Nya BioBjörn

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Vednisse »

Frågor om nya styrningen:
Går det att ställa både On och OFF tid på skruvmatningen?
Går det att kalibrera tempgivaren?
Går det att ställa fläkthastigheten under tändning?
Renblåser den med tryckluften före uppstart eller efter ureldning?
Finns det någon manual till den nya styrningen (ev. nedladdningsbar)?
Vad händer vid ett kort strömbortfall, detekterar den låga om det finns och kör vidare eller renblåser den?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av energibiten »

Det går inte att ställa några tider alls.
Vid installation ställer man in kw på pelletsen Tex, 48 för 4,8 kw.
Sedan sätter man en påse på skruven och trycker på start, då räknar en timer ner 360 sekunder, därefter väger man pelletsen och nappar in värdet.
Brännaren har fasta fläktfarter för respektive effekt. Samt att den går att justera i avancerat menyn.
Man kan även fintrimma pelletsmatningen.
På pannorna där brännaren har instalerats har verkningsgraden blivigt ca 91% utan att trimma något. Med mkt bra rökgasvärden. ( CTC 256B. CTC 1100. Eryl Kombi. Effecta 220, Metroterhrm pe20 )
Tempgivaren går inte att kalibrera men har stämt på en grad eller två.
Fläkthastigheten går att justera vid vid start.
Uraskningen sker innan startdosen matas.
När spänningen kommer tillbaka registrerar eldvakten eld om det finns och går in i en övergångsmatning på 3 min. Sedan går den upp i inställd effekt.
Manual finns inte för nedladdning ännu.
johan
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Anders_Nilsson
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 23 nov, 2011 08:05
Ort: Göteborg

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Anders_Nilsson »

Du nämner CTC 1100. Hur blir det med varmvatten på en sådan panna? Hinner brännaren starta snabbt nog om man tar ett bad? Har ni mätt (eller vad är er erfarenhet) hur varmvattentemperaturen blir om man börjar tappa varmvatten /t ex för ett bad) ur en vanlig oljepanna (typ en CTC 1100 265 eller liknande) och brännaren är avstängd? Jag tänker mig ett system utan annan acktank än den som sitter i en normal oljepanna.

Hur blir verkningsgraden om man använder modulation? Är det bra med kraftig modulation för att få upp gångtiderna eller sänks verkningsgraden alltför mycket?

/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel -07, SYM GTS 300i EVO -11. CTC 265B med NIBE ELK13, Mitsubishi FH35 VEHZ, HWAM 3420, Laxen 2 i bastuutförande
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av energibiten »

När det gäller varmvattnet kan det bli en fördröjning om du skall tappa upp ett bad. Men går pannan när du börjar tappa så är det inga problem. Det är tändningen på ca 6 min och tiden tills brännarren kommit upp i full effekt ca 4 minsom är ett aber i en sådan panna. Vid dusch blir inte vattnet kokhett i läget när brännarren skall starta men som lägst brukar det bli ca 40 gr. Vid modulation är verknigsgraden oförändrad, då varje effektläge är intrimmat. Verkningsgraden ligger på 90-91% genom alla effektlägen på grundinställningarna, mätt i en ctc1100. Du kan ha en inställd effekt på 16 kw och ha en modulation 5 gr innan stopptemp. När pannan kommmer upp till inställt värde går den ner till den effekt du valt, man sänker modulationen i procent från inställd maxeffekt. Den lägsta effekt som går att ställa in är 10 kw.

johan
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av ragge2 »

Prissänkning igen nu på Blocket.
BioBjörn med skruv för 18000!
http://www.blocket.se/sodermanland/BioB ... ?ca=10&w=3

Man blir riktigt sugen. Men å andra sidan har gamla bionordicbrännaren klarat vintern utan ett enda problem.
Visar om inte annat att en del andra tillverkare av fallrörsbrännare tar ut ett rätt stort överpris.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Jakob »

Eller så visar det att ingen köper BioBjörn och man måste sänka priserna.....?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av energibiten »

Kul att ni upptäcker prissänkningarna.
Dock skall det noteras att den första prissänkningen till 19000 är det nya riktpriset.
jämfört med BioNordics priser.

