köpa kamin

AB1999
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 12 nov, 2011 19:02

köpa kamin

Inlägg av AB1999 »

Jag har nyligen flyttat in i en villa byggd 1967 med direktverkande el och öppen spis i gillestuga. Funderar nu på att skaffa en pelletskamin. Är ni nöjda med era pelletskaminer? Enligt all reklam räcker en pelletskamin för att täcka ca 80 % av ett hushålls elvärme. Stämmer verkligen detta? Vilken erfarenhet har ni? Någon tillverkare som man ska undvika? /AB1999
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: köpa kamin

Inlägg av Icecap »

För att den ska räcka ska huset antingen ha en mycket öppen planlösning eller värmen ska transporteras till angränsande rum med fläktar och dylikt.

Effektmässigt ska det nog gå bra men det ska som sagt fördelas så att man undviker att ett rum blir pissvarmt och alla andra är kalla om man stänger av elvärmen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: köpa kamin

Inlägg av bslask »

Jag bor i en 70-tals villa (1½ plan ca 147kvm) som vi värmer med 1st Pellx Classic kamin. Den värmer gott hela huset själv ner till ca -15, sen får jag komplettera med el i de rum som ligger längst bort. Dörrar mellan rummen måste var öppna hela tiden för att det skall fungera.
Givet att temperaturen är högre i rummet där kaminen står än de andra rummen, den brinnande lågan ger dock hög mysfaktor och det ger en mycket skön värme.
Pellx Classic värmer mitt hem!
darkg
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 14 nov, 2011 20:12

Re: köpa kamin

Inlägg av darkg »

Har du några "värmeflyttare" eller andra anordningar?
AB1999
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 12 nov, 2011 19:02

Re: köpa kamin

Inlägg av AB1999 »

Ni låter lite motstridiga men i princip nöjda med era kaminer. Vi har ingen öppen planlösning så vi måste hitta ett annat sätt. Hur transporterar man runt värmen? Är det med någon form av fläktar? Vilken ljudnivå brukar de ha?
En annan fråga. Hur luktar pelletsförbränning i kamin (om det luktar något)?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: köpa kamin

Inlägg av bergatorparen »

Det finns såkallade värmeflyttare, som i princip är små termostatstyrda fläktar. De kostar en slant så på sikt kanske du bör se över möjligheten att bygga in vattenburen värme eftersom det är det smidigaste. Inomhus skall du inte märka av så mycket doft från en pelletskamin. Om det luktar något så är det lite som svedd virke - men det är sällsynt att det luktar.

Här är länkar för värmeflyttar: Ett litet urval butiker och lösningar från billigt till dyrt :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: köpa kamin

Inlägg av brattne »

Ganska många kan direktanslutas med kanaler som delar upp luften som sedan kan blåsas in i 2-3 rum. Ett ännu bättre sätt är naturligtvis som B-torparn påpekar att ha kaminen vattenmantlad och med ett par fläktkonvektorer till att börja med,för spridningens skull och dessutom kunna få varmvattnet den vägen. Systemet kan byggas ut efterhand för att till slut täcka hela huset.Vattenmantlade p-kaminer kostar från 30` och uppåt. Fläktkonvektorer från 3` Ack-tank m vv-beredning från ca 13`
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Urban
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 23:08

Re: köpa kamin

Inlägg av Urban »

Hej
Jag har en EcoTec Tyr sedan flera år och är mycket nöjd med den. Mitt hus är på ca.140kvm och byggt -69.
Vi behöver bara tillsätta lite el golvvärme för komforten i badrummet och lite el värme i rummet längst bort när vi använder det rummet, kontor. Vi har klarat de senaste kalla vintrarna,bor i GBG området, utan att behöva tillsätta mer värme.
Vi har en kanalfläkt på vinden med insug över kaminen och utsläpp i kontoret så det blir ca.17-8 grader där när det är kallt ute.
Vi länner ingen lukt av pellets eldningen och det enda ljud som hörs är ett svagt surrande av motorn till skruven, fläkten hörs så gott som inget, med andra ord inget ljud som stör.
Jag har satt termostaten i korridoren som ligger mitt i huset och detta gör att vi inte upplever att något rum blir för varmt och inget rum blir för kallt, så länge dörrar står öppna....
Lycka till med kamin valet.
EcoTec Tyr, egenbyggt externt förråd, 140kvm villa, GBG trakten
kakburken
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 16:59

Re: köpa kamin

Inlägg av kakburken »

Jag har ganska nyligen köpt en lilla Frö kamin från Aritherm. Än så länge så har den mest trasslat Den har sk KMP drag som drar luften genom ytterväggen. Det jag har märkt så här långt är att om man mailar Aritherm för att ställa frågor så får man inget svar överhuvud taget, det tycker jag är konstigt. Problemet med min kamin är att den sotar rejält. Rutan blir ogenomskinlig och är svår rengjord. Dessutom stannar den efter ca 2-3 timmar då brännarkoppen blir så full att den inte kan detektera någon låga. Återförsäljaren har lovat att komma när han får tillbaka sitt instrument som mäter luftmängden från service. Jag hör av mig igen om detta så ni får se hur det går. Jag funderar på att köpa en till kamin till vardagsrummet. Vilka fabrikat kan ni rekomendera som det känns nu så köper jag ingen från Aritherm mvh Janne
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: köpa kamin

Inlägg av brattne »

Ariterm får du ingen hjälp av.De hänvisar bara till återförsäljaren som knappt han kan få kontakt med dem annat än då de kan sälja nåt Lufttillförseln tas in runt rökröret och vidare in till förbränningsfläkten.Kan det möjligtvis blivit tillstrypt där. På tex de kaminer som är placerade i ett hörn och rökröret har en rörböj på baksidan så är detta lätt hänt. Det verkar ändå som väggfläkten fungerar annars så skulle kaminen ha stannat och larmat. En minskning av pelletsmatningen verkar vara en bra ide att börja med.Detta måste du ändå senare lära dig att justera då ingen pelletsleverans är den andra lik,särskilt inte den fuktskadade pellets som florerar så här tidigt på säsongen och som reas ut. F.ö lägger sig sot o aska på alla pelletskaminers glas ,vilket i huvudsak sker vid start o stopp ,men är som regel mycket enklare ,när förbränningen är rätt,att få bort än sotet på glaset till en braskamin. All förbränning behöver bränsle o syre i en lagom blandning för att fungera (en bil skulle heller inte fungera bra om tex choken ständigt låg på) Att köpa en kamin av annat märke än Ariterm är i så fall att de har en så bedrövligt taskig kundsupport.Än så länge är det tyvärr bara KMP-s kaminer som är godkända med dragfläkten. I nästan alla andra fabrikat sitter rökgasfläkten inbyggd i kaminen och blåser sådeles in röken i skorstenen och man kan väl tycka att detta skulle ge ändå bättre förutsättningar för att kunna blåsa ut röken genom väggen istället men det handlar nog mest om att uppbåda en lobbyverksamhet för att övertyga sotarväsendet om lämpligheten.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Kim Emilsson
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 09 aug, 2011 23:35

Re: köpa kamin

Inlägg av Kim Emilsson »

Har en Mysinge med Drag (köpt begagnad). Och har köpt ytterligare en Ariterm pelletskamin med Drag (även den härkaminen begagnad), dock inte installerat den än. Kan bara säga så här att för att man ska ha en pelletskamin krävs nog att man intresserar sig för hur kaminen fungerar och lär sig göra enklare justeringar själv. Kort och gott får man fixa och dona lite Jag tömmer min asklåda ungefär två gånger i veckan, sotar ur kaminen varannan vecka (dammsuger ur den). Har experimenterat en del med matningen och man får hitta rätt dos själv. Varierar beroende på pelletskvalitén.

Och angående återförsäljarna och kundsupporten så tror jag att det är högst individuellt om hur servicen är. Tror Ariterm hade blivit chockade över hur kassa och dåligt pålästa många som installerar är. Samt hur vissa försöker sälja reservdelar till kaminen som du inte behöver. Min fläkt till Draglådan fick kortslutning i samband med att klantiga jag var "duktig" och avfettade själva lådan fläkten sitter i. Borde ju bara att vara att handla en ny motor/fläkt tänkte jag. Men det var skrämmande hur många ÅF som försökte blåsa mig på att "tyvärr hade den gamla draglådan utgått ur sortimentet", "vi kan ge dig ett bra pris på en uppgradering till den nya modellen av draglådan", "tyvärr du får köpa en helt ny Drag" osv osv. Många propsade även på att få veta vilken pellets jag eldade med och förklarade att just deras pellets var betydligt bättre och ville sälja pellets till mig istället... Sen hittade jag en ÅF som faktiskt engagerade sig och gav mig pris på både ny motor/fläkt till både nya och gamla modellen av Draglådan för endast 1100:- inklusive moms (då fick man även den grå lådan fläkt och motor sitter i)! En jävla skillnad om man jämför med de 6-8000:- de andra ville ha för nya Draglådor. Så man måste granska kritiskt! Den "nya" kaminen jag ska hämta i helgen har en draglåda med skuren motor, så jag har beställt en ny fläkt även till denna, så totalt 4600:- hamnar jag på med inköp av kamin och ny motor/fläkt till draglådan. Ska bli kul att se om det blir ett fynd! :D Jag tror och hoppas det!
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: köpa kamin

Inlägg av bslask »

AB1999 skrev:Ni låter lite motstridiga men i princip nöjda med era kaminer. Vi har ingen öppen planlösning så vi måste hitta ett annat sätt. Hur transporterar man runt värmen? Är det med någon form av fläktar? Vilken ljudnivå brukar de ha?
En annan fråga. Hur luktar pelletsförbränning i kamin (om det luktar något)?
Vi har ingen som helst lukt, bytte Varmluftsfläkt nu inför säsongen, så nu går den mycket tyst, endast ett svagt sus, samt lite lätt¨poppande ljud¨ när pelletsen matas ner i koppen. Sotar igen glaset gör den ganska snabbt, men inget som påverkar driften. Askar ur och rengör 1g/varannan vecka (1g/vecka när det är riktigt kallt ute)

Att du saknar öppen planlösning gör nog dock kaminlösningen som ett mindre attraktivt alternativ, om du nu inte löser det med extra 'värme transportörer'.
Pellx Classic värmer mitt hem!
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: köpa kamin

Inlägg av bslask »

kakburken skrev:Jag har ganska nyligen köpt en lilla Frö kamin från Aritherm. Än så länge så har den mest trasslat Den har sk KMP drag som drar luften genom ytterväggen. Det jag har märkt så här långt är att om man mailar Aritherm för att ställa frågor så får man inget svar överhuvud taget, det tycker jag är konstigt. Problemet med min kamin är att den sotar rejält. Rutan blir ogenomskinlig och är svår rengjord. Dessutom stannar den efter ca 2-3 timmar då brännarkoppen blir så full att den inte kan detektera någon låga. Återförsäljaren har lovat att komma när han får tillbaka sitt instrument som mäter luftmängden från service. Jag hör av mig igen om detta så ni får se hur det går. Jag funderar på att köpa en till kamin till vardagsrummet. Vilka fabrikat kan ni rekomendera som det känns nu så köper jag ingen från Aritherm mvh Janne
Förstår egentligen inte varför folk är upprörda/förvånade av en leverantör/tillverkare som hänvisar till Återförsäljar-ledet? Så fungerar det väl som med mest, får jag problem med min TV ringer jag ju inte Sony, utan till SIBA där jag köpt den? Det är Återförsäljaren du köpt kaminen av, och därför är det dem du ska 'pressa' så dom ställer in din kamin rätt och får den att fungera. Det är ju även dom du gör en reklamation mot om dom inte skulle lyckas.

Jag tror folk generellt ställer för dåligt med krav på installatören / Återförsäljarna - på dom bara! :twisted:
Pellx Classic värmer mitt hem!
nicdah
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tor 11 jan, 2007 23:28

Re: köpa kamin

Inlägg av nicdah »

Hejsan !

Jag har Artel 7 som jag är supernöjd med. Nu är jag inne på tredje säsongen och den har funkat helt
klanderfritt. Inte en enda missad start och det får väl anses vara ett bra resultat. Den har i skrivande stund
gått 3600 timmar. Fortfarande inte bytt glödstiftet även om jag köpte ett nytt inför förra säsongen. Jag kör inte med termostat utan låter den starta med timerfunktionen. När det varit som kallast har jag kört 4 timmar på förmiddagen och kanske åtta timmar på kvällen. Kör inte den på natten eftersom den står i anslutning till
vårt sovrum. Jag tror på långa gångtider, det ger bra förbränning, mindre risk för kondensbildning i skorsten. Har visserligen monterat 100 mm insatsrör i samband med installationen men vill ändå försöka hålla rätt temperatur i pipan.

Konstruktionen är enkel vilket ger hög driftsäkerhet. Det finns mycket justeringar att göra men det är inga konstigheter med dem. Det bästa är som någon skrev i tråden att sätta sig in i kaminens funktion. Då är det lättare att justera in den. Jag har enbart kört med 6 mm pellets men den skall fungera lika bra med 8. Som med allt annat så krävs det att man sköter om den. Under vintertid dammsugar jag ur den två gånger per vecka. Sedan borstar jag av den inne i eldstaden med en pensel samtidigt som jag dammsugar. Borstar rent lufttuberna samt putsar glaset enbart med fönsterputs. Efter ca 40-50 kg pellets är det bara en liten hinna på glaset. Aldrig något sot. Gör en grundlig sotning av den två gånger per säsong. Inte för att att den är särskilt sotig men för att säkerställa driften. Den är väldigt lätt att sota. Plocka bort sidoplåtarna. Skruva bort rökgasfläkten och sotluckorna på varje sida. Borsta rent rökgasfläkten med en pensel, använd en flaskborste för att rengöra kanalerna innanför sotluckorna. Rengör även utrymmet där rökgasfläkten sitter.
Sedan tar jag bort sotluckorna som sitter i anslutningsröret mot rökstocken. Även här använder jag flaskborsten samtidigt som jag dammsuger. När allt är rent och snyggt återmonterar jag alla delar och dammsuger upp damm och pellets som samlats inne i kaminen. Blir alltid några pellets som ramlar ner. Viktigt att tänka på är att smörja in alla skruvar med kopparpasta. Detta för att lätt kunna få bort dem vid nästa sotning. Direkt efter sotning brukar rökgastempen sjunka med ca 15 grader vilket tyder på att sotet minskar effektiviteten.

Efter några år finns det alltid lite funktioner som man skulle önskat sig fanns. Lite större pelletsförråd hade varit bra (rymmer ca 15 kg). Skulle gärna velat kunna justera rumsfläktens hastighet via några knappar. Som det är nu måste man in i menysystemet och ändra varvtalet. Inte för att jag gör det särskilt ofta men i alla fall. Jag tycker att den är rätt tyst. Mycket kanske för att jag inte behöver köra rumsfläkten på särskilt högt varvtal. Det blir nog varmt ändå :)) Jag har aldrig behövt köra på mer än kaminens halva effekt för att kunna värme de 70 m2 där kaminen står (har den på ovanvåningen) Plockar väl ut mellan 2,5-3 kW som mest ur den. Maximala effekten är runt 6,3 kW.

Kaminen är köpt hos Pelletskungen, numera Nordic Heating. Är oerhört nöjd med dem. Hade säkert tusen frågor att ställa innan köpet och jag fick alltid svar på mina frågor. Nu är jag en sådan person som måste ta reda på så mycket som möjligt innan ett köp. Fick tom manualerna skickade till mig innan jag bestämde mig så att jag kunde läsa på. Kaminen har uppfyllt alla mina förväntningar och lite därtill. Pelletskaminen ersatte en fin vedeldad Jötulkamin men det har jag aldrig ångrat. Även om mysfaktorn var så mycket större innan så skulle jag inte vilja byta tillbaka. Pelletskaminen sparar mig så mycket arbete. Slippa bär upp ved på ovanvåningen varje kväll. När det är som kallast behöver jag bara bära upp en 16 kg säck varannan dag. Och igen ved som smutsar ner. Skall väl tilläggas att jag fortfarande eldar med ved i kakelugnen på bottenvåningen. Två ggr per dag tom. Fast den är ny och effektiv så det går inte åt så mycket ved. Och där har jag ju mysfaktorn :))

Lycka till med köpet / Niclas
2 st luft/luft värmepumpar
1 st Cronspis
1 st pelletskamin Artel 7
1 st Köksspis Norrhult 527
kakburken
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 16:59

Re: köpa kamin

Inlägg av kakburken »

Min lilla Frö har nu konstaterats ha en trasig fläktmotor i KMP draget så den fick jag bytt i fredags. Sedan började den krångla på nytt under natten. Nu bedömer återförsäljaren att det kan vara styrkortet som krånglar. Nu har kaminen trasslat i ca fyra månader och jag undrade om jag kunde få lägga emellan och byta till en Mysinge. fortsättning följer...Efter detta så stälde man drag fläkten på max bytte displayen och styrkortet, sedan la den ner verksamheten samma natt och gick inte att återstarta. Nu känns det som måttet är rågat.
20120113 Har efter knappt 4 månaders diskuterande fått min lilla Frö utbytt mot en Mysinge. Jag har betalat 9000 kr i mellanskillnad och plötsligt så fungerar allting utmärkt. Sedan installationen så har den gått klockrent. Min personliga reflektion är att Lilla Frö ännu inte är faärdig utvecklad. Enligt den information jag fått så är det en kamin som man byggt för den finska marknaden och att kravet var att den skulle kosta under 20000 kr tydligen så har man inte lyckats få kvaliteten tillräckligt bra för dom pengarna. Mitt tips om man är intresserad av Aritherms produkter lägg några koronor till och få en Mysinge. Den verkar fungera bättre, ger mer värme, har något större förråd och bättre matning. Däremot så har jag inget ont att säga om återförsäljaren som periodvis varit hos mig var och varannan dag.
Skriv svar