frågor från en novis

ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Hallå där ute i skogarna. Har lite funderingar och frågor och det här verkar vara ett bra bollplank. bori i ett hus från -59 med en kombipanna (CTC9 från tidigt -80tal som min far plockade på en viking bio för 5-7 år sedan. frugan å jag köpte huset förra sommaren och vi känner att nuvarande panna slukar way too much pellets. huset är visserligen på ca 250 kvm plus en källare å garage (som visserligen är minimalt uppvärmda), men året som gått har vi gjort av med 12 pallar (ca 10 ton), vilket känns lite i överkant. vi har sedan i våras jagat våran kära å trevliga rörkrökare om en offert på en ny panna, vilket har dragit ut på tiden. till slut velade vi mellan en nibe pellux och en värmebaronen cu nånting, men så snubblade jag över en 2 år gammal effecta 220 med en greenenergy-brännare som jag å farsan var å hämtade här om kvällen. det jag läst mej till om effecta har väl inte genomgående varit superpossitivt, men det kändes ändå rätt. Håller på att jaga rätt på en duktig rörmockare som inte har nåt för sig som kan ta sig ann installationen. några frågor:

Vad är mellan tummen och pekfingret en rimlig installationskostnad (frugan är nyfiken på hur mycket hon har att spendera p åköket sen :D )

nån som har erfarenhet av greenenergy-brännaren? har ju en fungerande viking bio, men lite trött på att plocka bort raster och borsta å pilla.

vilket är bäst; att fortsätta med viking bio eller köra på greenenergy, som nu ändå är inpassad på pannan.

funderar på att plocka på en automatisk shunt. är det en bra eller till och m,ed en väldigt bra ide? pannan har i nuläget en yttertemperaturgivare

uppskattar om nån kommer på andra bra ideer och svar på frågor som jag inte hunnit tänka ut /Samuel
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: frågor från en novis

Inlägg av sänkan »

Effekta 220 är en panna i toppklass. Använd Green Energy brännaren för den går bra i pannor som kräver lite högre effekt. Har väl spaksotning också eller går att komplettera med spaksotning.
Installation kan ta 6000 eller 10000 beror på hur mycket du gör själv.
Har inte pannan inbyggd shuntautomatik om det finns en utegivare?
Har du termostater på elementen redan så är det automatik med utegivare du ska sikta in på.

Får gratulera till en bra panna!
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: frågor från en novis

Inlägg av bergatorparen »

Pannan är faktiskt mycket bra om det är versionen utan automatsotning. Den elektriska biten på automatsotningen kan vara lite, kännslig, så att säga - samt att elektromagneten sitter så till att den måste lyftas ihop med de kombinerade turbulatorerna/tubrensarna. En annan sak är att du bör ha en såkallad blandningsventil på varmvattendelen eftersom slingan är lite kort - 11 meter mot rekommenderade ca 15 - 16 meter som är vad man behöver för riktigt bra varmvattenkomfort.

GreenEnergy brännaren är i och för sig bättre än Viking Bio genom att huvudtyngden av kundmassan för detta märke är professionella användare såsom offentliga och privata fastighetsägare/-skötare. Brännaren har spaksotning som kan vara en fördel. Denna brännare är utvecklad i Sverige av en riktig Uppfinnar Jocke, och jag har inte hört ett enaste negativt ord om brännaren.

En rimlig ersättning för en installation brukar hamna mellan 10 och 15 000 kronor beroende på hur långt rörisen måste åka och hur mycket rör, rördelar och material i övrigt som går åt. Eftersom det är en begagnat panna, så skulle jag gissa på kring 12 000 kronor som den summa de flesta rörisar skulle begära för ett i utgångspunkten snabbt och enkelt jobb.

