extra isolering på Borötank

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

extra isolering på Borötank

Inlägg av senmathal »

Hej!

Som alla andra klassiska Borötankar läcker mina väldigt mycket värme och jag funderar på att förbättra isoleringen. Jag har funderat på lösull bakom gipsskivor men jag har en benägenhet att vilja ändra och förbättra och då är nog inte lösull så bra.

Men vad tror ni om att helt enkelt skruva fast typ västkustskivor direkt i plåten på tanken med långa plåtskruv och stora brickor? Någon som testat eller har råd eller invändningar mot detta. Nu har jag aldrig sett en västkustskiva på nära håll men jag inbillar mig att det borde fungera. Eventuellt skulle man kunna montera en skiva av något slag utanpå t. ex masonit. Som det är nu är det inte mycket kvar av värmen i tankarna efter två dygn utan uttag. Källaren däremot är väldigt varm.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Skriv svar