Det tog tid att få grejerna

Men nu sitter dom på plats
Ledsen men det blev ingen fotodokumentation av ombyggnaden.
Men instruktionen från Ariterm var ok, även om endel saker inte stämmer med min brännare. Så mitt tips är att strunta i vad de har skrivit om antalet brickor och så. På min brännare så hade det aldrig fungerat

Se bara till att alla fyra kugghjul hamnar på samma djup, så att kedjan får gå i en fin rak bana

Min Brännarskruv ser inte alls ut som den gör i instruktionen. Så man får uppfinna lite för att få kugghjulen i linje med varandra
Inga stora problem, det som jävlades mest var kugghjulet som satt på den gamla slussen. Men den axeln ska ju inte återanvändas så det var ju bara att gå loss med en körnare och slå ur den gamla axeln. Så en avdragare kan ju vara att rekomendera
Det verkar som om den matar lika mycket pellets som tidigare.
Och nu är det bara fläkten som låter när den går
När jag ändå var igång och beställde grejer så beställde jag även lite nya lager. Oljeflänslager kallar Ariterm de lager som sitter lite här och där. Det finns två storlekar. Det stora lagret sitter i brännarskruven som sitter i botten på brännaren, det behövs två. Lagren sitter i samma ända som kugghjulet, men det sitter att lager från varje håll. De mindre lagren sitter i var ände av axeln på slussen, och lika så på axeln som håller doserskruven.
I ombyggnadskittet så sitter det ett nytt lager i den plåten som byts ut. Det är ett av lagren till slussen. Så om man vill byta ut alla lager när man ändå har skruvat isär brännaren så behöver man två stora, och tre små. Med hyllsor i lagoma storlekar är det ganska enkelt att försiktigt knacka ut de gamla lagren.
Så nu hoppas jag att brännaren ska gå lugnt och fint i några år

Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.