Gängor på termostatventil?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Gängor på termostatventil?

Inlägg av senmathal »

Hej!

Jag köpte denna ventil för att montera in i en tappvattenautomat http://www.mma.se/produkter/ventiler-va ... -vhvx.aspx På ena sidan sitter är det inv R25 men på andra sidan är det en större utv anslutning c:a 34 mm men med finare gängor. Någon som vet om det är en speciell gänga på ventiler och i så fall vad som passar. Hitta denna http://www.rinkabyror.se/ art. nr 2963 (verkar inte gå att göra direktlänk) på Rinkaby rör och undrar om den kan passa? Någon som vet?

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Gängor på termostatventil?

Inlägg av Eldvin »

Ska inte den ventilen va till ett element??? Eller :?
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Gängor på termostatventil?

Inlägg av senmathal »

Jo visst, det är samma typ som brukar sitta på element och då brukar det ju i regel sitta en liten böj mellan ventil och element med en mutter som man drar fast ventilen med. Jag har tittat på en ventil i mer normal storlek och den verkar inte heller ha rörgäng på den sida som sitter mot elementet. Hittade någon uppgift om att det skulle kunna vara M34x1,5 på min ventil.

På ventilen ska det sitta en fjärrstyrd termostat som ska hålla temperaturen på tappvarmvattnet från TVA:n på c:a 50 grader. Detta egentligen för att returen till tanken inte ska bli för varm och förstöra skiktningen då man tappar varmvatten. Ventilen ska sitta på returen till acktanken och begränsa flödet genom värmeväxlaren. Känselkroppen sitter i röret för tappvarmvattnet och stryper flödet genom vvx när tappvattnet blir för varmt.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar