Bulkförråd

Skriv svar
jho687b
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 07:50

Bulkförråd

Inlägg av jho687b »

Hej,

Jag tänker bygga ett 6-7 m2 stort bulkförråd i en källare. Jag har förstått att jag behöver en fuktisoleringsmatta, typ platon, mot betongväggar och golv. Behöver jag sen sätta något trä utanpå denna? I så fall är det ok med billig masonit eller bör jag ha plywood? Behöver jag sätta något i det putsade taket (som blir tak i förrådet)?

Mvh/Ola
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Golvspånskiva från byggmax går oxå bra...
Reglarna går att fuktskydda med tjärpapp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jho687b
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 07:50

Inlägg av jho687b »

Jag tänkte sätta skivorna direkt mot betongväggar och golv, då med platon el tjärpapp emellan, men utan att regla upp. Blir det för fuktigt eller funkar det?
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Platon skall nog funka. hur ser väggarna ut idag? flagnar färgen mm.
Tjärpappen kan ju inte ventilera utrymmet mellan skiva / vägg.
Detta var ju ett lite anorlunda sätt att bygga bulk förråd på :? eller.
normalt så reglar man ju ett skellet som man sedan klär med skivor invändigt ju. men alla ideer e ju bra utom dom dåliga.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
jho687b
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 07:50

Inlägg av jho687b »

Jag har fått tipset av två oberoende brännareinstallatörer och okunnig som jag själv är, nappar man lätt på idéer!
Utrymmet känns torrt idag och jag ser ingen färgflagning alls.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Ok.. Det kan ju funka men rådet brukar va som Patrik skrev regla o göra ett rum i rummet...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jho687b
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 07:50

Inlägg av jho687b »

Har du nån aning om varför rådet är sådant? Och varför skulle det inte räcka med bara en platonmatta och inget trämaterial ovanpå...?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Du ska bara ha platonmatta o inga skivor på väggar o golv??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jho687b
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 17 aug, 2005 07:50

Inlägg av jho687b »

Ja, varför inte?! Jag håller ju fukten borta och stödet har jag i betongväggarna...?
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Ja bara Platon matta är ju inte fel om det är en BOMB du tillverkar. :!:
plastmattan (PLATON) kommer antagligen att bli väldigt statisk. tror inte ens chauffören kommer lossa i ett sådant förråd.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Re: Bulkförråd

Inlägg av notti »

jho687b skrev:Hej,

Jag tänker bygga ett 6-7 m2 stort bulkförråd i en källare. Jag har förstått att jag behöver en fuktisoleringsmatta, typ platon, mot betongväggar och golv. Behöver jag sen sätta något trä utanpå denna? I så fall är det ok med billig masonit eller bör jag ha plywood? Behöver jag sätta något i det putsade taket (som blir tak i förrådet)?

Mvh/Ola
Byggplyfa är inte så dyrt på Byggmax och om jag skulle bygga föråd idag så skulle jag bygga ett föråd som micke här på forumet har ritning på ..ett med upptippbara sidoväggar
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Patrik skrev:Ja bara Platon matta är ju inte fel om det är en BOMB du tillverkar. :!:
plastmattan (PLATON) kommer antagligen att bli väldigt statisk. tror inte ens chauffören kommer lossa i ett sådant förråd.
Under mina 7 år med pelletsdrift så har jag då aldrig träffat på någon chaufför som vill titta på pelletsförrådet innan han kopplar dit sin slang och fyller.

Om man har en ränna i förrådet så kommer ju inte pelletsen att "beröra" platonen speciellt mycket när den har hög inblåsningshastighet. Men det är kanske säkrast att INTE använda plastmaterial, vilka kan ge upphov till statiskt elektricitet i sitt förråd.

Själv har jag en yttervägg av putsad leca som ena långsida i mitt förråd och har då inte märkt några fukt problem. I botten har jag golvspånskiva på betongplattan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
notti
Pannrumsnisse!
Inlägg: 702
Blev medlem: sön 10 okt, 2004 22:33

Inlägg av notti »

ps: även rännan blir statisk om den inte jordas ..alla fall här hemma ..jag jordade min ränna med kabel till skruvmotorn
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar