Sotare till er tjänst

bets
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 okt, 2011 22:22

Sotare till er tjänst

Inlägg av bets »

Hej

Har sett att det finns en hel del funderingar kring oss och vårat yrke...full fart!
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av mt4base »

Hej en fråga till dig som är sotare.
Vilket ansvar har sotaren när det gäller omfattningen av sotningen i en värmeanläggning. Min panninstallatör menade att sotaren ska sota skorsten, kanalen in till pannan, ta ur turbulatorspiralerna och sota ner i dem, dock ej göra rent brännare eller ta ut askan ur asklådan längst ned. De sotare som varit hemma hos oss har bara ruskat lite i skorstenen 3 gånger och gått hem. Visst ja, en fet faktura fick jag åxå - tror den borde legat på bortåt 5000:-/tim med tanke på arbetsinsatsen :shock:

Vore intressant att höra om det är praxis i branchen?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av bergatorparen »

Min sotare rengör hela systemet från skorsten, via rökgaskanaler, tubrör, uraskning av brännkammare och brännare. Sedan monterar han allt ihop igen och det ända jag behöver göra är att trycka på "On" knappen :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Jonas O »

Det är samma här, det är dammsugat och rent överallt i panna, rökrör och skorsten.
Tar runt 20 min sådär.

Mycket nöjd med min sotare!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av jerjo »

Här sotas skorsten, röret mellan panna och skorsten, turbulatorerna tas ur och rengörs. Asklådan töms (om jag minns rätt) men brännaren rörs ej.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Stroker »

Min sotare.. dvs min gamle sotare var en trevlig prick men aldrig en gång på 15 år sotade han tuberna eller talade om de ens fanns. han drog några gånger i skorstenen och sopade ur askan ur panna och skorsten.... Att pannan dragit en massa extra olja i 15 år och haft en usel verkningsgrad förstod jag först när jag själv monterade min pelletsbrännare..och att det aldrig funnits en baffel eller plåt var inget som kom fram heller.. Ganska uselt men trevlig var han och vi hälsar glatt fortfarande när vi träffas.

MEN nu till den nye sotaren. Han är en ung ( eller så är jag gammal) besserwisser som man ska akta sig för inser jag. Jag har själv varit en liknade figur under många år, dvs, jag var den som bestämde enligt Svensk lag (bygglagstiftningen) men skillnaden var att jag som hatar översitteri och ologiska lagar försökte få till de så att både jag..dvs lagen och kunden blev nöjda (jag insåg tidigt att det var kunden som betalade min lön nämligen) ... många punkter här......

Den nya sotaren har en uppfattning som jag som insatt i ämnet vet är "tassemarker" och inte helt rumsrena. Dvs. de är kloka men inte (handlar om pannrummets beskaffenhet) tillämpliga på ett gammalt hus eller ens på ett pannrum i den meningen. Att säga emot en sådan herre kostar.. och det är skit. Alltid hittar de på nåt som debiteras och som de kan skrävla om vid frukostbordet med kollegerna ????.

Alla de som INTE vet sina rättigheter eller hur lagen fungerar är torskar och lättfångat byte för dessa småpåvarna.. det är trist men lika säkert som att det finns idioter i sotarkåren är att det finns idioter i alla yrkeskårer eller mänsligheten i stort.. Jag har helt tydligt haft otur men de som har en bra sotare gnäller inte i forum och det är med all säkerhet 99% det... som i allt annat i värt samhälle. Det är enprocentaren som syns och blir till kotym och sanning.

Samma sotare som ifrågasatte min sotnigskompetens visade sig sedemera hade skrivit under mitt intyg om egensotning.. så mycket för den myndigheten tyvärr.. trots att säkert som sagt
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
bets
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 okt, 2011 22:22

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av bets »

mt4base skrev:Hej en fråga till dig som är sotare.
Vilket ansvar har sotaren när det gäller omfattningen av sotningen i en värmeanläggning. Min panninstallatör menade att sotaren ska sota skorsten, kanalen in till pannan, ta ur turbulatorspiralerna och sota ner i dem, dock ej göra rent brännare eller ta ut askan ur asklådan längst ned. De sotare som varit hemma hos oss har bara ruskat lite i skorstenen 3 gånger och gått hem. Visst ja, en fet faktura fick jag åxå - tror den borde legat på bortåt 5000:-/tim med tanke på arbetsinsatsen :shock:

Vore intressant att höra om det är praxis i branchen?
Hej!

Ansvaret hos sotaren är rengöring av rökkanal, rökgasvägar och kovektionsytor i pannan. Praxis i branschen är enligt min erfarenhet att askan tas ej om man inte fört ner massa sot dit och/eller det finns risk för att glöd ligger kvar.

