4000:- för shuntventilbyte

Skriv svar
_Rob_
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 15 jan, 2005 01:00
Ort: Onsala

4000:- för shuntventilbyte

Inlägg av _Rob_ »

I min CTC 171 har shunten fastnat i ett läge.

Det går inte att få loss den eftersom den har rostat fast då det vart ett tidigare läckage, och ingen har troligen rört shunten sedan.

Jag har försökt med 5-56 och diverse stålborstar m m men får tyvär inse fakta.

Jag har fått ett pris på ca 4000:- kr för byte av denna eftersom systemet måste tömmas på vatten.
Kan detta vara rimligt?

Någon med erfarenhet av CTC171 och byte av shuntventil...
----------------
BeQuem 15D i en CTC 171 från -80.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Är den nya shunten inräknad och vad kostar i så fall den? Hur många timmar har de räknat på att det ska ta och vad är timkostnaden?

Jag skulle definitivt inte lagt ner så mycket pengar på en panna som är 25 år gammal! Skaffa en panna som passar din Bequem istället. Varför inte testa en Thermia? :wink:
_Rob_
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 15 jan, 2005 01:00
Ort: Onsala

Inlägg av _Rob_ »

jo då,
Jag skall skaffa en Biomatic till min Bequem när min nuvarande panna lämnar in. Men det blir en investering på 40kkr som jag inte är beredd på att ta just nu.

Alternativen för mig är tyvärr att fixa shunten eller köra på som vanligt med den i ett läge.

Jag fick en uppskattning på ca 4-5 timmars arbete med tömning och installation. Ventilen är med i priset.
Timkostnad är 500:- och han skall återkomma med mer exakt pris på ventilen.

Någon möjlighet att byta ventil utan att tömma systemet (t ex frysa), och tjänar man isf något på det...
----------------
BeQuem 15D i en CTC 171 från -80.
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Om du vill spara pengar, varför tömmer du inte systemet själv?
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) kan inte ta 4-5 tim o byta en shuntventil är rörisen en sengångare?!
en shunt kostar inte sååå många hundra o 500/timmen är nog överkurs iallafall där jag bor,1500-2000kr inkl shunt är nog mer i sin ordning såvida det ej är en motorshunt med styrning.
MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

Min shunt fastnade förut och visst måste man tömma systemet om man inte har avstängningar för tillupp och retur ..har man avstängning så behöver man bara tömma pannan så pass att shunten ligger över vattennivån ..jo min shunt fastnade så jag skruvade loss den och plockade isär den gjorde rent den invändigt (mycket kalk "ingen rost i och med syrefattigt varm vatten") smorde in den invändigt med silicon fett från biltema avsedd för gummipackningar i bilars bromssystem och finns i kassan ..detta tipps fick jag av en rörmokare och min shunt funkar väldigt lätt nu ..totalt 1-2 timmars arbete för en amatör ..bra timmpenning ifall det skulle kosta 4000:- att få hjälp med
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

notti skrev:Min shunt fastnade förut och visst måste man tömma systemet om man inte har avstängningar för tillupp och retur ..
Om de nu ska bytas shunt o de inte finns avstängningar då borde rörisen fixa dit de för 4000:-.. :roll:
Shunten kostar ca 3-400:-..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
_Rob_
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 15 jan, 2005 01:00
Ort: Onsala

Inlägg av _Rob_ »

Ok, tack för all input!

Jag börjar förstå att 4kkr är ett ganska saftigt pris för detta byte.
Skall ta ett snack med rörisen innan han kommer ut.

Skönt att kunna bolla frågor och priser med folk på detta forum innan man beställer och betalar.
:)

//Robert
----------------
BeQuem 15D i en CTC 171 från -80.
Skriv svar