspunkt.
Ska nu försöka att på egen hand optimera förbränningen och sedan ber hit någon med rökgasinstrument för finliret.
André skrev:
Hade inte installatören en sån mätare föresten?
Jo det hade han. Men det med eldboxundertrycket visste han inget om vid det tillfälle eftersom Ariterm inte skrev om detta i den då aktuella manualen. Om jag minns rätt vart det lite mycket syreöverskott och då gick rökgasfläkten med bra flås...

Måste komma åt det med oförbrända kolbitar i asklådan nu. Misstänker att den övermatar i starten. Men detta har jag nu redan frågad i en annan tråd. :)
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar