Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

pegez
Prima virke
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 16 okt, 2011 08:56
Ort: götene

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av pegez »

jag hade stora enso förra året , och det var inga problem alls . Men det var ju säckad pellets
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Roli »

Ulf Rasmusson skrev:Då du inte kunde underhålla fyren innebar det att den brann upp snyggt utan slag och mycket aska?
Det var inget problem med pelletsen när den brann i brännaren, den fungerade som vilken pellets som helst varken mer eller mindre, jo kanske lite mindre slagg än andra märken....

Men det var ju det att glöden inte var kvar tillräckligt länge så att den gamla A3:an hade något att tända på när termostaten kallade på värme.

Har nu kört upp lite mer än ett halvt förråd (2,5-3 ton) av StoraEnso och det fungerar bra i min Bioline 20 brännare. I den slaggar det iallafall mindre än med Agrol pelletsen som jag körde innan. Dock har jag gjort justeringar på brännaren under tiden så det kan också ha betydelse.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Nu är det beställt! Det blev Stora Enso, så det skall bli roligt att se hur den uppför sig. 5 dagars leveranstid iställt för 10. Skall bli intressant att se om Stora Enso fungerar och inte bara priset.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Roli »

Du får återkomma med dina erfarenheter i denna tråd när du har kört den "nya" pelletsen från StoraEnso.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Som jag sa så beställde jag SE bulk igår och idag förvarnar man att pelletsen lastas imorgon och levereras imorgon eller ev övermorgon! SE verkar organiserade både vid beställningen som var smidig och nu leveransen. Den senaste leveransen mitt i smällkalla vintern tidigt iår, så tog Derome 14 dagar innan de levererade, så då blev det att köpa säckar och be en bön varje kväll. Ja den väntan var lång!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja jag återkommer med feedback vad gäller leveransen, lossningen och hur förbränningen fungerar. Har idag en perfekt fungerande pellets, Derome, på alla sätt och jag hoppas det fortsätter med SE-pelletsen. En injustering får man räkna med bara det inte blir slagg som ställer till det med lufthålen på rosterplåten för då är man ställd.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja då var leveransen klar! Otroligt snabbt och smidigt. Leveranstid under två dygn! Pratade med chauffören och han berättade att SE-pelletsen siktas före lastning i bil. Mycket mindre finstoft i strumpan, så det skall bli spännande att se hur den fungerar i brännaren. Återkommer!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Roli »

Jo, de är snabba. När jag gjorde min beställning i januari så beställde jag på hemsidan kl 16:00 på söndag. På måndagmorgon får jag ett mejl om att de har tagit emot min beställning och att den kommer att lastas under tisdagen och trolig levereras är på onsdagen.
När jag kommer hem åker frugan och jag iväg och handlar på Ikea, när vi nästan är hemma så ser jag en pelletsbil på väg in i vårt villa område. Jag säger till frugan undrar om de är på väg till oss? Kan det ju inte vara då de skulle lasta i morgon och leverera på onsdag. När vi kör in på vår väg efter att vi har hämtat barnen hos deras kompis så står pelletsbilen hos oss. Det var bara att köra in med bil och släpkärra hos grannen och snabbt göra iordning förrådet medans pelletsbilen vände. Från beställning till färdig leverans tog det knappt 29 timmar........ ca. 20:45 åkte bilen vidare till nästa kund.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Taxen »

Beställer man på nätet,så räknas dagarna från denna tidpunkt.Jag beställde förra gången en fredag kväll och då fick jag lev.på tisdagen.Det spelar alltså ingen roll att det är helgdag emellan.Visserligen måste det vara en vardag,så någon kan lägga in ordern i körschemat.
Enbart positivt med lev.från SE :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla!
Ja nu var första uraskningen gjord med SE-pelletsen och det ser bra ut. Aningen mer aska på rosten jämfört med Derome, men ingen hård slagg som påverkar förbränningen. Jag mäter gångtiden på internskruven och askar ur då den gått ca en timma och detta motsvarar ca 300 kg och då har rökgaserna stigit ca 50 grader. Jag kan dra på det längre men inget skäl att göra detta då verkningsgraden påverkas. Det tar 10 minuter, då allt står vid sidan om spisen, så att öppna på två ställen går fort. Alltid perfekt sug, då jag kör med slagfunktionen på borrmaskinen för att rensa asksugens filter, utan att öppna detta. En reflektion jag gjort är att den totala gångtiden på internskruven varierar över att tömma förrådets tre ton. Storleken på pelletsen påverkar inmatningen och det ju naturligt att det är så, då packningsgraden varierar med pelletsens storlek.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Taxen »

Nu har jag precis lagt in en internetorder till SE på 4 ton.
Får se hur snabbt det blir aviserat och levererat.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Ja du får berätta. Jag är verkligen imponerad av SE´s upplägg fungerar ju klockrent och den korta leveranstiden är ju bra då man har ett litet förråd, 3 ton, och hög förbrukning så här års. Då jag köpte av Svenska Foder, Derome tog det 14 dagar och det var ifjol då det var så kallt. Riktig kris med att stödköpa säckar och ringa och fråga när de skulle komma. SE´s pellets fungerar jättebra i brännaren och den korta pelletsen flyter fint i skruvarna.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
rpc
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 29 nov, 2005 15:45
Ort: Karlstad

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av rpc »

Nu kör jag visserligen säck, men min senaste leverans kom då inte speciellt snabbt - beställde 29/11 och fick leverans 5/12. Då hade jag fått åka Byggmax och köpa några säckar...

Visserligen kom leveransen inom dom utlovade 5 arbetsdagarna, men tidigare leverans var hemma mycket snabbare.

Killen som levererade pelletsen var väldigt hjälpsam - han ringde upp mig på jobbet och frågade exakt var i carporten han skulle ställa pallarna. Sen var tyvärr trucken så hög att det inte gick att komma längst in som jag hade önskat, men det kan han ju inte göra nåt åt.
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Taxen »

RAPPORT:Tyckte att det var lite senare än vanligt,så jag ringde support och frågade om ordern var rätt.
Dom kollade och skulle återvända.Fick samtal på eftermiddagen att det skall komma SMS snart om leverans.
Det lastas upp i morgon och kan levereras samma dag eller fredag.
Så nu får vi se :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Bulkleverans Stora Enso vs Derome?

Inlägg av Taxen »

Har nu precis fått levererat 3900 kg i bulk :lol:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar