Info Janfire NH

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Info Janfire NH

Inlägg av André »

Har varit på nolia igen för en kompis vart så sugen på den..

Den hade inte modulerande drift som bequem utan de fans 3 lägen som du kan välja mellan.. Dessa lägen går iof ställa så de ger 8-12-15 kW el 10-15-20 osv med andra ord exakt som janfire flex... Det enda som skilljer är att botten i brännarkoppen åker in i brännaren o skrapar bort slaggen som får göras manuellt på Janfire flex..
Blev lite fundersam om vv kapasiteten på pannan då jag undrade varför de bara gick att ställa tempen mellan start/stopp max 15 grader.. De va för att de skulle finnas vv till en dusch.. :? Start 70 o stopp 85 grader va normalt om man hade lägre temp än 70 grader skulle man va snabb i duschen om man inte ville frysa eftersom att de tog några minuter för brännaren att starta..

Enligt säljarna så fanns de ingen av pellets pannorna vare sej med slinga el plattvvx som klarade vvproduktionen för en dusch under 65 grader för att alla pannor har för liten vattenvolym.. Fick då inget svar hur de skulle gå om man hade ett bubbelbad på 2-300 liter... Så det verkar som att denna panna har lite klen vvproduktion som combifire... Skulle nog varit plattvvx på den el längre slinga typ 15 meter.. :roll:
Då jag sa att om tempen gick ställa mer än 15 grader start/stopp skulle brännaren funka kanon bra mot ack/soltank blev jag i de närmaste idiot förklarad.. Ingen har acktank till pellets o solfångare va åt h-vete för dyra för att tjäna igen mot pellets blev svaret.. Men efter lite diskutioner lät de lite annars.. Jag påpekade att det finns ju ved eldare som har acktank o vill köra både ved o pellets å då vore det bra om man kunde köra med iaf 35-40 graders start/stopp temp.. Så det kanske kommer längre fram.. :wink:

Men i övrigt ser det onekligen bekvämt ut med rengöringen av koppen o automatiska spaksotningen.. speciellt med tanke på priset ca 50000:-.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo automatiska spaksotningen kostar 4000:-
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Tack för inlägget André! Om JanFire-folket själva var så snabba med att förklara den lilla hysteresen (15 grader) med kraven från vv-produktionen så skall man nog ta varningsryktena om tveksam vv-kapacitet på allvar.

Det har talats om att den automatiska rengöringen på NH'n bara sker på botten av brännarkoppen, och att det kanske kommer att fastna sintringar på väggarna som inte tas bort av automatiken. Har du (André) några synpunkter på detta efter att ha sett brännaren igen?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Jag tror nog man ska passa sej om man behöver mycket vv..
11 meters vvslinga är inte så mycket om man tänker på att i acktank är det ofta dubbla 15 meters slingor... :roll:

Ang sintringen på sidorna i koppen, Där är det ingen automatisk rengöring utan de är bara botten.. Men jag tror inte att det ska behöva bli några problem eftersom att med den janfire flex som jag hade så blev det ingen sintring på sidorna utan bara på botten.. Men man vet ju aldrig..
Det spelar nog in vilken effekt man kör på, Kanske om man kör på 20 kW de kan bli sintring på sidorna då koppen går lite fullare..
På låg effekt är det ju nästan ingen pellets i koppen, Det är ju inte ofta en vanlig villa behöver mer än 12 kW i effekt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Jag har en panna med vattenslinga (Combifire),den har inte mycket till varmvatten.Men jag har kopplat varmvattenslingan till en separat VVB,med solslinga i botten,och solfångare på taket.Då finns hur mycket varmvatten som helst att tillgå.Jag värdesätter sotningsspaken oerhört mycket.Jag skulle även vilja ha det i brännaren.Såg att Green Enegy har en askningsspak,på motsvarande sätt.Annars verkar Janfires NH attraktiv.Hoppas bara att askningen av botten är tillräcklig.
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Sixten:

Hur har du kopplat varmvattnet? I serie med slingan i pannan så att du "förvärmer" vattnet med pellets? Elpatron i vv-beredaren för att hålla värmen? Märke och volym på beredaren?

Det låter som ett trevligt system, och som du märker så skulle jag bli glad för lite detaljer!

/Johan
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Jag köpte ett tappvarmvattensystem i paket från Uponor.Det var solfångare med alla slangar och anslutningar och en 300l VVB i rostfritt.Totalpris 20.000kr,sedan fick jag 5.000 i energibidrag.Det är visst ExoHeat som tagit över Uponor's solvärme numera.Jag ställde VVB'n intill pannan,och kopplade pannans varmvattenslinga till en plugg i toppen på VVB'n,och andra ändan på pannans slinga till en plugg straxt under mitten på VVB'n.Pannans solslinga och VVB'n funkar då som kommuniserande kärl.På vintern värmer pannan upp VVB'n,och övriga året så värmer solen upp VVB'n.Jag är mycket nöjd med arrangemanget.Det fina med Uponor's solvärme är att solfångarna är i plast,mycket lätta.Det är plastslangar istället för rör anslutna mellan solfångare och VVB.Enkelt att montera själv.
Johan L
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: fre 03 jun, 2005 14:29

Inlägg av Johan L »

Tack för informationen Sixten!

Hur sker cirkulationen av varmvattnet mellan pannans slinga och VVB'n? Självcirkulation? Stänger du av den kretsen under sommartid så att pannan får svalna när du kör på sol?

Jag antar att kallvattnet kopplas direkt in i VVB's botten och att du tar ut tappvarmvattnet i dess överdel(?)
Sixten
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 23:12

Inlägg av Sixten »

Det är självcirkulation,och jag stänger inte av någonting. :D
Skriv svar