Pellets Stora Enso

maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Håller på och försöker justera stora enso pellets men den vill sig inte. Startdosen ligger på 3.5 dl. Vad ska jag göra? Jag ser att Några pellets tänds men den vill inte. höjer jag startdosen? eller ska jag öka tilluften på fläkten?
Hjälp!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Tjäna!
Som jag skrev tidigare så har jag försök justera matningsdos med stora enso pellets till 3.5 dl. trots flera försök ville sig inte, till slut sänkte ännu mera till ca. 3,2 dl. Nu har brännaren startat men det är ändå fråga om den klarar att starta om igen. Det märkliga är att med den gamla pellets blir det inga som helst problem.
Jag funderar fortfarande om inte är nåt fel med den leveransen som jag fick. Jag har kontaktat Stora Enso och fick till svar följande:

Hej!

Tråkigt att det har strulat för dig.
Det som hänt är förmodligen att du fått en leverans av pellets som har ett högre energivärde
per volymenhet än tidigare. Eftersom skruven mater en volym pellets så hinner inte brännaren med riktigt.

Man kan prova med att minska matningen och/eller öka tilluften något.

Som sagt, jag får se om den inställning som jag gjorde ikväll är tillräcklig annars får jag ta det med stora enso.
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av skalman65 »

Kan du inte blanda din gamla pellets som du har kvar med den nya från Stora Enso.

Får du du det bara att tända så bör det brinna.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Precis vad jag har tänkt, jag fundera att blanda 3 säckar gammal pellets mot en Stora enso. Det kan funka. Jag kommer att vänta på Stora Enso svar, har nämligen skickat ett mail till.
Får se vad det blir!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag var mycket betänksam innan jag beställde av SE. Många här gav mig rådet att köpa SE, så jag tänkte det är bara att prova. Jag har haft många problem med tändningen under åren som gått, men felet har alltid varit inställningar i brännaren framförallt fläkthastigheten i uppstartfasen som har varit känslig. Även rosterplåten och luftstyrningen från värmeelementet har starkt påverkat uppstarten. Jag har tre rosterplåtar, som jag växlar mellan vid uraskningen, så jag slipper göra rent dem då. Spänner sedan två och två på en bit träregel och kör dem rena med en roterande stålborste i vinkelslipen och då blir de som polerad metal. Lägger man plåtarna sida vid sida och tittar på ev formfelen, så ser man inget men i brännaren så uppför de sig olika. Körde med Derome innan och det är ju en av de dyraste på marknaden. Innan dess var det Laxå som var en katastrof! SE är bättre och dessutom en av de billigaste. Och skall man se det krast så är det ju kostnaderna man jagar, då man sysslar med pellets och inte lutar sig tillbaka och kör elvärme. SE har nästan ingen spån, luktar inte och är ganska kort och blank vilket gör att den går tyst genom skruvarna. Jag kör med bulk. Förbränningen är perfekt med en fin aska (0,44 % aska då jag kollade) och ingen sot eller slagg på rosterplåten. Beställningen via nätet och den kostnadsfria aviseringen ( brukar kosta en hundring) fungerade perfekt. Leveransen kom innom några dagar, vilket är viktigt med små förråd och kallt ute. Hoppas det håller i sig vid nästa beställning!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Borde jag höja lågeffekten på fläkten?
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Taxen »

Jag kör bara med hög effekt.Har tagit bort byglingen som sitter på kortets högra sida.En liten vit kloss som sammanbinder två stift.Lättare att köra med bara en fart.
Har du en multimeter så du kan mäta Volt på fläkten?Du får beskriva mer vad som händer när brännaren skall till att starta.Om röret är tomt så brukar jag lägga in en näve pellets långt in mot gaveln,så att det finns nåt att tända på.Svårt att veta hur långt pelletsen rullar in vid startdosen annars.Sen till nästa start så behövs inte det.Om vi skall kunna hjälpa dig så får du bekräfta att du gör som vi föreslår och att du har tagit till dig av föreslagna trådar.Om inte så blir det bara hjälp för stunden från föregående inlägg och då är det svårt att komma vidare i justeringar.
Som sagts så måste du få igång brännaren så att resten av justeringarna kan fortsätta.
Om du skulle prova en annan startmetod med att du lägger in 3 dl pellets för hand och sen häll lite tändvätska på pelletsen som ligger i röret. OBS!ingen glöd när du häller på den!! Slå på brytaren och drag ur kabeln från skruven.Då skall tändspiralen börja glöda och sen skall fläkten börja snurra för att få fyr på pelletsen.När du hör att det tänds så sätter du tillbaka kontakten till skruven.Då borde den rulla igång.
Det är först efter detta som det kan bli dags att mäta och justera.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Tack. Jag tar lite bilder idag när jag kommer från jobbet så ser ni vad för anläggning jag har. Då är det enklare för er att hjälpa mig!
Tills ikväll!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Här är bilder som jag lovade. Hoppas att det hjälper att förstå bättre.

http://i39.tinypic.com/121shvq.jpg
http://i40.tinypic.com/1zy8ntd.jpg

http://i40.tinypic.com/zv7mn8.jpg
http://i40.tinypic.com/2j4ammh.jpg
De här flisar har jag hittat på stora enso pellets,jag hittat andra men inte tagit bildr på de! längden på den pellets gör väl inget?
http://i43.tinypic.com/34hdnbm.jpg
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

har fått igång brännaren idag kl. 17:45 i eftermiddag. Det jag har gjort är att sänka startdosen till strax under 3dl, enligt det mått som jag har använt, dessutom ökade jag fläktens effekt lite, på bilden på styrenheten är det knappen markerat med siffran 6 Låg.
Jag får hoppas på att allt är som det ska vara. Kommer att mäta effekten så fort jag får lite tid, nu vill jag vila mig några dagar från pannrummet. Vad tycker ni om bilden med de små träbitar som jag hittat på stora enso pellets?
Kommer även skicka bilden till de:

Ha det gott! :lol:
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Taxen »

Tänk vad bilder kan säga mycket :wink: Det är alltså en PellX-Gordic du har.
Lägger in en manual så att det går att kolla.Heter väl Effecta nu :roll:
http://www.pmsmide.se/doc/Effecta%20pellx.lag.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Lyckan var kortvarig :evil: Den tände inte på, jag ser att några pellets blir halvbrända men på nåt sätt så klarar den inte att fortsätta att brinna :evil:
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Taxen »

Kan du göra en koll med att öppna pannluckan så att du får ut brännaren utanför pannan?
Har du nån brytare vid luckan,så får du spärra den.Det jag är ute efter är att du skall kolla att tändspiralen verkligen glöder ordentligt.
Ta bort kabeln till skruven,så den inte matar nån pellets.Behövs inte nu.
Slå på knappen och låt den vilja starta.Den kommer först vilja mata startdos,så det dröjer en liten stund innan spiralen skall börja glöda och fläkten börjar snurra.Eftersom den inte får nån pellets,så kommer den att stanna efter en stund då det inte visas nån låga för fotocellen.Vill du lura brännare så lys med en ficklampa in i röret.Då fortsätter den att blåsa med fläkten och spiralen skall slockna.
Du kan ju ha en sotig/trasig fotocell också.
Prova detta enkla först så får vi se vad som kan vara fel.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Tack Taxen, men nu orka jag inte för ikväll. Nya tag imorgon :cry:
gick ner till 200 gr nu, får se om det starta med det.
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Tändspiralen glöder ordentligt, med fotocell menar de väl flamvakten? den har jag bytt.
Inatt innan jag gick och lade det mig så vägde jag 250 gr och startade brännaren, den gick igång vet jag för elementet på sovrummet blev rejält varmt, jag antar att den gick igång en gång till igen under natten, detta vet jag då jag ser mängd pellets i förrådet. Har gjort samma procedur igen. Jag tror att det måste vara mängd startdosen som felat, varför? för med den gamla pellets "Rindi" går igång och det blir inga drifstopp.
Jag har bestämt mig för att väga gr i ställe för dl, vi får väl se om det blir skillnad!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Skriv svar