Ovanligt mycket sintring?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
strizze
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 10:44

Ovanligt mycket sintring?

Inlägg av strizze »

Hej på er alla pelletsfantaster..!

Jag är ny i pelletsbranschen, men har varit flitig läsare av trådarna här på forumet.


Har nu gjort första "ordentliga" rengöringen av brännarkoppen efter ca 1ton Neovapellets.
Då såg den ut så här.
Bild

Tar med en bild på askan också

Bild

CTC Ecoflex

Hög matning 68%
Hög fläkt 40%
Låg matning 38%
Låg fläkt 23%


Bör jag sänka fläkten något för att bli av med sintringen eller är detta normal? Undrar en novis inom pelletseldning...

Mvh
Johan
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Re: Ovanligt mycket sintring?

Inlägg av Brynäs »

Pröva att sänka fläkt till 33-34% på hög så kör o kolla igen efter några dagar.
Vet ej vad du har för panna eller brännare men gissar att det är en Bequem 20 D.
Sintring kan förekomma beroende vad för slags pellets man har och hur mycket skräp är blandat i pelletsen.
Har kört Neova tidigare och upplevde att den ville sintra mer men som sagt det är vad jag tyckte med min brännare.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
strizze
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 10:44

Re: Ovanligt mycket sintring?

Inlägg av strizze »

Det är en CTC Bio 20 efter vad jag kunde läsa på den. Jag provar 33% nu ett tag då så får vi se vart det tar vägen. Används det höga läget mycket förresten? Har läst i nån tråd att det är lågläget som används mest...?

Tack för hjälpen!

Johan
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ovanligt mycket sintring?

Inlägg av André »

Ja det verkar som den gått med mycket luftöverskott..

Kontrollera vilken effekt den verkligen är på genom att mata brännaren från en hushålls våg i båda effektlägena..
350 gram/10 min i läge låg (10 kW) med 26% fläkt (brukar bli svårt att få den att gå bra på mindre effekt)
520 gram/10 min i läge hög (15 kW) med fläkt 33%..

Men det är olika som sagt mellan pellets hur mycket sintring man får oxå men du bör inte få sådär efter 1 ton
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar