Quadra Fire CB1200 Problem

Skriv svar
Jacken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 14 okt, 2011 08:18

Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Jacken »

Hej.
Mitt första inlägg på detta forum.

Jag har en Quadra Fire CB1200
Denna underbara kamin har fungerat utan problem i 13 år. Nja, två tändare har fått bytas.
Men det är ingenting då denna tjänat som vår primära värmekälla. 175Kvm.
Aldrig kört den mer än på 2:a effekten.

Problem: Så kom det då till slut, maskinen bara fortsatte mata pellets. Den startar ok, tändaren får det att börja brinna, men den slutar ej mata pellets. Och när den verkar komma upp i temperatur så vill den ej slå av pelletsmatningen, utan den fortsätter på samma sätt. Ett tickande börjar med, precis som ett relä som inte slår till.

Några förslag?

Jag fick beskedet att detta vara kontroll boxen. Jag beställde en kontroll box från USA, följde anvisningarna i manualen anslöt strömmen. En smäll och den nya kontroll boxen gick åt pipan.
Nåja, företaget där över har varit hjälpsamma, och det kommer nog gå på garantin, men jag kan ju inte
sätta dit en ny utan att veta vad det var som orsakde det första.

Vet inte om någon finns här med erfarenhet från Quadra Fire. Men hoppas på det.

Mvh Jacken
cerox
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 15 maj, 2010 12:58
Ort: Vadstena

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av cerox »

Det första jag kommer och tänka på när du säger att du beställt från USA är om du fick ett kort som skulle matas med 110V...kan "poffa" till lite om du matar det med våra 230V...
Men det var bara en tanke...
KMP PX21
CTC 1100
Tigex 25
1plans kedjehus -68
~110m2 uppvärmt
Jacken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 14 okt, 2011 08:18

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Jacken »

Humm...
Den tanken är nog inte dum du..

Jag frågade dem innan om de skickat boxar till Sverige innan, och det hade de gjort.

Så det är ju möjligt att de har två olika då med andra ord.
Jacken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 14 okt, 2011 08:18

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Jacken »

Fick svar:

Nej, jag får inget på garantin.
Svaret blev att jag borde veta att jag har en 220 volts kamin och inte beställa en 120 volts.

LOL. Jag beställer kontrollen boxen från en som skickar till Europa, står i annonsen.
Naturligtvis tror jag då som kund att de vet vad de sysslar med.
Det står ingenting i annosen att det är en 120 volts kontrollbox.

I efterhand så inser jag hur dum jag var, jag borde kollat överallt på kartong, manual om det stod någonting om 230 volt innan jag satte dit den. Men det står ingenstans att det är en 120 volts kontrollbox så naturligtvis så tror jag ju som kund att de gjort rätt när de skickar den till Sverige, något som de hade gjort tidigare enligt vad han sa.

Jaja, man lär sig i livet igenom.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av danei »

Att de skickar till Sverige är knappast samma sak som att den är lämplig för Svenska förhållanden. Men att den inte är märkt med spänning alls är ju inte bra. Med lite flyt är det bra ett överspänning skydd som är förstört.
Jacken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 14 okt, 2011 08:18

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Jacken »

Umm.. Det vet jag.

Men eftersom de(företaget) säljer dessa produkter till den Europeiska marknaden med och talar om för mig att det brukar ta en vecka att skicka produkter till Sverige från dem så blir jag ju ändå "invaggad" i att tro att de vet vad de sysslar med.

Nu i efterhand så skriver de att jag borde veta att inte stoppa in en 120 volts utrustning i en 220 volts.
Men det står ingenstans att det är en 120 volts box, inte i manualen, inte på utrustning. Ingenstans.
Jag kände mig riktigt förolämpad av det sättet som det skrevs på, det var inte säljaren som skrevs så utan det var Quad Tech(Quadra Fires Tekniska). Naturligtvis kommer denna återförsäljare i USA lite i kläm där.

Jag inser och förstår att jag var blåögd här som inte tog reda på vilken spänning de hade i USA, jag hade inte en tanke på att den var 120, visste inte ens om det. Har sökt efter info om de måste märka med spänning där över, men inte hittat något.

Frågan är vilket ansvar de har som säljare.
Den är köpt via Ebay så jag får nog ta kontakt med deras support där.
Jag försöker ju ändå hitta något sätt att få tillbaka en del av pengarna, även om det ser dåligt ut.
Dessutom så skickade man ej med skyddet till termogivaren som jag med hade beställt och betalt för.

Nu kommer ju nästa fråga. Har jag förstört något annat i kaminen nu?
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Checker »

Hej!

Jo skickade dig ett Pm men kan skriva lite här med. Har du kollat upp mot den Engelska manualen, den är betydligt mer detaljerad i felsökning än motsvarande Svenska, fanns iaf förr att dra hem ifrån quadra fire´s hemsida. Funderingen jag har är om det är fel på värmesensorn som sitter över brännkoppen?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Jacken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 14 okt, 2011 08:18

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Jacken »

Japp, skickade ett svar!

Umm.. kan ju kolla den med. Iofs, jag skulle ju haft ett nytt skydd över den med.
Skall se om jag få lite sådant istället för en ny box kanske.

Jo, sensorn över koppen.
Kaminen startar ok, tänder och matar pellets helt ok.

Sen skickar sensorn över koppen en signal när det blivit tillräckligt varmt till boxen, och då skall den ändra inställningen. Det är då den börjar klicka. Så det hörs som en solonoid som inte vill slå till.

Så sensorn borde fungera.
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Checker »

Nu har du ju två boxar. Har du testat att öppna och felsöka. Den 120v boxen borde ju vara till hjälp reservdelsmässigt för den "gamla" Svenska boxen. Är väl kanske inte det enklaste att ge sig på men ändå :?
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Jacken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 14 okt, 2011 08:18

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Jacken »

Den nya boxen skall skickas tillbaka.

Har kommit överens med handlaren. Sen får vi se vad som kan göras åt pengarna.

Den gamla, visst, går väl att felsöka på den, har ju El-tele... men det har man glömt :)
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Checker »

Har El-tele själv men som sagt vissa "minnes-luckor"...kommer ihåg en grej om kondensatorer, brukar bli kortslutning i de rackarna och med tanke på hur boxen sitter så skulle en elektrolyt-konding va problemet (med tanke på värmen som kaminen alstrar)? Löd ur och mät kan ju va ett tips :)
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Jacken
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 14 okt, 2011 08:18

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Jacken »

:)

Japp, koningar (kondensatorer) har ju en tendens till att kunna bli "överladdade" med.

Jag tror det är en kondensator som gått, men när jag kollade upp lite kring det så verkade det vara mycket mer. Men just den kostar bara några kronor så viss, det är ju värt ett försök.

Det är ju ett rätt vanligt fel även på Tv-apparater mm att en kondensator går i sönder, av åskan eller något överslag. Det behöver ej märkas heller på ett tag, koningen kan ta skada men ändå fungera, och så helt plötsligt lägger den av och det kan gå så långt att det börjar brinna.

Nu svävade jag ut och det blev lite OT. Sorry :)
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Checker »

Japp som sagt värt ett försök:) Är ju de som är känsligast i burken skulle jag tro? Det tråkiga är väl att det inte finns knappast någon som lagar TV o dylikt kvar utan du får beställa en från ELFA eller nåt. Sen har du ju motstånd som ökar i värde(avbrott), har ja rätt? :D Men frågan är hur mkt man ska lägga ner sig kan ju va nån IC-krets som jäklas..
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
Användarens profilbild
Igge
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 18:14
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Quadra Fire CB1200 Problem

Inlägg av Igge »

Hur gick det med din pelletskamin sen?
Jag har en ny rökgasfläkt till den kaminen... :eye:
Skriv svar