Självtömmande bulkförråd Ver.2

Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av CPMS »

Förstår inte frågan men är det detta du undrar över?http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=452
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av thomasx »

Klart att kubik är ett mått, eller ja, kubikmeter, då ;)

Ca 0,7 ton per kubikmeter har jag för mig gäller för pellets.

Så mitt förråd på 9 kubik rymmer 6,3 ton.
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av thomasx »

rod02 skrev:Vad skiljer ton och M2?

Snälla inget om att kubik inte är ett mått...
Eller ja, om jag missförstod frågan.

Det som skiljer ton och kubikmeter är att ton är vikt och kubikmeter är volym.

700 kg = 0,7 ton pellets = 1 kubikmeter = 1000 liter

;)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Roli »

thomasx skrev:Funkar det att fylla till nivå över rännan?
Det är lite svårt att styra om det inte skall fylls över rännan. Bulkbilen blåser ju "bara" på och har man då ränna så far pelletsen oftast så långt in i förrådet som det går och bygger upp en hög och när pelletshögen blir tillräckligt hög så "krockar" den inblåsta pelletsen med den istället för den duk, matta, dyna eller vad man nu har som pelletsstopp längst in i förrådet. När sedan pelletshögen fylls på och förflyttar sig mot rännan så blir det en koncentrerad punkt som pelletsen träffar när den följer rännan in mot rännslutet.

Har själv varit inne på att "platta" till rännan så att den inte är så djup så att pelletsen kan "spilla" över lite längs kanterna på väg in mot förrådsänden, eller tom kanske sätta en plan plåt som leder in pelletsen men även tillåter den att "spilla" längs sidorna. Men just nu har jag inte kommit till skott att prova då jag kör säckad pellets eftersom lagringen av min skruvs mittpunkt ännu inte är löst/åtgärdad.... Men det skall bli vilket år som helst eftersom jag börjar tröttna på att bära säck :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Roli »

rod02 skrev:Vad skiljer ton och M2?
Ton är en viktenhet och M2 är en fastighetsmäklare i göteborgstrakten :wink: :wink: :wink:

Eller det var kanske inte det du menade :wink:

m² är annars en ytenhet medans m³ är beteckningen för volym/kubikmeter 8)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Honda »

thomasx:
Funkar det att fylla till nivå över rännan?
Javisst, jag fyller alltid ända upp till taket och då är en bra bit av rännan förstås begravd. Se sista bilden här: viewtopic.php?f=20&t=15881. Jag har inte märkt av någon krossning, de studsar snällt ut ur rännan då den blir full. En grundare ränna skulle kanske vara bättre om man ska optimera, och upphängningen med spikband ger säkert några extra spånor men inget som är något problem. Funderar på att slitsa upp en bit gummislang och trä över spikbanden, bara för... tja.. man blir ju aldrig helt färdig...

..Roli hann före, men jag postar väl det ändå...
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Roli »

Ja, precis, jag svarade aldrig på frågan. Det är precis som Honda skriver, det fungerar att fylla över rännan och ger dessutom en större förrådsvolym om man fyller över.
Men det "kan" ge en viss grad av krossad pellets, observera jag skriver kan ge eftersom jag inte vet hur pellets kvaliteten hade varit om den inte krockat med varandra. En viss mängd finmaterial fungerar i mitt system men det är inte brännaren som "bråkar" om det blir för mycket finmaterial utan det är mitt vakuumsystem som kräver täta rengöringar av filtret i sugaren. Filtret är för mig en indikering på hur fin pellets jag fått och hur den har blivit behandlad på vägen fram till och in i mitt bulkförråd.

Som sämst har jag rengjort filtret varannan dag och som bäst 7-8 månader efter fyllning och senaste rengörning.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag har en 3m lång ränna och även jag kan fylla ca 0.5 meter ovanför rännan mot bortre väggen. Det har fungerat varje gång sedan jag byggde bulk för 3 år sedan. Det är ju iofs bara 6 ggr nu när jag tänker på det - men det verkar fungera bra iaf.

Jag har inga problem med spån varken i skruv eller brännare.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
napmaster
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 09 sep, 2010 16:19

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av napmaster »

Fin anläggning.
Jag har väl tröttnat på bärandet själv nu....
Men frågan är var man köper skruvar?
Jag har letat lite men kan inte hitta något, var har du köpt din?
Pelletseldare sen -05
KMP (PX21)brännare -05, Kalmarpannan OPEX, shuntautomatik
9m skorsten-tegel+ slang, Tigex25
Contura 556 + NVI modulskorsten
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

En skruv i ett rör med öppningar är också en typ av avlastning av skruven.
thomasx, jag rekommenderar att du lägger skruven avlastad under tak utan rör.
Jag har ingen dämpning utan pellets möter pellets. Jag tror att det är snällast för pelletsen.
Som du kan se mot slutet av filmen fungerar det att fylla över rännan http://www.youtube.com/watch?v=NkwxbIJD ... e=youtu.be.
napmaster, jag har köpt några klenare skruvar av Rotage i Kvänum. Hämta själv om du bor i närheten.
Den grova är en skrotad skruv från jobbet. Rotage har även rör och böjar för för bulk.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av thomasx »

Utan rör är inget alternativ för mig eftersom jag har en böj på skruvmatningen för att få ut pelletsen vid sidan av det avlånga bulkförrådet. Men skruv med 5-6 öppningar och en planka som tak över har jag, och nu är förrådet fullt med pellets och det funkar fint, så inget jag planerar ändra på :)
Windhager Biowin 150 Exklusiv
Laddomat 21
Dalatanken 750 liter
Bulkförråd 6 ton
Skriv svar