Var pannan i drift när han bara ruskade lite i skorstenen?

Mvh
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Icecap »

Min sotare frågar alltid om han ska ta panna & brännaren eller om jag gör det själv. Varje gång säger jag att jag tar dom själv, mest för att jag per definition misstror andra än mig själv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Taxen »

Här har det inte varit nån sotare på 3 år.Då var det brandskyddskontroll.
Är egensotare sen 2 1/2 år.Sotar skorstenen 2 ggr om året och pannan är rutin varje vecka eller 14 dagar.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av mt4base »

Första gången han var här var inte pannan igång, då var jag hemma och hade stängt av. Dock SA han inget om det eller hade önskemål om något. Andra gången var han nöjd för då hade jag låtit montera en sotlucka på utsidan av skorstenen och då drog han några drag i pipan och kikade lite lätt in i luckan på pipans nederkant och sen åkte han hem. Den gången var pannan igång. Sotaren har aldrig varit inne i pannrummet och öppnat nåt överhuvudtaget.

Saken var nämligen den att jag fick väldiga problem med pannan efter sotningen och troligen hade mycket sot tryckts ner i pannan och tätat till. Det var det min installatör fick ta tag i. Inte kul att betala sånt.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
bets
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 okt, 2011 22:22

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av bets »

Var pannan avslagen finns det ingen anledning att inte göra rent tidigare nämnda ytor. Händer det igen så tycker jag du hör av dig till din sotarmästare i kommunen.

Är pannan i gång är det svårt att göra rent något annat än skorstenen.

Mvh
mt4base
Stor entusiast!
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 01 nov, 2007 20:50
Ort: Alingsås

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av mt4base »

Tack för svar. Då vet jag.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag är ny på detta med pelletseldning, och jag oroar mig och är lite nojig kring detta med sotningen.

Kan Bets redogöra för vad som verkligen gäller:

Hur stora förändringar kan man tvingas göra i befintligt pannrum pga diverse krav som sotarn kommer med? Vi pratar ju trots allt om pannrum som fungerat utmärkt sedan 50 eller 60-talet.

Hur drar man gränsen mellan liten eller omfattande modifiering panna/rökkanal? Antag att man exempelvis kört en gammal oljepanna på el i ett par år. Byter man då från el till pellets eller från olja till pellets per definition?

Jag är rädd för att bli blåst av sotarn som plötsligt ska tvinga mig att sätta upp allt från brandceller till fan och hans moster - och eftersom jag är ny ägare på mitt hus så vet jag ju inte vad som gjorts/gällde tidigare heller....

Vem bestämmer hur ofta jag måste sota? Spelar det nån roll om man har insatsrör med slät insida jmf med teglad rökkanal? Om sotarn blåser mig - kan jag byta sotare?

mvh
Jakob
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
bets
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 13 okt, 2011 22:22

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av bets »

Hej Jakob och ledsen sent svar!

Om du konverterar från olja till pellets räknar många kommuner det som en väsentlig ändring. Tillhörande blir då en bygganmälan och sakunnighetsbevis från förslagsvis en Sotare med erforderlig kompetens.

I Boverkets byggregler från 2008 kan man läsa sig till att pannor över 60 kW skall placeras i pannrum. Är din panna mindre, effektmässigt, kan du ställa den i en garderob om du vill. Lämpligheten och framgången att få ett positivt besked från en besiktningsman kan dock diskuteras.

Står dock pannan i ett pannrum skall detta brandklassad enligt lägst klass EI30.

I bruksskedet träder en annan lag in, Lagen om skydd mot olyckor. Genom denna gör en skorstensfejartekniker eller ingenjör besök vid din anläggning vart annat år för att säkerhetsställa att du uppfyller dina skyldigheter enligt denna lag.

30 minuter kan tyckas vara en bra tid att isolera en brand till en enskilt utrymme, brandcellen, för att ev. ge räddningstjänsten tid att rycka ut och att ev. ge dig och din familj tid att evakuera fastigheten.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Sotare till er tjänst

Inlägg av Jakob »

Hej!

Tack för svar.

Under tiden så har jag haft installationsbesiktning (eller vad det kallas) av min nya panna. Det gick väldigt bra. Sotarn var en ung kille i min ålder (30 bast) och sa rakt ut att han tyckte den gamla skolans sotare inte var någe vidare. :mrgreen:

Det mesta gicks igenom inkl. inspektion på vinden etc.

Det hela tog mindre än 30 minuter. Kostnad 1500+moms..... Inte helt gratis, tyvärr.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar