Kan jag bygga bulkförråd av detta rum?

Skriv svar
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Kan jag bygga bulkförråd av detta rum?

Inlägg av gwyrlim »

I källaren har jag ett rum som idag används som pelletsförråd med en egenhändigt byggd låda. Nu ska det konverteras till bulkförråd. Jag är dock osäker om det funkar.
Förutsättningarna är:
Storlek B1,75xL2,33xH1,97. Väggar och golv i betong, tak i trä. Det finns en golvbrunn och en massa rör i rummet, se bilden. Det går dessutom ett schakt up på vinden i vilket bl.a. röret till expansionskärlet finns.

http://hem.passagen.se/markt/Aug0761024.jpg

Jag tänkte försöka få in med påfyllningsröret lite snett ovanför ecotec-skylten.

Tror ni går att konvertera rummet till bulkförråd? Om det går vad bör man göra åt väggar/tak/golv och rören?
Alla hjälp mottages tacksamt.
/Markus
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

det bästa är att bygga ett rum i rummet. gör sedan dörrar/luckor framför rensventiler, koplingsdosor mm.
Att bygga pelletsförråd i betong el dyligt är inte så bra i och med att detta kommer medföra fuktvanding till din pellets från betongen.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Inlägg av gwyrlim »

Måste jag bygga ett "fristående" rum eller kan jag lägga reglar direkt mot väggar och golv och sedan på med plywood och så att säga klä in rummet? Jag tänkte främst på att man helst inte ska ha trä mot betong men samtidigt vill jag inte bygga bort en massa utrymme.
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan lägga reglar mot golv o vägg om du lägger en remsa av tjärpapp el liknande så att ev. fukt inte kommer åt träreglerna.. Syllpapp el vad de nu heter, De står helt still :? de går oxå bra..

Så gjorde jag iaf.. :roll: Enligt byggfirman jag frågade så va de lungt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Inlägg av gwyrlim »

Det låter bra. Vad dimensioner ska man använda för att det ska håll och hur gör man med tätningen där man gör luckor, räcker det med fönsterlister?
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

gwyrlim skrev:Det låter bra. Vad dimensioner ska man använda för att det ska håll och hur gör man med tätningen där man gör luckor, räcker det med fönsterlister?
Jag hade 45x95 reglar till den extra väggen o 45x45 mot ytter o mellanvägg.. De har då inte sviktat de minsta då jag fyllt förrådet
Luckan gjorde jag av en spillbit av golvspånskivan 50x125 cm åkte till umeå glas o köpte ett 6 mm glas 35x40 cm för 40:-
Luckan satt ja på insidan förrådet med vanlig fönsterlist som tätning..

Sätt luckan där du ska ha skruv öppningarna annars får du ett h-vete.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
gwyrlim
Gallringsobjekt
Inlägg: 29
Blev medlem: tor 11 aug, 2005 08:07
Ort: Flurkmark/Umeå

Är det bara att ge upp?

Inlägg av gwyrlim »

Tack för alla tips.
Jag har nu gjort hål i väggen och prov dragit inblåsningsröret men jag börjar bli tveksam till om detta kommer att funka. Jag för ca 1.5m till motsatt vägg från inblåsningsrörets slut. Hinner man brommsa pelletsen på den sträckan så man inte bara får spån i rummet?

La upp några bilder.
http://hem.passagen.se/markt/pellets/page1.htm

/Markus
Eryl DP 1960, EcoTec A3 01, Automix 30D, TK1A
Bulkföråd. 6mm pellets. Ulma Air Move 1500
Inte en droppe till!
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

någon form av dämpmatta vore nog lämpligt.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Skriv svar