Historiskt har jag alltid haft extrapriser i mars & april.

Ang Jakobs komentar så vet jag inte vart han får sin information ifrån.
Jakob är välkommen att ringa mig om han är sugen att veta hur mycket brännare som tillverkas och säljs.
Kanske är Jakob sugen på en?

Hälsningar
EnergiBiten
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Jag har bara information om en prissänkning. I en marknadsekonomi finns det ju normalt vissa samband. Kul att du har såna volymer att du kan sänka priset med bibehållen lönsamhet! Hatten av!

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av ragge2 »

Jakob är marknadsekonom och bedömer produkter utifrån företagens räkenskaper.
Hälleforsnäs pellets var dålig eftersom företagets siffror inte var bra.
(Hälleforsnäs är den klart bästa pellets jag eldat med. Köper gärna mera.)
PELTEC pannan var bara skit eftersom den var tillverkad av en gubbe på landet osv.

Skulle förresten inte Energibiten kunna få ihop en kombination att sälja: Peltec pannan och Biobjörn 18?
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
energibiten
Försäljare
Inlägg: 43
Blev medlem: lör 27 nov, 2004 15:54
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av energibiten »

Ok. Ger en del svar på min fråga.
Ang Peltec har jag haft kontakt med dom ang ett lite större projekt utomlands.
Vi får se vad det ger.
En annan kombination som fungerar fantastiskt är Pelltec varmluftspannor med en 30 kw.
Har en till min verkstad. 100m2 med 70 cm tjocka tegelväggar och 3,5 m i tak. Galet effektiv.
5 grader i lokalen när man startar.
40 min senare är det badbyxeläge. Hua vad den värmer.
BioBjörn 18. CTC1100 acktank 750L
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Jakob »

Ledsen att detta blir lite off-topic.

Ragge, nu när du har avlossat ett antal påståenden ovan så får du gärna länka till var jag påstår att

1. Helleforsnäs pellets som produkt är dålig.
2. Peltec 17 som produkt är skit.

Att ett bolags räkenskaper i förlängningen påverkar dess produkter positivt/negativt är väl självklart.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av protoflax »

Nu är det tjall på hemsidan energibiten.net
Hoppas Johan ser det. Grerkiska är inte så många som förstår.

Mera offtopic: Ett bolags räkenskaper behöver inte alls påverka produkternas kvallitet.
Hoppas vi slipper sådant kvalificerat dösvammel i fortsättningen.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av psau »

Hellu,
Nja jag håller både med och inte med...

Tittar du på Bionordics problem år kring 2008 och materialvalen som gjordes för att bolagets ekonomi inte var i topp så ser iaf jag ett stort problem.
Kör man ett bolag utan att ha ekonomi i detta måste man spara någonstans...

Så iaf jag tycker att det är bra att Johan verkar fått ekonomi i verksamheten och kan leverera en bättre produkt än slutet på Bionordic tiden....

Nu har jag inte själv kört en BioBjörn än, det kommer nog någon dag...

Så ja jag håller med att en produkt inte ska bedömas efter bolagets ekonomi men en produkts framtid ska bedömas efter bolagets ekonomi och konstruktion.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av Vednisse »

Hur menar du att Bionordics brännare blev sämre på slutet?
En av mina B16 är bland de sista från Bionordic, den har ju fått kraftigare rasplan (2mm) och skyddsram över brännhuspackningen så det problemet är ur världen, precis som Biobjörnen har. Dom petade även dit en extra säkring till på kretskortet för klåpare som inte skiljde på L N, även om den inte säkrade upp hela kortet så brann det ju inte om tändelementet kortslöts.

Tycker mest att det var mjukvaran som haltade från Bionordic, men så var det hela tiden. En del program var helt f*ckt up.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Nya BioBjörn

Inlägg av broberg »

Skönt att vi som eldar med Bionordics brännare inte känner av de brister i materialvalet som KMP knuttar hittar på så där utan vidare.
Att det skulle vara ett stooort problem? I så fall för vem?
Har du gjort spektralanalys av materialet i brännare av olika årgång så kläm fram med diagrammen.
Har blivit ett konstigt forum alltigenom.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Skriv svar