Lite nybörjarfrågor om min A3?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Rsjerry
Ungskog

Lite nybörjarfrågor om min A3?

Inlägg av Rsjerry »

Hej på er!

Har precis köpt hus med en combifire panna och en ecotec A3 pelletsbrännare. Innan hade jag direktverkande el och vvberedare.

1: Det ryker lite i skorstenen med jämna mellanrum vilket jag trodde var korrekt men en bekant menade på att vid pelletseldning skall det inte ryka i skorstenen? Det är ingen rökpelare som vid vedeldning men det pyr lite! Skall det vara så här?

2: Askan är åt det svarta hållet och efter att ha läst här så skall den vara grå? Är det dålig förbränning då och kanske därav att det ryker lite i skorstenen?

Hade ingen sagt något hade jag inte tänkt mer på detta för det funkar bra tycker jag. Har eldat upp ca 1halv pall på 5veckor och då har det badats mycket badkar.

Skall plita ner lite info om anläggningen i signaturen som jag ser att ni andra har gjort!

Hoppas på att få suga åt mig mycket kunskap härifrån :)

Mvh
Combifire med en Ecotec A3.
Värmer upp 78m2 boyta och 78m2 biyta.
Vedspis i källaren.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Lite nybörjarfrågor om min A3?

Inlägg av Roli »

Den brännare som du har, Ecotec A3, har ingen autostart. Så för att håla "elden" vid liv när pannan inte behöver värmas så matar den in lite pellets med jämna mellanrum. Det är dessa "rökpuffar" som du antagligen ser. När brännaren går för "fullt" skall du inte se någon nämvärd rök. Dvs brännarens uppbyggnad och drift ger detta och det är helt normalt för denna brännartyp.

Som svar på din fråga 2 måste jag ställa dig en motfråga. Går brännaren mycket eller lite?
Att det blir en hel del svart aska tyder på att den går lite och att en hel del av tiden är underhållningsfyr. Då blir inte askan grå som är det som eftersträvas. När det blir kallare ute och brännaren går mera regelbundet så skall askfärgen övergå från det svarta mot det grå.
Om den däremot går mycket och det ändå blir svart aska så behöver den nog justeras. Är det en äldre A3:a så finns det inte mycket som går att justera men är det en senare modell av A3:an så går matningen att justera i, om jag inte minns fel, 10 %-iga steg.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rsjerry
Ungskog

Inlägg av Rsjerry »

Då är det i sin ordning, tänkte nästan att det skulle vara så att det ryker lite när den tänder och inte går på full flås!

Brännaren går väldigt sällan känns det som, har inte klockat starterna dock!

Dock så upptäckte jag idag att tändslingan låg precis framför luftröret som blåser ner i koppen. Lite justeringen senare så såg det bättre ut!

Tack för snabbt svar :D
Vedspis i källaren.
Rsjerry
Ungskog

Inlägg av Rsjerry »

Upplever att det går mindre pellets efter jag justerade tändslingan som låg i vägen för (sekundär?) luften :)

Det är inte dumt detta forum :)
Vedspis i källaren.
Skriv svar