Shuntstyrning är jättebra, och kan du få tag på en som har både inne och utegivare, så är du garanterat att inte slösa pellets, och temperaturen inne kommer att hålla sig jämn oavsett hur det ser ut på utsidan väggen. Jag skulle inte vilja avvara mitt reglersystem. ESBE har ett urval av fina, dock inte billiga, shuntstyringssystem ESBE 90C. Dessa kommer med installationsguide - vilket gör dem till ett bättre val än Danfoss som är en riktig mardröm att injustera. Jag vet, därför att jag har hjälpt flera här på forumet med att få rättsida på deras Danfoss ECL 110 Comfort - som faktiskt var rätt så (O)Comfort(abla) tills att alla parametrar stämde - och det var ett hästajobb att nå dit.

Annars kan jag väl bara upprepa mitt mantra: Sota pannan ofta eftersom det är väl investerad tid. Till lycka med (nästan) ny panna. Hojta om det är funderingar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Tack för snabba svar. Pannan är den med automatsotning. hört både possitivt och negativt om automatsotning. har bra takhöjd i pannrummet vilket borde underlätta om jag vill pilla bort mekanismen och sota manuellt nån gång ibland. skönt att höra att det inte är kattskit jag släpat hem i alla fall ; )
Ang rörmockare och installation; våran "vanliga rörmockare " är ensamföretagare med jobb över öronen plus familj å skogsgård å tusen andra saker. den offerten han nämnt på en höft verkar dessutom i överkant. pratade med en kille igår som vi känner lite grann som jobbar som rörmockare, har massa fritid och är arbetsvillig. brukar ringa honom när vi har lite småproblem med div saker, och han är väldigt noggrann. han kan tänka sig att ta på sig installationen och jag letar upp en behörig elektriker (har polare som kan lösa det). han har dock bara installerat en pelletspanna tidigare. är det en bra ide att låta honom göra det (med tanke på div inställningar av rökgaser etc), eller är det bättre att ta nån med mååååånga års erfarenhet? blir säkert billigare att använda den här killen, men man vill ju inte låte snålheten bedra visheten.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: frågor från en novis

Inlägg av deasstore »

Rent generellt om rörkrökare så är det inte många som kan ställa in en brännare mer än att grovinställa den. Det de är bra på är att koppla ihop alla rör och få det tätt.
Inställningar av brännaren är inte många som sysslar med. ialf inte här omkring där jag bor.

Som du säkert vet så måste man ha rökgasinstrument och en hel del kunskaper kring eldningen med pellets om man ska ställa in brännaren.
Det är många som bara ställer in brännaren efter värdena från en rökgasmätare. Men sedan så fungerar det ändå bara halvdant.

Jag skulle valt det senare alternativet. pga att han enl dina beskrivningar är noggran och inte har så mycket att göra= Bra installation och tar sig tid att lösa allt på bra sätt just kring rördragningar. (Ny inom området och vill ha mer jobb= Vill ha bra omdömme)
Inställningar för brännaren kan du be någon annan göra om nu inte denna rörmockar kan det.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

deasstore skrev: Jag skulle valt det senare alternativet. pga att han enl dina beskrivningar är noggran och inte har så mycket att göra= Bra installation och tar sig tid att lösa allt på bra sätt just kring rördragningar. (Ny inom området och vill ha mer jobb= Vill ha bra omdömme)
Inställningar för brännaren kan du be någon annan göra om nu inte denna rörmockar kan det.


Grabben jobbar heltid, men kan disponera sin fritid (ingen familj eller nåt tidskrävande hus som pockar på uppmärksamhet). Som jag fattar det så kan det vara en bra ide att låta honom göra grovgörat och låta nån som kan finjustera systemet, eller?
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: frågor från en novis

Inlägg av Jonas O »

Du ska nog inte vara rädd för att anlita den yngre killen.
Han kanske lägger lite mera tid på att göra installationen snygg oxå, övertygad om att han får det att funka med eftersom han jobbar som rörmockare.

Även om han kanske tar längre tid på sig så betyder det ju inte att det behöver bli dyrare.

En stark fördel är ju att han kanske kan komma nästa dag när du ringt honom, det kan ju vara värt mycket oxå.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: frågor från en novis

Inlägg av bergatorparen »

Jag sällar mig till de övriga här och säger: Kör med den yngre killen. Att injustera en GreenEnergy brännare är faktiskt inte svårt alls. I manualen är proceduren utförligt beskrivet. Här är länk till manualen: http://greenenergy.se/produktkatalog/pd ... 2[2]SE.pdf (Denna sortens länk verkar inte fungera härifrån, så kopiera den manuellt till ett nytt fönster eller en ny flik)
Lycka till :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

Tack så mycket för alla svar. kul med forum som funkar. ska invänta svaret från en lite större rörfirma i en grannby. verkar som dom hade tid först efter nyår, och så länge vill vi inte vänta med installationen. däremot kanske man kan få dom att titta förbi och göra en finjustering. om nån mer som läser har nåt att tillägga tar jag gärna emot tips och synpunkter. kan vara så att jag kommer på fler frågor. i annat fall uppdaterar jag tråden när det händer nåt /Samuel
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: frågor från en novis

Inlägg av Eldvin »

Håller med Bergartorpar`n ! Ta den yngre killen som ser detta som en utmaning! Han kan säkert ta ett rökgasinstrument på firman som inte används.Å vipps! har du snart en green expert på orten!!
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: frågor från en novis

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: frågor från en novis

Inlägg av deasstore »

Ännu en gång.

Känner du dig bekväm med den yngre killen. Go for it.
De andra större rörisarna har enl mina erfarenheter ofta problem att hålla tider. Säger de efter jul kan det lika gärna bli i mars. Har råkat ut för det ett antal gånger. Det du ska begära är att du vill ha ett fast datum eller vecka som de kan komma och göra installationen.

Har allt för ofta råkat ut för duktiga bygg och rör gubbar som säger en massa. Det senaste exemplett var att takläggaren skulle komma efters sommaren. Tror ni att han har dykt upp än?? Nää!! Nu ska han komma i slutet av november, ca 3 månader fel. Det kommer väll sluta med att byggställningarna står här under Jul och nyår. :twisted:
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
ballsam
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 08 nov, 2011 21:50

Re: frågor från en novis

Inlägg av ballsam »

återigen; tack för visat intresse och alla vettiga (hoppas jag) svar. pratat med den yngre förmågan och han skalll titta förbi nu i veckan och ta en titt. den andra rörkrökarfirman har inte hört av sig om nån offert. vet inte vad som är normal tidsåtgång för att räkna på ett jobb.
nån eller några fler funderingar har dykt upp i huvudet. kollade igenom lådan med prylar jag fick med från förra ägaren. det ligger en svart liten box av märket danfors med utomhusgivare som skall kunna styra pannan, men för att det ska funka antar jag att jag behöver en shunt som kan lyda styrningen. bergatorparen skrev tidigare i tråden att danfors är krånliga att ställa in, och att ESBE är enklare.
# är det idé att sälja av danforsen och inhandla en ESBE istället? vill gärna ha det enkelt och smidigt.
# hellst skulle jag vilja ha ett system som jobbar både mot yttertemp och önskad innertemp. går det?
# finns det trådlösa tempgivare, eller drar man kablar? mvh /Samuel
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: frågor från en novis

Inlägg av bergatorparen »

Om den svarta lilla lådan av märket Danfoss är av typ ECL 100, så finns det inga skäl att sälja av den. Jag har en sådan och den är analog och hur enkel som helst. Min rekommendation gällde nyförvärv eftersom ECL 100 inte längre finns att köpa, och den nya, ECL 110 är en riktig utmaning att programmera eftersom den innehåller så många parametrar.

Det är inga problem att förse ECL 100 med inomhusgivare. Det finns en original sådan till 7 - 800 kronor, och det finns likvärdiga som är gjorda här i landet till ca 1/4 av priset från WebIQ AB: http://www.energibutiken.se/
Klicka dig fram till "Rumsgivare Pt1000"
Jag har införskaffat en sådan därifrån, och skall installera den nu i veckan.

Jag vet inte om trådlösa temperaturgivare finns, men för den som förstår sig på elektronik skulle det kanske gå att bygga?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: frågor från en novis

Inlägg av psau »

Eller så köper du sonika ett PT1000 motstånd på tex elfa för en femtiolapp och kopplar in...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar