Potentiell pelletsbrännare undrar om CTC 1100

Skriv svar
hr
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 00:14

Potentiell pelletsbrännare undrar om CTC 1100

Inlägg av hr »

Trots att de flesta luttrade på detta forum tröttnat på frågor om det lämpliga i att installera en pelletsbrännare i en CTC 1100 är det just denna fråga som intresserar mig.

De trådar jag läst om ämnet verkar tala emot Råd & Röns råd att inte använda pelletsbrännare i en CTC 1100. Många röster verkar vara mycket nöjda.
Vidare sökningar gjorde att jag fick tag på en Äfabrapport (2004:03) som även den varnade för driftstörningar och allmänt trubbel om man kombinerar CTC 1100 med pelletsbrännare. (shttp://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapporter/kvra ... ni2004.pdf)
(Är det inte så att R&R bygger sina artiklar på konsumentverkets rapporter? I så fall är R&R och Äfab i detta fall samma källa - ursäkta)


Jag vill höra mer röster om denna skillnad mellan de rapportskrivande testarnas slutsatser och de nöjda användarnas slutsatser. Kanske vore det på sin plats att göra en konsumentundersökning där kundernas/användarnas erfarenheter av brännare ges utrymme?

Jag blir i vilket fall som helst rådvill. Vem ska man lita på? Experterna eller folket?

För mig kan resultatet av diskussionen avgöra om jag ger mig in i pelletseldningsinfernot nu i höst eller inte.

Ser fram emot givande kommentarer..
/ HR - oljeeldare med ständigt sinande penningpung
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Har ju ingen CTC 1100 men min kusin har en sådan tillsammans med en PX21 från http://www.kmp-ab.se/ ..vad jag hört om det är att han får aska ur en gång i veckan vintertid ..och sen så kör han med alla turbolatorer utom två ..funkar gör det nog ..han tankar ju pellets och klagar inte

ps: kom på en sak till ..han har flyttat ut brännaren ca 10-15 cm för att pannan är rätt grund ..jag har för mig att man kan flytta ut mer än så
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Är i samma situation som hr. Läser rapporter och tester som talar emot 1100:an för pellets, samtidigt som en del verkar tycka att den fungerar OK. Är själv teknikintresserad och händig och är inte rädd för att lägga ner lite jobb på trimning och justering, men man vill ju inte flytta in i pannrummet precis. Ett aber med denna panna verkar vara att man måste aska den lite oftare än andra, men det kan jag stå ut med. Men i övrigt måste det fungera...

Då jag har Miljö-modellen av 1100:an så behöver jag t.ex veta om den skorstensinsats som levererades med pannan (för att klara kondenserande drift) fungerar med en pelletsbrännare. Har inte lyckats hitta info om detta någonstans.
Optih
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 10 aug, 2005 11:18

Inlägg av Optih »

Jag har en CTC1100 med en VikingBio-brännare. Brännaren är utflyttad ca 5 cm. På vinter behöver jag sota ung. 1 gång / vecka. Kör med 2 st turbulatorer urtagna. Enda gången jag har haft problem är när den har dragit tjyvluft mellan brännare och panna, då har brännaren sotat igen totalt på ca 2 dygn, annars så fungerar det bra.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Frågan är väl efter hur många kg pellets man behöver sota/askaur..
Nog går det att köra pellets i den pannan men den är väl inte riktigt optimal då den har snålt tilltaget askutryme..
Så har man redan pannan så får man hyfsat betalt för jobbet mot att köra med olja.. :wink:
Men att köpa en sådan begagnad för att köra pellets i är inget jag skulle råda någon... Då är det bättre att sattsa på en pellet/ved panna som är avsed för biobränsle..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hakke
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 03 feb, 2005 01:12
Ort: Linköping

Inlägg av Hakke »

Skorstensinsats avsedd för kondenserande drift ska fungera utmärkt förutsatt att den har tillräckligt stor diameter och längd. En pelletsbrännare genererar mer rökgaser än en oljepanna. På www.mbio.se kan du se rekommendationer om skorstensdimensioner men kraven på skorstenen kan säkert variera beroende på vilket brännarfabrikat du fastnar för.

Min CTC1100 hade ett insatsrör på bara 90mm och då kan det behövas en rökgasfläkt för att inte få för dåligt drag.
BioSolpanna med Bionabrännare och 10 kvm SchuchoSol. Dovre 2200 spisinsats och Saab BioPower
Skriv svar