Fråga kring askmängd i Ecotec A3

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

inkognito skrev:Ett tips till alla Ecotec A3 ägare, som jag har fått av min installatör( som jag dessutom har bra kontakt med) När ni har tillfälle, t.ex vid byte av slussvingar. Ta isär växellådan för kedjedrivningen och lägg i mer fett där i. Det kan vara väldigt lite fett i vissa av växellådorna, vilket leder till haveri så småningom och det är inte så billigt.
Jag vet hur dyrt kan bli. Har nyss bytt motor med växellåda, 2075:- kostade det (materialkostnad) då lagringen för motoraxeln inne i v-lådan glappade rejält. Vilket gjorde att motorn låste sig då och då med driftstopp som följd.

Man kanske skulle "riva isär" den nya växellådan och kontrollera hur mycket fett som finns där.

Någon som vet om det skall vara något speciellt fett eller fungerar vilket fett som helst? Kugghjulen består ju av lite olika material.
Senast redigerad av Roli den ons 01 dec, 2004 10:48, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Försök lägga i ett fett som klibbar mycket så att det inte bara sprättar av alla kuggar inne i växellådan. han som installerade min brännare sa att han brukar nu ta upp växellådan på alla brännare som han servar, och de han byter slussvingarna på. Det ska inte finnas nåt som rasar ut ur växellådan, utan det är bara lossa skruvarna och lyfta upp ena locket.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jo, jag vet hur det ser ut i växellådan. Har tittat i den gamla "trasiga" som jag tänker spara och ha som reservdel ifall något går sönder i den nya lådan.

Varför jag frågade om det skulle vara någon speciell fettyp är ju för att det är olika material på kuggarna och vissa fett som är bra för metall är inte bra för plast.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

Aha jag har ingen aning om hur det ser ut i lådan ens, men jag måste slita isär min vid tillfälle och smörja upp den. Så det är plastdrev däri eller? Det lät vekt=(
STBORJJO
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 29 nov, 2004 11:41

Inlägg av STBORJJO »

Lite frågor!!
Hur ofta anser ni att man bör tillkalla/göra service?
Byter ni slussvingar själva?
Borde inte tillverkaren upplysa om vilken typ av fett som växellådan bör ha. Är det rent allmänt för lite fett borde väl ansvaret ligga hos tillverkaren att åtgärda detta.
Vad skulle hända om man tog bort armen som skjuter på kuggringen, alltså köra med kuggringen helt stilla?





Ecotec A3 med CTC 265B sedan sommaren 04
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Om det är plast eller inte kanske jag skall låta vara osagt. Men samtliga drev är iallafall inte av metall, påminner lite om bakelit......

Metalldreven är dessutom av olika material.

Jag brukar byta mina slussvingar när det kommer fram rök "bakvägen" dvs där man fyller på pellets. Brukar bli med 1-2 års mellanrum ungefär. Är inne på min fjärde uppsättning slussvingar, varav de två senaste har jag bytt själv.

När det gäller fettupplysningen: Är det någon som har någon bra kontakt. Jag har skickat en del frågor direkt till Sahlins men det brukar ta en väldigt lång tid innan man får svar samt det svar man får brukar inte ge speciellt mycket.

Sist frågade jag om det var vanligt att lagringen till internskruvsmotorn börjar glappa och vad det eventuellt skulle kunna bero på samt om det fanns någon reservdel att köpa till det inre motorlagret.

Svaret från Sahlins: Byt motor.

Blev man ju klok på..............
Senast redigerad av Roli den fre 03 dec, 2004 09:18, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

inte gjort av dem

Inlägg av snillet »

Troligt är väl att det handlar om delar som tillverkas på annat håll än hos dem. Sånt brukar gå att luska fram med skjutmåttet å lite telefonsamtal e min erfarenhet 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: inte gjort av dem

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Troligt är väl att det handlar om delar som tillverkas på annat håll än hos dem. Sånt brukar gå att luska fram med skjutmåttet å lite telefonsamtal e min erfarenhet 8)
Visst går det, men skall man vara utan värme under den tiden det tar att få fram "rätt grejor"?

Så det fick bli en ny motor. Sedan får man ju se om man "orkar" jaga fram ett nytt lager. Dessutom är det inte säkert att det räcker med ett nytt lager eftersom även motoraxeln var skadad. Vilket kan bli än svårare att få tag på som reservdel. Lager OK men motoraxel med rotor näeee.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Lite förslag till fett.

Fett för till knutar/drivaxlar till bilar. Användes ju till att fylla knuten full med fett. Måste passa utmärkt till växellådan. Långtidssmörjande och finns på större mackar. Även mekonomen och biltema har detta specialfett. Kostar ca 50:-/tuben.

Alternativt fett som användes till utombordsmotorernas driv/vinkelväxlar. Där packar man ju in fullt med fett. Normalt dyrare än ovanstående, men ett alldeles utmärkt fett för växel/drivning.
inkognito
Fröträd
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 08 nov, 2004 09:49
Ort: Umeå/Hörnefors

Inlägg av inkognito »

MP de fetterna borde ju fungera ypperligt.
Det jobbiga när något går sönder, t.ex. pelletsbrännaren, pannan något i värmeanläggningen då sker det precis när det är som kallast =). Kan det vara Murphys lag även här? =)
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Fetter

Inlägg av snillet »

I utombordare används en olja VÄLDIGT lik vanlig växellådsolja av HD typ. Den kan va lite stygg mot plast vad jag har erfarit(skillnad på plaster förvisso).

Men Molybdenfettsulfidfett borde vara alldeles utmärkt. Det är just det man har till drivknutar på bilar. Dessutom använder man det till växellådor i radiostyrda fordon och där är ju både dreven och husen av plastmaterial.

Det var iaf det man använde i radiostyrda bilar / båtar när jag pysslade med det för styvt 10 år sedan...

Så Drivknutsfett är nog en vinnare.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
EcotecA3
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 27 okt, 2004 22:54

Inlägg av EcotecA3 »

Hej
Efter 6 tim avstängd brännare har jag fett med glöd i min aska med. Jag har labbat en del med switcharna och ställt ned matning på våren. Min fundering gäller den totala verkningsgraden som borde bli sämre då inte fläkthastigheten ändras överhuvudtaget. Med tanke på oljebrännare som fick sämre verkningsgrad om det blev för mycket luft så är frågan hur det egentligen blir nu med våra pelletsbrännare:? Hur som helst så var det nog mindre glöd ändå i våras.
Roger
Fröträd
Inlägg: 87
Blev medlem: tis 10 aug, 2004 16:48
Ort: Gefle

Sänkning av effekten påA3:an

Inlägg av Roger »

Hej

Har pratat med min återförsäljare om effektsänkning på brännarn och han säger att med en ny processor(skall heta 84 på slutet) kan man sänka matningen ytterligare. Den är dessutom stabilare än några av de äldre processorerna. Kostar ca. 700:-

Effekten kan sänkas, men det är egentligen så att man måste montera ett spjäll på fläkten för att kunna sänka effekten på ett bra sätt. En rökgasmätare för att mäta CO2, och O2 halten samt kolmonoxid är ett måste för att få rätt förbränningsförhållande.
Sänkt matning och sänkt fläkt=lägre effekt.

Med den nya modellen A4 så kan man justera effeken i PLC. det går även att koppla till en lambdasond för riktigt bra förbränning till den.

Mvh
Roger
Skriv svar