Utnyttja radiatorretur till garage värme?

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Utnyttja radiatorretur till garage värme?

Inlägg av Pysslaren »

Har idag en returtemp till tankarna på mellan 30-40° tanken jag hade var att leda radiatorreturen från huset till en värmeväxlare/element i garaget för att utnyttja den sista värmen innan man skickar in det i tankarna igen. Vad jag förstår ju lägre retur temp till tankarna desto bättre för skiktningenen, behöver inte ha jätte varmt i garaget bara lite underhållsvärme (frostfritt). Jag förstår att jag måste ha tag på någon värmekälla som klarar flödet (22mm cu) att sätta i garaget kanske en slags aerotemper som man kan styra fläkten på lågt lågt varv så man inte skickar in is i tankarna. Pannrum & garage ligger vägg i vägg så ingen lång rördragning behövs. Någon som testat eller har tips & ideer kring detta kom gärna med förslag.

Thomas.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Utnyttja radiatorretur till garage värme?

Inlägg av André »

Helt klart kan du göra så, Du kommer inte vinna något på det annat än att du får garaget värmt vilket jag tycker är kanon :wink:
Du bör ha en stor radiator som ger den effekten som krävs till att värma garaget vid temp på 30-40° som din retur ger nu, Lika bra att dimensionera så det går värma till full temp om du vill..
Lättast är det med en aerotemper som du låter vattnet cirkulera genom o att du styr tempen genom start av fläkten..
Ett alternativ är att bygga en egen aerotemper av bilkylare, Såg på nått värmepumpsforum om en som byggt aerotemper av en kylare från en -96a passat.. Den gav 8 kW med 30-35° vatten o kostade bara några hundra att bygga, Har funderat på detta själv :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Re: Utnyttja radiatorretur till garage värme?

Inlägg av Pysslaren »

Tack Andrè för svaret. Har eventuellt hittat en liten smidig aerotemper som jag tänker testa med, hoppas på att det funkar som det är tänkt. Får väl tänka om annars vad gällande värmen i garaget.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Utnyttja radiatorretur till garage värme?

Inlägg av André »

Blir säkert bra då det verkar som dom minsta verkar ge 12 kW vid 90/70° så den bör ge några kW även vid din temp el iaf så det är frostfritt i garaget..
Ska du köpa aerotemper så finns här till hyfsat pris http://www.tradgardsteknik.se/sida/10/
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Re: Utnyttja radiatorretur till garage värme?

Inlägg av Pysslaren »

Äntligen varmt i garaget! Monterade in aerotempen i garaget igår kväll, skickar ut ca:35° till garaget via returen från huset får ca:20° tillbaks till tankarna. Hade +4° i garaget i går när jag startade, i morse var det 10° i garaget (-15 ute i natt) när jag kom hem från jobbet i dag var det 14° grader i garaget (-7 ute).
(En gammal Bacho aerotemp med reostatstyrd fläkt ställd på lägsta varvet nästan helt ljudlös), garaget 30m² 2,4m takhöjd bra isolering förutom (dassiga portar) tror inte jag behöver elda så väldigt mycket mer än tidigare hittills mycket nöjd med resultatet.
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Utnyttja radiatorretur till garage värme?

Inlägg av André »

Låter fint:)
Inte helt fel med värme i garaget;)

Garaget krävde säkert lite extra då du körde igång o det va bara några + där, Hur ser det ut nu?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Pysslaren
Fröträd
Inlägg: 80
Blev medlem: ons 14 maj, 2008 21:10
Ort: Uppsala

Re: Utnyttja radiatorretur till garage värme?

Inlägg av Pysslaren »

Jag har inte fått upp tempen i mer än 15 grader i garaget, allt beror på hur mycket huset kräver men jag är mer än nöjd med resultatet. Har dessutom monterat en termostat till fläkten ställd på 10 grader vilket räcker gott när man ändå inte är där och mekar, vrider på termostaten så stiger tempen ganska snabbt när man ska göra något där ute. (Får nog elda lite mer än jag först trodde) men å andra sidan har det varit ganska kallt ute med, tänker defenetivt inte stänga av värmen i garaget för att elda lite mindre.
Mycket nöjd :D
Vedolux 37 2st 750 l tankar var av den ena med 120 l vvb, laddomat 21-60, 300 l tryckexpansion, Vexve am20-w shuntautomatik, 5,5m stål-skorsten 168mm dia. Byggnad 1,5 plan 150m² + 35m² garage byggår -82.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Utnyttja radiatorretur till garage värme?

Inlägg av André »

Nä värme i garaget är inte fel :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar