Röradragning?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
astor
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 17:06

Röradragning?

Inlägg av astor »

När ni dra gör hur brukar ni börja?
kap och löda ihop eller sätta ihop alla delar innan sammanfogning?
lagomt avstånd på 2 rör i bredd? så att isolering får platts?
hur tätt med kopparsvep? bilder på era rör vore bra
senmathal
Entusiast!
Inlägg: 130
Blev medlem: tor 12 mar, 2009 17:31

Re: Röradragning?

Inlägg av senmathal »

Jag tycker att det kan vara en fördel att trockla ihop rören mellan två punkter innnan jag löder ihop. Då blir det lättare att justera så det passar. Jag vill gärna har räta vinklar och att rören skall vara i våg så långt det går. Mitt motto är att det inte skall synas att det är en amatör som gjort det. Men ingen regel utan undantag, ibland är det enklare att löda ihop två rör eller en rörkombination på arbetsbänken.

Har du inte lött förut kan inte nog poängteras att rengöra fogarna noga och använda bra flussmedel. Och röret inte fogen innan den kallnat. Det är ett elände att upptäcka att det läcker någonstans längst ner i systemet när allt är uppfyllt. Fråga inte hur jag vet :) Ett tips kan vara att provlöda lite på arbetsbänken så du får en känsla för ur det fungerar och vad lite tenn det behövs. Det är tennet i skarven som gör jobbet inte det som hänger under röret.

Finns nog ingen direkt regel om hur långt ifrån varandra rören behöver vara mer än som du själv säger, att isolering får plats.

/Mats
Camar V 33 med pelletsuttag på sidan. tre 500 l acktankar varav en med förrådsberedare. Ackvavarm tappvattenautomat plus el vvb. Viking Bio, E-kontroll brännarstyrning TK1B. Eldar mestadels ved. Drömmer om vacuumrör på taket.

/Mats
Fjällbon
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 30 okt, 2011 21:38
Ort: Tärnaby

Re: Röradragning?

Inlägg av Fjällbon »

Ta kontakt med Grundfoss, marknadsavdelning, fråga efter gratis material avseende vvs. Det brukar vara lilla vvs-bibeln som rörfolket brukar i bilen. Den är storlek som en almanacka i fickformat, typ plånbok med flera små böcker. Där står hur långa rör-dragningen får var innan man måste sätta in cirkpump. Det finns även cd-skiva för att göra egna beräkningar för ett rörsystem, programmet är på ca 650 Mb. Det finns info om vilken pump samt storlek man ska ha för det ska fungera bra. Enligt Danfoss, tekniska support avd måste helst montera en automat avluftare på elementet som sitter längst på och upp i hela systemet.
Man tar bort avlufnings nippeln på elementet monterar en vinkel nippel därefter avluftaren, cirkulationen. blir bättre och flödet. Obs! gör man en förgrening på huvudstammen till yttligare 2-3 element på samman plan så SKALL man även sätta in en avluftare på sista elementet. Kostnad ca 130-150 kr/element. Överkurs i den högre skolan enligt Danfoss, vissa vvs-arbetare vet om detta.
OBS! Boken tar även upp dim. på rören huvudstam samt förgrening.
Euronom luftvatten pump 7 kw/flexitank 300 l, 6+3 kw, varmvatten slinga, solslinga 10 m. Ny Focus D2 Miljö. Pelletsbrännare Pellasx Mini, magasin 300 l Mafa.
Skriv svar