Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av Puckelsnook »

Sedan några veckor står en nyinstallerad Biomatic +20 i källaren. Har gott om varmvatten och det är varmt i kåken, men jag tycker det går åt våldsamma mängder pellets - 18 säckar på 11 dagar....

Gissar att den höga (?) förbrukningen beror på att vi inte har ställt in pannan som sig bör. Har tidigare tittat en del på olika forum och förstått att man behöver ställa in olika värden för matning och fläkt, samt lära sig justera "kurvor" för shuntstyrningen. Har försökt använda bruksanvisningen till stöd, men den är rent sagt kass...

Har en mängd frågor som jag hoppas få hjälp med, även en del smådumma, men den som inte frågar...
1. Hur gör jag mer exakt för att kalibrera brännaren?
2. Vilka inställningar på fläkt och matning rekommenderas? Har läst rekommendationer för Biomatic 20+, dvs. gamla pannan, kan man utan vidare använda de rekommendationerna för min nya variant?
3. Olika matarskruvar borde mata olika mycket pellets i brännaren beroende på vilken skruv man har, eller? Hur gör man då för att kalibrera inmatningen till pannan? Hur vet jag hur mycket min skruv matar?
4. Hur fungerar det med styrning av kurvor. Tror vi kör på kurva 1 just nu. Varför finns det flera kurvor? När ska man byta och när justerar man dem ... och framförallt hur gör man? Just nu har vi lite för varmt i kåken, 1-2 grader enligt mitt tycke.
5. Vilken förbrukning borde man kunna anta vara normal?
6. Har förstått att det är viktigt med rätt mängd luft i pannan för bra förbränning? Löses detta genom att justera fläktvärdet, eller finns det nåt "spjäll" eller liknande som man också behöver ha koll på?
7. Har fattat att det finns tre effektlägen, låg, mellan och hög. Nu kör pannan på nåt automatprogram och jag gissar att så ska vara, eller?
8. Hur jobbar inne- och utegivaren för att ge mig rätt temperatur? Borde det inte vara så att med koll på både temperatur inne och ute borde pannan kunna styra så att vi har det exakt så varmt i kåken som vi vill? Nu ligger innetemperaturen på 1-2 grader högre än de 21,5 C som pannan säger att vi ska ha. Borde det inte vara så att pannan känner av att "här är det lite för varmt" och därför inte eldar på ett tag, eller styr ut mindre vatten till radiatorerna? Så verkar ju fallet inte vara eftersom vi konstant har varmare i kåken.
9. Tittglaset har sotat igen. Hur gör jag rent det och hur får jag det att inte sota igen i framtiden? Är det ett tecken på att pannan går för "fet" dvs. med för mycket pellets?

Som sagt, är otroligt tacksam för alla svar jag kan få. Har sett en del info på olika ställen, men inget som jag känner tilltalar min låga skolning på området... Har en bra installatör som jag kan fråga en hel del om, men han är lite knepig att få tag i och källkritisk som man är vill man höra vad andra skolade har att säga i saken.

Här är mina förutsättningar i dagsläget:
120 m2 tegelkåk med lika stor källare i mellansverige. Byggd 1969. Både markplan och källaren används som boendeutrymme. Pannan säger att vi ska ha 21,5 C inomhus medan vi enligt innegivaren har 22,5-23,5 C i verkligheten. VV-temperaturen är inställd att ligga på 80 C. Vi är två vuxna och två ungar under tre år i hushållet med gissningsvis ganska nomal förbrukning av VV.
Brandur
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 03 nov, 2011 20:49

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av Brandur »

Hej
26kg per dygn är precis det min CTC ecoflex har dragit i snitt senaste 3,5 veckorna (snitttemp 1,7 grader). Dock har jag inte heller justerat min panna som återförsäljaren installerade den 1 november iår. Bara det blir lite kallare så skall jag be dom komma hem och justera in CO-halten.

Personligen tycker jag som dig att 26kg / dygn är lite väl mkt???

Bor i:
2-plansvilla på 150m2 + hel källare på 75 m2 som är uppvärmd till 17 grader. Huset är ett oisolerat timmerhus från år 1850 med tveksam vindsisolering (spån från år 1800 kallt?) Dock sitter det nya treglasfönster sedan 2 år tillbaka i hela huset.

Vi är 4 st i familjen......
P-sson
Fröträd
Inlägg: 77
Blev medlem: tis 09 jan, 2007 21:08
Ort: HJO

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av P-sson »

Ja tycker 22-28 kg/dyngn e normalt för äldre kåkar, e inne på 6-e året med pellets.
E utetemraturen runt nolan är förbrukningen högre en minus 2-5.
Bionet,BeQuem15, 0,5matarskruv,- 2006 .10m2 lesol byggsats, 95, datalog, 125+90 m2 tegel, 43 cm yttervägar -49, 3glas.
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av Puckelsnook »

Då har jag en fingervisning om vad som är rimlig förbrukning, men jag har förstått att det går att pilla lite så att man kan få förbränningen och matningen bättre inställd än från fabrik. Där av alla frågor, och några till... :D
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av Puckelsnook »

Har förstått att man kan kalibrera brännaren med en köksvåg genom att se hur mycket pellets som matas. Har dock inte förstått i detalj hur detta går till... Hur gör jag?
snokez
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: fre 01 dec, 2006 13:59
Ort: Västerhaninge/Karlstad
Kontakt:

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av snokez »

Det finns trådar som beskriver hur man mäter/justerar effekten specifikt under rubriken Thermia.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av Icecap »

Och sedan lite om förbrukningen: de 3 kallaste månader på året slukar 50-55% av hela årets pelletsförbrukning (här räknar jag att man eldar pellets året om).

Då jag började med pellets (2005-12-22) höll jag på att dö, det gick ju åt fruktansvärde med pellets och jag insåg att jag snabbt ville bli urinerat!!! Sedan kom det lite mindre allvarligt väder och det lugnade ner sig en hel del.

Under December månad 2011 (2011-12-01 00:00 till 2011-12-25 09:20) har jag i år förbrukat 57,5% av samma period förra år - så det är en lugn vinter på pelletsfronten, iaf. här.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av André »

1. För att kontrollera effekten på brännaren använder du hushållsvåg, Ta bort slangen från externskruven vid brännaren o fyll internförrådet i brännaren sedan tar du tid i 10 min samtidigt som du håller förrådet fullt genom att mata brännaren från vågen.. 10 kW 350 gram/10 min, 15 kW 520 gram o 20 kW 695 gram.
OBS fabriksvärdet ligger den på ca 22 kW
2. Fläktvärdet avgörs av vilken effekt brännaren är inställd på, Värden enligt ovan fläkt 26%,33% o 52%
Men då du har den nya pannan så har du även rökgasfläkt som ska ställas in så du får rätt undertryck i pannan, Bör ligga på 10-15 pa.. Doc har en tråd under Thermia nu där jag har på att han skrev 26% fläkt gav 11 pa undertryck.. OBS inte helt säker ja minns rätt så gå in där o kolla..
3. Kontrollera med vågen o justera under "effekt" genom att minska/öka matning till rätt värden nås.
4. Du kan byta kurva om det är för varmt/kallt inne, Kurvan bestämmer hur varmt vatten som behövs för att hålla rätt temp inne.. Man kan även "knäcka" kurvan om det är för varmt/kallt bara vid vissa temperaturer, Detta bör justeras in utan att ha innegivaren ansluten..
5. Normal förbrukning är svårt att säga då det beror på många faktorer, Men därimot kan du få en uppfattning om verkningsgraden om du kontrollerar elförbrukningen med o utan pellets.. Alltså köra el nån/några dagar o jämföra elförbrukningen med då du kör pellets.. Har varit ganska bra väder i höst för detta då utetempen varit ganska jämn, Bör även vara liknande vind då man kontrollerar..
Hos mej är förbrukningen lika med 0° o vind på 8-10 m/s som vid vindstilla o ca -13°
6. Inga spjäll utan man justerar fläkten på resp läge som används, Men en fördel att först justera in rätt effekt enligt punkt 1..
7. Vintertid är det bäst att köra på 2/3 lägen medans på sommaren köra med tankdiff o kallstart med 10 kW effekt inställt på effekt hög, Pannan går bara på läge hög med tankdiff som man kan ställa på t.ex 30°
Vinter tid med 10/15/20 kW klarar man sej alltid o hög kommer bara att gå in vid tappning av mycket vv
8. Helt riktigt så ska pannan bara shunta ut om det behövs värme men man måste justera in det först med rätt kurva med bara utegivaren ansluten först, I första hand styrs värmebehovet av utegivaren o jag undrar om de inte bara är överskottsvärme som innegivaren går in o stryper.. Har man en kurva som gör att de blir för varmt stryper den inte va jag förståt, Höjer inte om det är för kallt heller (iaf på den äldre styrningen) Hade det bara varit innegivare är det bara välja innetemp så blir det vad man valt..
9. Sotar pannan går den fet o behöver mer fläkt alt mindre matning, Används flera lägen så är det förmodligen dom lägsta effekterna som den går fet på
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av Puckelsnook »

1. För att kontrollera effekten på brännaren använder du hushållsvåg ... 10 kW 350 gram/10 min, 15 kW 520 gram o 20 kW 695 gram. OBS fabriksvärdet ligger den på ca 22 kW
Men kan jag inte lita på det som står i displayen om vilken effekt som brännaren går på? Är inte brännaren skapligt kalibrerad från fabrik? Med fabriksvärde, menar du att det som ska vara 20 kW egentligen är 22 kW?
2. Fläktvärdet avgörs av vilken effekt brännaren är inställd på, Värden enligt ovan fläkt 26%,33% o 52% Men då du har den nya pannan så har du även rökgasfläkt som ska ställas in så du får rätt undertryck i pannan, Bör ligga på 10-15 pa.. Doc har en tråd under Thermia nu där jag har på att han skrev 26% fläkt gav 11 pa undertryck.. OBS inte helt säker ja minns rätt så gå in där o kolla..
Tack! Får kolla...
3. Kontrollera med vågen o justera under "effekt" genom att minska/öka matning till rätt värden nås.
Okej, men hur gör jag för att få fram matningsfaktorn på skruven? Har ingen manuell matarknapp på skruven, så jag behöver in i pannans menyer för att få skruven att mata manuellt. Var gör jag det?
4. Du kan byta kurva om det är för varmt/kallt inne, Kurvan bestämmer hur varmt vatten som behövs för att hålla rätt temp inne.. Man kan även "knäcka" kurvan om det är för varmt/kallt bara vid vissa temperaturer, Detta bör justeras in utan att ha innegivaren ansluten..
Varför ska innegivaren vara utkopplad när man justerar kurvan? Gissar jag rätt att man behöver byta kurva om man konstant har det för varmt eller kallt. Om man däremot som vi har det ibland för varmt och ibland för kallt är man förmodligen på rätt kurva, men den behöver justeras. Galet eller skapligt resonemang?
7. Vintertid är det bäst att köra på 2/3 lägen medans på sommaren köra med tankdiff o kallstart med 10 kW effekt inställt på effekt hög, Pannan går bara på läge hög med tankdiff som man kan ställa på t.ex 30°
Vinter tid med 10/15/20 kW klarar man sej alltid o hög kommer bara att gå in vid tappning av mycket vv
Vet inte om jag fattar vad du menar... Betyder "bäst att köra på¨2/3 lägen" att det är bäst att köra på mellanläget eller på ett läge där man bara använder mellan och hög effekt (inte låg)? Betyder det att automatprogrammet jag har nu inte är det optimala? Vad är tankdiff? Förstår jag rätt att man på sommaren ställer in så att pannan går in och värmer vattnet bara när det når en viss temperatur, och att man då ställer brännaren på 10 kW, men att den ska värma vattnet så snabbt som möjligt för att undvika långa brinntider?
9. Sotar pannan går den fet o behöver mer fläkt alt mindre matning, Används flera lägen så är det förmodligen dom lägsta effekterna som den går fet på
Får se om det blir bättre efter lite justering, men hur gör jag rent siktglaset? Går det att skruva bort?

Får avsluta med ett stort tack till André :D och till övriga som hjälpt till med svar hitintills?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av André »

Nä man kan inte lita på fabrikisinställningarna, Ej heller på justering gjord av installatör beroende på att pelletskvaliten kan skilja rätt mycket så efter byte av pellets är det inte säkert det stämmer längre..
Fabriksvärdena är bara en grov justering o har själv inte sett nån panna/brännare som varit rätt från fabrik.
Ang effekten så beror de på att dom anger uteffekt 20 kW men jag brukar inte justera på mer än 20 kW inmatad effekt, 22 kW in = drygt 20 kW ut..

Nu står det lite still men har på att det är under effektmenyn o test utgångar som du kan köra externskruven manuellet för att få fram matningsfaktorn, Annars går det bra att ta sladden från perkulatorn/våffeljärnet o köra 10 min o väga upp..
Men det är inte de du ska göra för att ändra effekten på själva brännaren, Det gör du under effektmenyn där finns justeringarna för matning/fläkt i hög/låg o min läget..

Helt rätt tänkt med kurvorna, Är det bara ibland det är för varmt/kallt så går man in o knäcker kurvan vid dom utetemperaturer som innetempen inte stämmer.. Alla termostater i huset ska vara på max då du gör detta sen kan du måsta strypa på radiatorerna om det blir för varmt i nått rum.. Antingen att det görs på justerratten bakom termostaten eller på returkopplet.. Men det är en senare fråga ;)

'Svarade slarvigt ang effektlägena :oops:
På vintern är det bäst att köra på underhållsglöd o flera effektlägen medans på sommaren köra kallstart o tankdiff med brännaren på 10 kW i läge hög då det bara är det läget som är aktiverat då man kör kallstart.
Kör man på t.ex kallstart o 20 kW på brännaren med tankdiff på 30° (brännaren startar då pannan är te.x 50° o går till 80°) kan eftervärmen från brännaren göra att panntempen stiger så mycket att överhettningsskyddet löser ut därav lägre effekt..

Siktglaset ska gå skruva bort (kan ju inte ha ändrat de på dom nya) sen kan du bara ta vatten/spotta på glaset o torka med papper..

Bara fråga vidare om du undrar över nått;)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Puckelsnook
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 18 sep, 2011 21:45
Ort: Norduppland

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av Puckelsnook »

Tacktacktack... Ska läsa igenom ordentligt efter middag med min för stunden väldigt glittiga sambo, men tack i förväg!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hur ställer jag in en Biomatic +20 ordentligt?

Inlägg av André »

Va tvungen att gå in o läsa på lite om biomatic +20 :wink:
Du kan tydligen gå in o ändra värdet för innetempen på innegivaren via "calib.room" om du har innegivaren som visar innetemp mm annars om det är std innegivare går man in o ändrar rumsfaktor..
Undertrycket i eldstaden ska vara 8-15 pa, Bör rimligen vara det högre värdet man väljer på låg effekt för undertrycket kommer bli mindre kan jag tycka då brännaren ökar fläkten på högre effekt..
Skulle varit en undertrycksmätare i pannan som justerat denna fläkt automatiskt.. :?

Såg även att det är samma sak nu som tidigare med samma inställningar på max o medeleffekt vilket gör att den går endast på 20 kW på båda lägena med fabriksinställningar..

Står i drift o skötsel http://www.ariterm.se/index.php?art_id= ... atic&red=1
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar