Pellets Stora Enso

maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Är det nån där ute som eldar med Stora Enso pellets. Jag har haft jättemycket problem det.
Den vägrar tända!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
J:son
Fröträd
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 12 dec, 2004 16:42
Ort: Dalarna

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av J:son »

Hej Maury.
Är du säker på att det är vilken pellets du använder som är problemet? Du tycks ha haft en hel del problem tidigare här i dec. Kanske är det din brännare igen?
Du måste beskriva lite närmare vilka problem du har, samt vilken brännare mm mm. så kommer du att få hjälp.
Om du läser här ofta kommer du att upptäcka att det är mycket vanligt att tro att det beror på vilken pellets du använder, när du har problem. Vi är många som t.ex. använder Stora Enso, sen flera år tillbaka, som inte har något problem alls med dem. Snarare är vi glada över att behöva betala mindre än många andra. Men det finns många pelletssorter som är helt OK bara man ställer in sin pelletsbrännare efter decitet mm.
Hör av dig igen med lite utförligare info om dina problem.
nn
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

sedan jag köpte stora enso började brännaren att bete sig underligt. Den startade ibland och ibland inte. Under december månad hade jag flera stopp under dagen och fick råd och tips här på forumet. Jag ställde in startdosen och gick igenom kablaget, flamvakt mm. Efter att jag startade med den nya justeringar för startdosen ville inte den heller, men när jag gav upp och körde för sista gången då startar den!
Igår innan jag åkte till jobbet gick ner till pannrummet och tyckte att fläkten gick fel, den lät konstig, som om den gick för hårt, och surrade jättemycket. När jag kom hem så hade brännaren stannat och fläkten gick inte igång längre, som tur var har min granne gått till fjärrvärme för 3 veckor sedan och han hade en pellx som är lite äldre än min, gick över till honom och plockade fläkten som såg precis som min förutom att den saknade hålet där t-element kabel går igenom, borrade ett hål och satte ihop allt igen, startade brännaren och processen började, tyvärr så ville den inte ändå :evil: Trött på att allt, stängde jag av brännaren och bestämde mig för att ringa de som installerade brännaren och pannan, går upp på morgon och försöker ännu en gång med att starta den, medan brännaren kör, så går jag och dricker min kaffe och ringer installatören, han menar då att flera har haft problem stora enso pellets, jag bor i Kinna i marks kommun, han råder mig att byta t-element till den kraftigare och kommer överens om att jag hämtar en hos honom, när jag går ner till pannan innan jag drar till jobbet för att kolla om den startade så var den igång :?:
Har varit hos gubbarna och hämtat t-element, han menar fortfarande att den pellets är inte bra. Jag får kolla om brännaren är igång då jag kommer hem och se vad nästa steg blir.
Hur mycket ska man vrida på inställningsknappen för startdosen? antar att det får vara minimala vridningar eller hur?
Tack för hjälpen!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av lange02 »

Hej maury
Akta så du inte fastnar i någon installatörs uppgraderingsfälla. Kan bli hur dyrt som helst.
Ett kraftigare tändelement kostar här 1995.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/30-t ... -px2x.html

Sätt ut Pellx på blocket och köp en vanlig brännare med brännskål så sköter du eldning och inställnigar själv. Installationshjälp har du online 24/7 här på forumet.

Det är nog pelletsens fel att du har en dålig brännare.

En kompis i närheten köpte ett hus med TB Mini brännare. Vände sig till installatörn i byn då han inte kunde något själv om pellets. Nja sa installatörn, jag kan inte din brännare, köp en Pellx av mig så ska jag ordna så allt fungerar.
Han köpte en begagnad Pellx för 7000 av installatörn och betalade 3000 för installation, uppgradering av pellx och rökgasinställning. Nu har han problem med missade tändningar och tjuvstopp och är 10000 fattigare för ingenting.
Det här är Vilda Västern så ta tag i sakerna själv är mitt tips.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

just nu håller jag på att tömma förrådet från enso pellets och ska testa med den gamla sortens pellets, får vi se vad det blir!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av skalman65 »

Om du har problem med missade tändningar, kan det bero på dragbegränsaren, vet inte om du har en sådan installerad de allra flesta här på forumet är överens om att det är där man skall börja om man har problem.

Här kan du finna info om detta:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=11088

Skulle du ha en se till att den inte är underdimensionerad till din anläggning.


Hade själv stora problem första vintern, men efter att jag installerade dragbegränsaren så har problemen minskat .
Denna vinter så har jag inte haft ett enda brännarstopp, (förutom soppatorsk :oops: )
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
wepe
Pannrumsnisse!
Inlägg: 797
Blev medlem: tis 21 mar, 2006 20:45
Ort: Utanför Jönköping

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av wepe »

Har testat med denna pellets med olika anläggningar, har väldigt svårt att tro det är pelletsen som orsakar strul? Tvärtom tycker jag, verkar vara bra pellets. Visst kan väl kvalitén skilja sig, men tycker
nog det verkar långsökt. Har flera som jag känner med olika brännare som kör med denna pellets som
är nöjda. Bara min åsikt om det hela

wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av ronald »

maury skrev:sedan jag köpte stora enso började brännaren att bete sig underligt. Den startade ibland och ibland inte. men när jag gav upp och körde för sista gången då startar den!
när jag går ner till pannan innan jag drar till jobbet för att kolla om den startade så var den igång :?:

Hur mycket ska man vrida på inställningsknappen för startdosen? antar att det får vara minimala vridningar eller hur?
Tack för hjälpen!
Har du senaste processorn så är den inte så känslig på poten.. :wink:
Sen om det nu är en måndags sändning av pelle du fått med mycket spån?Och låt säga att du lagt dig på en startdos på nästan 3 dl och och skruven bara lägger ändå en startdos på 2-2.5 mycket spån så då blir det ju svårare att tända såklart och kanske nästföljande doser i uppstarts´fasen ger spån så då blir det ju en misslyckad start...Sen så kan det ju vara tvärtom den ger din inställda dos på 3 dl och och nästfölj blir pelle osv..Lyckad start..denna ggr...osv
Så prova mät upp 3.5 dl så ligger du bättre i marginalen

Sen kan det ju vara nåt annat som strular för dig...men prova det först..Och stanna gärna kvar och följ en hel förbränningsprocess så hör du hur det matar på i pellesystemet... iaf fram en bit in i driftsfas :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Icecap »

Jag har testat en del olika pellets och den enda som har tagit lite längre tid på sig att fatta eld var Vestmarka (Norsk Brunpellets) som ju är så förbenat hård.

SE har jag kört en hel del med och den är alldeles utmärkt, nästan lite lättare att få eld på än "vanlig" pellets då den inte är så himla hård.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Jag har dragbegränsare och den ligger på 10. Jag har aldrig haft så stora problem med min brännare, jag kan konstatera att det inte bör vara pelletsen som är problemet, jag körde den gamla sortens igår tre gånger och den vägrade ändå. På stora enso har jag faktiskt hittat 2 stora flisar, den ene var 40*20 mm och den andra är 20*10.
På min brännare så har jag ingen kona utom en fyrkantig plåt som träs i t-elementet, på varje ände är den kapad med en viss vinkel, jag började inatt fundera om jag inte hade satt fel på t-element och dess "klädning", det första jag gjorde imorse var ju att gå ner till panna och ändra lite på t-element och plåten, alltså flyttade ut T-element lite längre ut och plåten vände jag på, nu är brännaren igång, får se om det var detta som strulat. :lol:
Ha en bra helg!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av Icecap »

Hmmm... Jag har för vana att ta kort på saker jag plockar isär första gången, just för att kunde komma ihåg hur det var de skulle sitta ihop sedan.

Lite sent för dig men det kan vara en idé till en annan gång. Nu hoppas jag bara att det blev rätt för dig och att den fungerar utan strul.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Jag brukar tar bilder då jag mekar med bilen. Varför gjorde jag inte det eller har inte gjort det med brännaren :?:
Jag var nere då processen skulle börja,tända, den tände mjuk och fin :lol:
Det verkar som det har löst sig.
Ha det gott!
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Uff va jobbigt, brännaren har stannat igen. Jag slängde först en påse med den gamla pelletsen och när den startade flera gånger utan problem efter justeringen så slängde jag en påse med stora enso, nu är det bara den som finns i behållaren och den startar inte :cry:
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Jag ser att några pellets blir tända men det verkar som brännaren inte orkar, ska jag öka startdos? den ligger just nu på 3,5 deciliter. :?:
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
maury
Fröträd
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 27 nov, 2011 14:16

Re: Pellets Stora Enso

Inlägg av maury »

Jag ska slänga en påse gammal pellets igen och se om det funkar med det, men först måste jag ta ut stora enso pellets från förrådet! :cry:
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Skriv svar