Frågor CTC ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Brandur
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 20:49

Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Brandur »

Hej på Er

Som nybliven ägare och 2 dygns drifterfarenhet så har några frågor uppkommit:

- Vad är prioriterat, innomhus eller utomhus givaren?
- Vart kalibrerar/kollar man pelletsåtgång i kg?
- Min rörkrökare installerade drafregulatorn i rensluckan på andra sidan skorstenen, jag trodde den skulle vara monterad på rökröret mellan pannan och skorstenen?
- Bästa placering på framledningsgivaren?? Jag har nu spripsat fast den direkt efter cirk.pumpen.
- Vad är rekommenderad rökgastemperatur?
- Min rörkrökare tyckte inte det behöves något vattenfilter på kallvattenledning pga att jag har komunalt vatten. Åsikter?


Mvh
Patrik från Värmland.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Icecap »

1: Inomhus givaren är "bäst" om ni inte har termostatvred på elementen.
2: -
3: Dragbegränsaren kan fint sitta i rensluckan.
4: -
5: -
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av bergatorparen »

Rekommenderat rökgastemperatur är 60 - 80 grader uppmätt 1 meter från toppen av skorstenen precis före termostatfrånslag på brännaren. Då undviker man kondensproblem.

Jag skulle i vilket fall som helst vilja ha vattenfilter eftersom även kommunalt vatten innehåller föroreningar från tid till annan.

På min anläggning sitter givaren ca 1 dm efter första böjen. Jag vet inte om detta är bästa placeringen, men den fungerar som den skall där åtminstone.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Micke C »

Ecoflexen prioriterar utomhusgivaren vare sig du vill eller inte. Du kan antingen ha både och eller bara utomhusgivare. Men inte bara inomhusgivare. Det är inte speciellt tydligt beskrivet, men rimligtvis fungerar det så att inomhusgivarens reglerområde är begränsat gentemot utomhusgivarens kurva.

Inställningar för pelletsmatning borde jag kunna, men det var alltför länge sedan jag knappade... Framgår av manualen!

Placering av framledningsgivare måste nog provas fram från fall till fall. Så länge mätvärdet är representativt är det knappast speciellt noga vart den sitter då reglering sker långsamt.

Jag har heller inget vattenfilter installerat. Skulle väl inte skada om det var något, men det medföljande filtret var såpass grovt att allt mindre än småsten skulle rinna rakt igenom. Borde vara bättre med en finmaskigare variant även om ett sådant måste rensas då och då.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Brandur
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 20:49

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Brandur »

"Ecoflexen prioriterar utomhusgivaren vare sig du vill eller inte. Du kan antingen ha både och eller bara utomhusgivare. Men inte bara inomhusgivare. Det är inte speciellt tydligt beskrivet, men rimligtvis fungerar det så att inomhusgivarens reglerområde är begränsat gentemot utomhusgivarens kurva."

Vilken funktion har då inomhusgivaren?? Om jag tex öppnar utomhusdörren och släpper in kall luft....vad händer då?? Borde inte shunten öppna mer då?? Eller är utomhusgivaren fortfarande prioriterad?

(Har inte lust att prova) hehe



Pelletsmatningen/förbrukningen hittar jag inget om i instruktionsboken.....bara hur många timmar pelletsbrännaren totalt har jobbat.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Micke C »

"Inställd kurva prioriteras alltid. Rumsgivaren kan endast till viss del öka shuntens pådrag utöver inställd värmekurva. Vid drift utan rumsgivare är det vald kurva som bestämmer temperaturen ut till radiatorerna" (Sid. 8 i manualen)
Tanken är väl att innegivaren bara skall sköta finliret.

Testa är kul. Stoppa in innegivaren i kylskåpet eller blås på den med hårtorken och återkom med resultat. :D
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Micke C »

Matningen ställer du in under meny Avancerat / Inställningar / Inställningar pellets. Där finns val för både matning och fläkt för respektive effektläge.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Brandur
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 20:49

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Brandur »

Tack för era svar! :)

Vad det gäller pelletsmatningen så menade jag ett ställe i menyn där man kan kalibrera externskruven i mängd (kg/minut) genom att köra den i låt säga 15 minuter och sedan väga mängden pellets.
Pannan vet ju hur många minuter/timmar externskruven har varit i drift och genom det få reda på hur många kilo pellets jag förbrukat under en viss tid.

Dessutom skulle man kunna mata in hur många kilo pellets jag fyllt mitt månadsförråd med och sedan få larm när det börjar ta slut.......jag har för mig att en kollega kan det med sin biomatic 20+.
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Micke C »

Jo det verkar ju vettigt. Men jag tror att den enda tid som loggas är "drifttid pellets" eller något liknande.
En extern mätare, driftstid- eller varvräknare, är nog den enklaste lösningen om du inte bara kan sätta en givare i förrådet.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av vatsug »

Den finessen finns inte på Ecoflex , endast tid som pelletsbrännaren varit i drift. Du hittar det under meny Historisk driftinfo. Försök få så bra vämekurva som möjligt , med bara ute givaren , innan du väljer innomhusgivaren. Körde ca 4 månader med bara utegivaren , allt mellan + 15 till - 20 , för att få en så bra kurva som möjligt , sen kan du köra på innegivaren , funkar kanon i mitt fall . Innegivaren sitter centralt i hallen , och jag har då inte märkt att den skulle öka om man har ytterdörren öppen. Men har ju inte provat att ha den öppen en natt i 20 minus. Tror som Micke C att innegivaren står för finliret , dvs nån grad åt vardera hållet.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Brandur
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 20:49

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Brandur »

Ok, tack för era bra och seriösa svar!!! :D

Bra tips om att deaktivera inomhusgivaren tills man fått in en bra kurva.
Brandur
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 20:49

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Brandur »

Ibland flaxar panntemperaturen upp och ner med c:a 10 graders område.......det är när jag tittar på displayen. Vad beror det på?? Det händer speciellt när det förbrukas varmvatten.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av ja »

Så ska det inte vara. Kanske luft kvar i pannan som far runt i värmeväxlaren. Låter det när du tappar vv?
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Brandur
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 20:49

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Brandur »

Jepp, det låter i pannan vid VV tappning samt "bubblar/knäpper i elementen".
Brandur
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 20:49

Re: Frågor CTC ecoflex

Inlägg av Brandur »

ja skrev:Så ska det inte vara. Kanske luft kvar i pannan som far runt i värmeväxlaren. Låter det när du tappar vv?
Idag så bytte jag temperarturgivare och vipps så var det problemet löst. :D
Skriv svar