Otät sluss Biomatik+20 2009

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av André »

Bäst hade varit om du fått rentav låna rökgasinstrumentet så du fick kolla alla möjliga inställningar..
Ska installatören komma o göra justeringar så kan du ju väga upp dom effekter du vill använda o sedan se till att rökgasfläkten ger rätt undertryck..
När han justerar bör han låta pannan gå minst 5 min efter en ändring är gjord innan mätning, Gärna längre
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Doc »

Blir väl en dubbelpostning. Tog in ämnet redan i en annan tråd men det passar nog bättre här. Jag tycker fortfarande det är märkligt att slussen i originalutförande hos Bequemen är så otät att det går att blåsa luft igenom fallschakten. Som sagt Biolinen med liknande koncept är tvärtät. Även efter impellerbyte och tre ton pellets senare är ena sidan av impellerhuset inte blankpolerad som man borde kunna förvänta sig.
Är det någon annan här som har provat hur pass tät slussen är vid den "nya" Bequemen med gjutet aluminiumhus?
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Otät sluss Biomatik+20 2009

Inlägg av Doc »

Lyftar min gamla tråd. Någon som har något att tillföra? Pannan fungerar som den är, undrar ändå om det ska vara så. Någon som har provat på en nyare bequem brännare? Min senaste teori är att man vid tillverkningen inte slipad passningsytorna av brännarkroppen till rätt mått och att slusshuset blev därmed "för stort"
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Skriv svar